Hejsan är i behov utav hjälp och tips !
Jag har en bmw 320 1988 som jag har bytt motor när allt var klart och det var dags för start så gick blev resultatet en liten kabelbrand =(
jag har rivit upp och kolla kabelhärvan och det är minst en kabel som har brunnit slut så långt jag ser, samt ca2-3st som är skadade.
min fråga är vad som är smartast och lättast att göra!
1: leta upp vilken kabel som bran sen dra ny samt fixa de skadede!?
vet ej säkert hur många som är skadade osv.
2: köpa en beg kabelhärva på skroten eller så och byta hela!?
då vet jag ju att den funkar och inte är skadad...
Vad skulle ni göra?
nån som har andra tips? eller kanske en kabel härva att sälja ?
MVh adam svensson
Hjälp med kabelbrand...
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag skulle börja med att leta upp orsaken och säkra att det inte händer igen.
Mvh
A.Fekzen
Mvh
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Jag skulle nog klippa bort de skadade kablarna + några cm extra åt vardera håll, löda på ny kabel och använda krympslang runt lödningarna.
Tipps: använd en lödkolv som ger mycket värme, så lodet smälter in bra, ingen fjollig finkomponents kolv, finns risk för att lodet lägger sig utanpå och skarven blir dålig.
Tipps: använd en lödkolv som ger mycket värme, så lodet smälter in bra, ingen fjollig finkomponents kolv, finns risk för att lodet lägger sig utanpå och skarven blir dålig.
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk
BMW 328 -96 fin åk

Skulle kolla till vilken/vilka komponent/komponenter dessa brända kablar går till och mäta upp komponenten/komponenterna om dom är trasiga, sedan byta dom brända kablarna.
Men är nog lättast igentligen att ta en ny härva, och kontrollera komponenterna som dom brända kablarna går till. Blir mindre jobb.
Men själv hade jag lödit och hållt på då jag tycker det är underhållande!
Blir det för jobbigt har man alltid kamrat Laphroaig Singel Malt i vittrinskåpet att lugna ner sig med!
Men är nog lättast igentligen att ta en ny härva, och kontrollera komponenterna som dom brända kablarna går till. Blir mindre jobb.
Men själv hade jag lödit och hållt på då jag tycker det är underhållande!

Blir det för jobbigt har man alltid kamrat Laphroaig Singel Malt i vittrinskåpet att lugna ner sig med!

*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89