M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Fan va surt:(
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

fy fan vad trist.alltid är det nåt jävla skit som pajjar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tack vare suverän service av killarna på: http://www.jmtech.se/ så har jag nu en nyrenoverad och fräsch kompressor igen! Ska ta mig ut och hämta den efter lunch så får vi se hur fortsättningen blir.
Motorn sitter kvar i bänken...
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Härligt att höra. you go girl :roll:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

M3JONAS wrote:Tack vare suverän service av killarna på: http://www.jmtech.se/ så har jag nu en nyrenoverad och fräsch kompressor igen! Ska ta mig ut och hämta den efter lunch så får vi se hur fortsättningen blir.
Motorn sitter kvar i bänken...


Lät att bli en dyr historia:(
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:
M3JONAS wrote:Tack vare suverän service av killarna på: http://www.jmtech.se/ så har jag nu en nyrenoverad och fräsch kompressor igen! Ska ta mig ut och hämta den efter lunch så får vi se hur fortsättningen blir.
Motorn sitter kvar i bänken...


Lät att bli en dyr historia:(


Det kan du hajja att det blir, man får väl iaf hoppas att det blir bra i slutänden. I nuläget har vi inte ens kommit framåt fast det varit så mycket jobb och strul.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

vet du varför den sa upp sig för.?

det ska väll inte hända baar sådär.?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Håll oss uppdaterade hur det går..
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Riktit tråkit att höra om raset :(

Hoppas det löser sig för dig!
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Usch lider med dig att de skulle strula, hoppas de slutgiltiga resultatet får dig att bli mega nöjd ändå;)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

du har lika mkt otur som mig.. kvittar vad man än får/köper så funkar d inte lr så är d sönder :(. så jag vet hur d känns.

ibland hatar man livet :oops: :cry:

BTW: Ge inte UPP.!!!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag var det dags igen.
Med nyrenoverad och testkörd kompressor monterad var det dags att börja köra. Ett strul som jag haft en gång i somras dök återigen upp, var glapp i någonting i kablaget till mapsensorn. Vi började med att öppna sprutboxen för att leta fel där, hittade ett par potentiella kallödningar men det visade sig inte vara det. Var en dålig koppling i kablaget som var felet.
Körde motorn med by-pass spjället fullt öppet, laddade ett par hekto på toppen och ingenting på botten. Drog motorn till 7500rpm utan bekymmer, maxeffekten hamnade då på 247hk vid 7500rpm.
När det var dags att stänga rundgångsspjället och börja ladda på så sa tändspolen poff och gick tvärpaj. Fick tag på en annan spole av liknande modell och med den monterad ville maskinen bara gå på två burkar. Visade sig att i samband med spolhaveriet hade ena tändslutstegets matning i boxen smällt :( Elektro och map-gurun Claus från turbocenter lödde snabbt ihop det hela och sen var det dags att köra igen.
Motorn funkar skitfint upp till 6300rpm efter kommer kraftiga tändmissar. Ska testa att byta kablar imorrn.
Effekten såhär långt har hamnat på 390hk med 1,3 bars övertryck, hoppas på att kunna varva vidare 1800rpm till morrn och ladda på ett par hekto till.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vad har du för tändstift? Elektrodavstånd?


Fan att det strular igen :?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Vad har du för tändstift? Elektrodavstånd?


Fan att det strular igen :?


Denso X27 nånting, motsvarar NGK D9EA, har även kört med motsvarande 8:or. Avstånd 0,5 till 0,63.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag kör Bosch stift som igentligen sitter på Ferrari.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kan det tyvärr inte i huvudet.

Funkar det inte imorn Jonas så får du ringa mig.
Post Reply