Fara med att knipsa bort diagnosuttag?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Fara med att knipsa bort diagnosuttag?

Post by Peter_1982 »

Ska rensa upp lite bland sladdarna på E30n när jag ändå ska byta motor.
Diagnosuttaget märkte jag hade en massa sladdar, plus rätt stor o klumpig i sig.
Kabelhärvan är en blandning mellan E30 318 (M40), och E36 318is (M44), samt motorn blir en M44 från Z3,så jag är tveksam till att diagnosuttaget ger nån vettig information ändå.

Men kan man bara klippa sladdarna o slänga åt skogen?
Inne i locket sitter det 4 stift på ett litet kretskort som "kortsluter" några stift till härvan, men motorn startar och går utmärkt även om locket är borta.
Alternativet är att klippa de sladdarna som inte går till något stift i locket, samt korta de resterande 4 och löda ihop med endast kretskortet o gömma undan nånstans...

Åsikter bitte...
steffe
Posts: 19
Joined: 29 Mar 2008, 21:26
Location: Spånga

Re: Fara med att knipsa bort diagnosuttag?

Post by steffe »

Peter_1982 wrote:Ska rensa upp lite bland sladdarna på E30n när jag ändå ska byta motor.
Diagnosuttaget märkte jag hade en massa sladdar, plus rätt stor o klumpig i sig.
Kabelhärvan är en blandning mellan E30 318 (M40), och E36 318is (M44), samt motorn blir en M44 från Z3,så jag är tveksam till att diagnosuttaget ger nån vettig information ändå.

Men kan man bara klippa sladdarna o slänga åt skogen?
Inne i locket sitter det 4 stift på ett litet kretskort som "kortsluter" några stift till härvan, men motorn startar och går utmärkt även om locket är borta.
Alternativet är att klippa de sladdarna som inte går till något stift i locket, samt korta de resterande 4 och löda ihop med endast kretskortet o gömma undan nånstans...

Åsikter bitte...
Kör du med originalboxar så har diagnosen förmodligen nåt att ge.
Kolla med nån felkodsläsare så ser du om funktion finns, är ju ganska kul att se vad som kan vara fel (i allafall ge en viss vägledning).

Har du eftermarknadssprut så kvittar det.
Mvh
Stefan Björklund
RWD=Right Wheel Drive
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Re: Fara med att knipsa bort diagnosuttag?

Post by Peter_1982 »

steffe wrote: Kör du med originalboxar så har diagnosen förmodligen nåt att ge.
Kolla med nån felkodsläsare så ser du om funktion finns, är ju ganska kul att se vad som kan vara fel (i allafall ge en viss vägledning).

Har du eftermarknadssprut så kvittar det.
Kör med en ommappad originalbox (sugmotor).

Man kanske skulle spara uttaget ändå, men gömma det inne i bilen eller nåt istället.
Post Reply