Olsson | BMW E30 Touring | Volvofemma
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Olsson | BMW E30 Touring | Volvofemma
Hallå allesammans!
Ny användare med ett färskt BMW intresse här! Heter Anders och har nyligen dragit igång projekt BMW 355 E30, ni kommer strax förstå
Mathias aka Pelko är mannen som guidade mig till forumet och i viss mån in i BMW världen.
Det hela började med att jag köpte en Volvofemma för ett tag sen, ville då ha en ball bil att sätta i den i. 740 med T5a är ju en dussinbil nu för tiden så det var inte aktuellt. Började snegla åt BMW
hållet och då föll alla bitar på plats, en E30 Touring med femma i skulle det bli. Började blocketsurfa och hittade för en tid sedan bilen, åkte och kollade på den och bestämde mig för att köra.
I onsdags rullade jag upp och hämtade den med tillhörande reservdelsbil som faktiskt är besiktad till mars tror jag.
Bilen allt kommer handla om är alltså den röda som från början är en 325a årsmodell 89, väldigt välbevarad med mycket lite rost.
Och modellbeteckningen då, en 3 serie, 5 cylindrig maskin och 5 dörrar, solklart väl?
Aningens Volvo inspirerad kanske
Över till bilderna!
Från i onsdags, precis lastad och ska bege sig mot Bollebygd!
Här kikar den andra fram.
Här har vi iallafall helt nya framskärmar till den röda och dess inredningen...
...som är ganska urplockad.
Det är nästan så man inte vill riva ur denna maskinen, låter gött som satan
Den kända rosten som finns, bakom ena framhjulet.
I baljan bakom vänster bakhjul.
Babageluckan, men den byter jag komplett mot en fräsch som jag fick med.
Inrullad i garaget då
Sådär ja!
Första etappen blir att strippa ner bilen, köra upp den till mitt andra större garage där jag har svetsen, grop och bättre plats att jobba med.
Gå igenom hela karossen, svetsa det som måste åtgärdas och sedan anpassa E30in för femman som ska ner
Detta blir ju det andra volvofemma bygget på forumet nu!
Så vad tror ni om det hela?
// Anders
Ny användare med ett färskt BMW intresse här! Heter Anders och har nyligen dragit igång projekt BMW 355 E30, ni kommer strax förstå
Mathias aka Pelko är mannen som guidade mig till forumet och i viss mån in i BMW världen.
Det hela började med att jag köpte en Volvofemma för ett tag sen, ville då ha en ball bil att sätta i den i. 740 med T5a är ju en dussinbil nu för tiden så det var inte aktuellt. Började snegla åt BMW
hållet och då föll alla bitar på plats, en E30 Touring med femma i skulle det bli. Började blocketsurfa och hittade för en tid sedan bilen, åkte och kollade på den och bestämde mig för att köra.
I onsdags rullade jag upp och hämtade den med tillhörande reservdelsbil som faktiskt är besiktad till mars tror jag.
Bilen allt kommer handla om är alltså den röda som från början är en 325a årsmodell 89, väldigt välbevarad med mycket lite rost.
Och modellbeteckningen då, en 3 serie, 5 cylindrig maskin och 5 dörrar, solklart väl?
Aningens Volvo inspirerad kanske
Över till bilderna!
Från i onsdags, precis lastad och ska bege sig mot Bollebygd!
Här kikar den andra fram.
Här har vi iallafall helt nya framskärmar till den röda och dess inredningen...
...som är ganska urplockad.
Det är nästan så man inte vill riva ur denna maskinen, låter gött som satan
Den kända rosten som finns, bakom ena framhjulet.
I baljan bakom vänster bakhjul.
Babageluckan, men den byter jag komplett mot en fräsch som jag fick med.
Inrullad i garaget då
Sådär ja!
Första etappen blir att strippa ner bilen, köra upp den till mitt andra större garage där jag har svetsen, grop och bättre plats att jobba med.
Gå igenom hela karossen, svetsa det som måste åtgärdas och sedan anpassa E30in för femman som ska ner
Detta blir ju det andra volvofemma bygget på forumet nu!
Så vad tror ni om det hela?
// Anders
Last edited by Olsson on 21 Aug 2009, 18:35, edited 1 time in total.
bullen! wrote:det finns annars ganska bra expertis om m20b25 här på forumet och grejor som lirar bra ihop, lådor osv som lirar ihop lättare än att hitta något till en rakställd volvomaskin
men det är kul med udda byggen. antagligen kan du besiktiga denna kombinationen och det är ju bra.
Har en addapterplatta som gör att en Getrag 260 bara är att bulta på volvofemman, kanske även fler BMW lådor?
Har som mål att kunna besikta den, ser på alla tänkbara alternativ nu.
