angående Turbo konventering m20b20 e30 87a
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Mar 2006, 21:42
angående Turbo konventering m20b20 e30 87a
tjena tänkte höra mig för lite. har en 320i87a som jag börjat plocka ner, o fick iden om konvertering, men är det lönt med 320?
tänkt kör med original kolvar stakar, läst att de ska palla 550hk, men mina planer är runt 250hk, tänkt plana o porta toppen, ska man mira fräsa då mee? tänkt att kompsänka med packning,någon som vet vad den packningen heter? läst lite om PROGRESIV BTR, SKA MAN KÖRA DET?535lmm, vilka spidare? ADAPTER PLATTA TILL GRENRÖRET VAD GÖR DEN FÖR NYTTA? vad förturbo ska man använda,någon som har ett beprövat system som funkar bra? är nybörjare men skulle va tacksam för hjälp. läst assor om täning o dyligt, om man lämnar in bilen på mapning så fixar de väll med täning o bensin, vad för soppa pump ska man använda sig av. är det för mycket hk som första bygge,vad skulle detta gå på ca, gör det mästa själv för utom toppen, URSÄKTA RÖRAN I TEXTEN,MITT TAGENTBORD HAR LAGT A SÅ KÖR DET MED MUSEN O CHÄRMTANGENTERA
MVH TOMMY
tänkt kör med original kolvar stakar, läst att de ska palla 550hk, men mina planer är runt 250hk, tänkt plana o porta toppen, ska man mira fräsa då mee? tänkt att kompsänka med packning,någon som vet vad den packningen heter? läst lite om PROGRESIV BTR, SKA MAN KÖRA DET?535lmm, vilka spidare? ADAPTER PLATTA TILL GRENRÖRET VAD GÖR DEN FÖR NYTTA? vad förturbo ska man använda,någon som har ett beprövat system som funkar bra? är nybörjare men skulle va tacksam för hjälp. läst assor om täning o dyligt, om man lämnar in bilen på mapning så fixar de väll med täning o bensin, vad för soppa pump ska man använda sig av. är det för mycket hk som första bygge,vad skulle detta gå på ca, gör det mästa själv för utom toppen, URSÄKTA RÖRAN I TEXTEN,MITT TAGENTBORD HAR LAGT A SÅ KÖR DET MED MUSEN O CHÄRMTANGENTERA
MVH TOMMY
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
kan inte så mycket om 2,0L men du kan ju få ut 250hk om du portar toppen och överladdar den tycker jag nog!
Men om du ska göra en riktigt mappning så ska du inte köra med progressiv btr....
progressiv btr är till för att tillföra mer soppa om du inte har ett mappat sprut.
Med en adapterplatta till grenröret menar du nog en adapter som ppf säljer och den monterar du på orginal grenrör och får då ett grenrör som passar till en turbo.
Självklart är det bättre att köpa ett "riktigt" Turbogrenrör som ppf också säljer men adaptern är billigare om du ska snika lite.....
Men om du ska göra en riktigt mappning så ska du inte köra med progressiv btr....
progressiv btr är till för att tillföra mer soppa om du inte har ett mappat sprut.
Med en adapterplatta till grenröret menar du nog en adapter som ppf säljer och den monterar du på orginal grenrör och får då ett grenrör som passar till en turbo.
Självklart är det bättre att köpa ett "riktigt" Turbogrenrör som ppf också säljer men adaptern är billigare om du ska snika lite.....
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Mar 2006, 21:42
snabba ryck, men tror ni det räcker men progresiv btr för ca 250hk? va inne o tittade på mls packning där fins ju 1,2,3 mm tjocka, vilken ska man ha? tänkt o bygga ett eget grerör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? vad för agrigat skulle passa? samma gällande icn.?