// Anders
Välkommen in i träsket
Jo flera BMW lådor passar ju då de har samma bultmönster, M3, 525 tds m.fl så du har ju lådor som håller i all evighet i effektväg iallafall, annat mot Volvo
Ska bli så sjukt kul att se den klar
Mvh Mathias
Jo flera BMW lådor passar ju då de har samma bultmönster, M3, 525 tds m.fl så du har ju lådor som håller i all evighet i effektväg iallafall, annat mot Volvo
Ska bli så sjukt kul att se den klar
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
bullen! wrote:sen har du ingen 355 e30 utan det blir en 323
Så pratar inte Volvo-folket
"Och modellbeteckningen då, en 3 serie, 5 cylindrig maskin och 5 dörrar, solklart väl?
Aningens Volvo inspirerad kanske"
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Kanske dags att uppdatera lite
Kom ju upp en tråd med frågor om ett sånt här projekt och nu har jag gjort lite framsteg så jag får väl börja uppdatera lite här. Blir en snabb resumé av vad som hänt med bilen. Målsättningen är alltså att få det helt gatlegalt genom att regga den som ombyggt fordon.
Min setup för att kunna genomföra det är följande:
Motor: B5254T, alltså motor från V70 2,5t. 193 hästar 270NM.
Växellåda: E36 328 ZF, svetsas ihop med en lös sprängkåpa från Volvo 960.
Framvagn: BMW 328 E36
Bakvagn: Diff: E28 m535, övrigt under planering
Bromsar: Har allt från 328 E36 liggande men har andra planer.
För ombyggt fordon gäller ju att uppgradera allt tillsammans med den ökade effekten. En ökning på 20% av effekten och 10% av vridmomentet godkänns ju utan att man behöver besikta som ombygt men vridmomentet blir för högt i mitt fall.
Bilen strippades ner, hela underredet skrapades. Satt med värmepistol och drog av undererdsmassan + karosserikitt i bitar. Tidskrävande till max men resultatet blev väldigt bra.
Donkrafts infästningarna, något ställe väster fram, högerbak hjulhus var på det stora hela dom ställena där rosten kommit åt. Iövrigt var den väldigt fräsh.
Bilen flyttades över från vaggan till pallbock när motorn skulle komma på plats.
Började kapa torpedvägg, satte motorn på plats i lite egna centreringscerktyg. Här kommer den hamna på ett ungefär.
Tillverkade lite provisoriska motorfästen som håller motorn på plats när jag svetsade ny torpedvägg, gjorde även en prototyp på hur mitt riktiga ska se ut sedan.
Denna är bara gjort för att få en uppfattning om hur det kommer se ut, har platsbrist pga rattaxel osv..
En ny torpedvägg tog form
Fästen för en löstagbar frontkorg tillverkades.
Fick förlänga rambenen för ha något att skruva krängningshämmaren i.
M535 diffen behöver mer plats.
3mm material, kommer få förstärkningen som "står" upp på plattan mot den runda delen där bussningen kommer sitta.
Fästen i karossen växer fram
Har lagt igen reservhjulsbaljan som syntes. Förstärkning av balken som jag fick kapa + förstärkningar av "öglorna" Väldigt stabil konstruktion.
Ordentilga fästen för ljuddämpare.
Tillverkade lite fästen för broms och bränsleledningar.
Sattes med 20 cm mellanrum, besiktningen kväver det mellan rummet. Rören kommer hamna i plast/gummi hylsor som skruvas upp mellan fästena.
I stora drag det som hänt med bilen, ganska klar med allt svetsjobb. Härnäst ska växellådan modifieras, riktiga motorfästen byggas, bakvagnen ska göras iordning. Tar gärna emot tips och ideer på hur man får ihop den, ska vara 5 bult.
Även tips, synpunkter på allt annat tas väldigt gärna emot, såväl positiva och saker jag borde göra annorlunda/bättre
// Anders
Kom ju upp en tråd med frågor om ett sånt här projekt och nu har jag gjort lite framsteg så jag får väl börja uppdatera lite här. Blir en snabb resumé av vad som hänt med bilen. Målsättningen är alltså att få det helt gatlegalt genom att regga den som ombyggt fordon.
Min setup för att kunna genomföra det är följande:
Motor: B5254T, alltså motor från V70 2,5t. 193 hästar 270NM.
Växellåda: E36 328 ZF, svetsas ihop med en lös sprängkåpa från Volvo 960.
Framvagn: BMW 328 E36
Bakvagn: Diff: E28 m535, övrigt under planering
Bromsar: Har allt från 328 E36 liggande men har andra planer.
För ombyggt fordon gäller ju att uppgradera allt tillsammans med den ökade effekten. En ökning på 20% av effekten och 10% av vridmomentet godkänns ju utan att man behöver besikta som ombygt men vridmomentet blir för högt i mitt fall.
Bilen strippades ner, hela underredet skrapades. Satt med värmepistol och drog av undererdsmassan + karosserikitt i bitar. Tidskrävande till max men resultatet blev väldigt bra.
Donkrafts infästningarna, något ställe väster fram, högerbak hjulhus var på det stora hela dom ställena där rosten kommit åt. Iövrigt var den väldigt fräsh.
Bilen flyttades över från vaggan till pallbock när motorn skulle komma på plats.
Började kapa torpedvägg, satte motorn på plats i lite egna centreringscerktyg. Här kommer den hamna på ett ungefär.
Tillverkade lite provisoriska motorfästen som håller motorn på plats när jag svetsade ny torpedvägg, gjorde även en prototyp på hur mitt riktiga ska se ut sedan.
Denna är bara gjort för att få en uppfattning om hur det kommer se ut, har platsbrist pga rattaxel osv..
En ny torpedvägg tog form
Fästen för en löstagbar frontkorg tillverkades.
Fick förlänga rambenen för ha något att skruva krängningshämmaren i.
M535 diffen behöver mer plats.
3mm material, kommer få förstärkningen som "står" upp på plattan mot den runda delen där bussningen kommer sitta.
Fästen i karossen växer fram
Har lagt igen reservhjulsbaljan som syntes. Förstärkning av balken som jag fick kapa + förstärkningar av "öglorna" Väldigt stabil konstruktion.
Ordentilga fästen för ljuddämpare.
Tillverkade lite fästen för broms och bränsleledningar.
Sattes med 20 cm mellanrum, besiktningen kväver det mellan rummet. Rören kommer hamna i plast/gummi hylsor som skruvas upp mellan fästena.
I stora drag det som hänt med bilen, ganska klar med allt svetsjobb. Härnäst ska växellådan modifieras, riktiga motorfästen byggas, bakvagnen ska göras iordning. Tar gärna emot tips och ideer på hur man får ihop den, ska vara 5 bult.
Även tips, synpunkter på allt annat tas väldigt gärna emot, såväl positiva och saker jag borde göra annorlunda/bättre
// Anders
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
det borde ju kasnke kunna gå skulle ju avar roligt me en chipad t5 motor i ett coupe chassie, ser jur hur min t5a går så:)
ramberg wrote:Svintoleffe wrote:Som sagt ruskigt synd att man inte baar fick typ hänga i motorn o besa, synd att vridet blir för högt.
men hur man än vrider så blir det väll för högt.?
Borde väl gå att strypa, bänka och besikta?
ramberg wrote:Svintoleffe wrote:Som sagt ruskigt synd att man inte baar fick typ hänga i motorn o besa, synd att vridet blir för högt.
men hur man än vrider så blir det väll för högt.?
Borde väl gå att strypa, bänka och besikta?
Jopps inga problem att ordna detta i mjukvaran så att man får ner vridet och effekten. Men jag tror inte det hjälper för man måste väl kunna påvisa motorns effekt original att det stämmer med gränserna för vad karossen. Men att fixa ner, resp upp, effekten med hjälp av mjukvaran det kan jag ordna
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Ja lösningen blir ju att regga som ombyggt fordon, då är det inga problem att få igenom det.
Vid ombyggt fordon måste allt vara original på den gamla maskinen, alltså kräver dom originalsprut, original katalysator etc.
Det är först vid amatörbyggt fordon man kan visa upp ett bromspapper på motorn och få den godkänd.
Sånna saker får ni ju inte skriva! Började ju tvivla på om jag verkligen gjort rätt men givetvis finns det en förklaring.
Det är en E36 framvagn som sitter på, krängingshämmaren hamnar i framkant då, misstänker att det var de ni reagerade på.
Fransén, får tacka så mycket för lånet. Du får hojta tillom du vill ha tillbaka den, lär behöva den lite sedan när underredet ska lackas.
Sedan får jag väl kasta in en bild på fälgarna jag köpt. Pelko och jag som tog hem varsin uppsättning från England, tror det kan bli bra på bilen sedan.
CSL fälgar som ni ser. Kopior som mäter 18*8 tum runt om. Räknat lite på det och dom borde få plats med en valsning. Finns ju annars en anledning att jag köpte dom nu när bilen står helt ren om jag behöver modda karossen.
// Anders
Vid ombyggt fordon måste allt vara original på den gamla maskinen, alltså kräver dom originalsprut, original katalysator etc.
Det är först vid amatörbyggt fordon man kan visa upp ett bromspapper på motorn och få den godkänd.
ButterflyRacing wrote:Micke wrote:......... varför har du framvagnsbalken bak o fram?
Ja...varför har du gjort det.
Jag var ute och mätte lite snabbt....och det flyttar undra bärarmen ca 60mm bakåt..
Sånna saker får ni ju inte skriva! Började ju tvivla på om jag verkligen gjort rätt men givetvis finns det en förklaring.
Det är en E36 framvagn som sitter på, krängingshämmaren hamnar i framkant då, misstänker att det var de ni reagerade på.
Fransén, får tacka så mycket för lånet. Du får hojta tillom du vill ha tillbaka den, lär behöva den lite sedan när underredet ska lackas.
Sedan får jag väl kasta in en bild på fälgarna jag köpt. Pelko och jag som tog hem varsin uppsättning från England, tror det kan bli bra på bilen sedan.
CSL fälgar som ni ser. Kopior som mäter 18*8 tum runt om. Räknat lite på det och dom borde få plats med en valsning. Finns ju annars en anledning att jag köpte dom nu när bilen står helt ren om jag behöver modda karossen.
// Anders