WASTGATE, vad gör denna för fuktion? finns ju 60 38 44 mm vilken ska man välja?
samma gäller dumpen, 50 75mm?
om man inte mappar den, då får man själv klydda med täning eller hur funkar det? tänkt på kopling med, tryck platta sach 618 4 puckad lamell, vad betydr 4 puckad, om maninte mappar då fr man sjlv klydda med chipp,
WASTGATE, vad gör denna för fuktion? finns ju 60 38 44 mm vilken ska man välja?
samma gäller dumpen, 50 75mm?
om man inte mappar den, då får man själv klydda med täning eller hur funkar det? tänkt på kopling med, tryck platta sach 618 4 puckad lamell, vad betydr 4 puckad, om maninte mappar då fr man sjlv klydda med chipp,
Redaktören wrote:snabba ryck, men tror ni det räcker men progresiv btr för ca 250hk? va inne o tittade på mls packning där fins ju 1,2,3 mm tjocka, vilken ska man ha? tänkt o bygga ett eget grerör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? vad för agrigat skulle passa? samma gällande icn.?
WASTGATE, vad gör denna för fuktion? finns ju 60 38 44 mm vilken ska man välja?
samma gäller dumpen, 50 75mm?
om man inte mappar den, då får man själv klydda med täning eller hur funkar det? tänkt på kopling med, tryck platta sach 618 4 puckad lamell, vad betydr 4 puckad, om maninte mappar då fr man sjlv klydda med chipp,
vilken tjocklek på packning kan jag inte säga...du måste fråga kanske nån av andreorsarna...du klarar dig bra med 38mm w-gate och den är ju som själva styr hur mkt laddtryck du ska ha osv...du ser ju på bilderna att det är 4 sånadär plattor och så finns det ju 3 och 2 väl men såna rekomenderas EJ för gatkörning
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Mar 2006, 21:42
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Mar 2006, 21:42
då ska jag 4puckad sinter sach 618,
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
olja till o från turbon, var tar ni det o returen?m20,b20
något mer man bör tänka på vid konvertering?
många frågor,man lär så länge man lever.
tommy
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
olja till o från turbon, var tar ni det o returen?m20,b20
något mer man bör tänka på vid konvertering?
många frågor,man lär så länge man lever.
tommy
Redaktören wrote:då ska jag 4puckad sinter sach 618,
men vadd för snurra kam man köra med några tips?tänkt o bygga ett eget grenrör,vilken tjock lek på godset ska man köra i så fall? samma gällande ic n.?
olja till o från turbon, var tar ni det o returen?m20,b20
något mer man bör tänka på vid konvertering?
många frågor,man lär så länge man lever.
tommy
Hmm snurra så vet jag itne vad man kunde ta för kan inga namn på små snurror tyvärr men finns säkert andra här som kan..fan jag inte vad stället heter som man tar olja till turbon från tyvärr...och returen kan du ju lägga i blocket fast då du har turbon uppe eller så i oljetråget...tjaa det finns hur mkt som helst att skriva egentligen men har du tänkt nåt annat sprut? eller köra med nån annan lmm och spridare bara? från 535 t.ex.? då du bara siktar på 250 hk så räcker ju en liten intercooler..kan ju ta det från nån saab kanske? eller om du vill köpa nytt
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Mar 2006, 21:42
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Ja du kan ju börja med moddat orginal sprut för du kommer ju ganska långt på det också!
535lmm
prog. BTR 1:1,2 eller 1:1,4 (vet inte hur stort man behöver)
M5 Spridare eller några andra som flödar mellan 310-380cc/min ungefär
vet inte hur långt du kommer på denna setupen men det räcker för ett snikbygge iaf...
535lmm
prog. BTR 1:1,2 eller 1:1,4 (vet inte hur stort man behöver)
M5 Spridare eller några andra som flödar mellan 310-380cc/min ungefär
vet inte hur långt du kommer på denna setupen men det räcker för ett snikbygge iaf...
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
redaktören det är lika bra att posta bilen till pff så får dom gjöra det åt dej när du ändå har så många frågor!!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
-
- Posts: 1
- Joined: 27 Mar 2006, 21:17
- Location: kävlinge