AKUT: Silentblocksbyte, Hjälp sökes!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Chrille

AKUT: Silentblocksbyte, Hjälp sökes!

Post by Chrille »

Hej...

Jag har fått ut gummit samt hylsan ur silentblocket men själva metallytterhöljet på bussningen sitter fortfarande kvar i bakvagnsbalken.

Några bra tips på att få ur det... (pallar inte riva ner hela bakvagnen)

jag har värmt, slagit, bonkat o bänt men den vill inte...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Ta en bågfil, ta ur bladet och sätt i det i hylsan och montera ihop den. Såga isär hylsan så att den är helt av, gör likadant en bit ifrån så att du får ur en bit ur hylsan sedan kan du slå ihop hylsan och slå ur den. Det kan räcka att bara såga ett spår i den och deformera den med en huggmejsel men det brukar vara enklare att få ur den om du mosar den ordentligt med ett spår till.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Var dte inte det bosse bildoktorn hade en slaghammare till när han tog ur hylsan om jag inte minns fel.
Chrille

Post by Chrille »

johankihl wrote:Ta en bågfil, ta ur bladet och sätt i det i hylsan och montera ihop den. Såga isär hylsan så att den är helt av, gör likadant en bit ifrån så att du får ur en bit ur hylsan sedan kan du slå ihop hylsan och slå ur den. Det kan räcka att bara såga ett spår i den och deformera den med en huggmejsel men det brukar vara enklare att få ur den om du mosar den ordentligt med ett spår till.

Problemet är ju att jag inte kommer åt uppifrån... dock kunde kanske tigersåg vara en idé.
Chrille Gustavson

M5 S62 IMOLA II
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Antar att du har balken kvar på bilen. Jag brukar ta en miljonvarvare och slipa hål i hylsan en bit, sen hugga med huggmejsel.

Är betydligt enklare att få ur skiten med balken liggande på golvet.
Chrille

Post by Chrille »

Tack för svaren.

Nu är skiten ur, vi tog ett järn och svetsade fast i underdel av bussningen och sedan slog som giraffer med hjälp av en bult som stickdes ner uppifrån.

Powerflexen gled i underbart lätt vid ihop montering med hjälp av domkraften....

Bara andra sidan kvar... puhhhh... :roll:
Chrille Gustavson

M5 S62 IMOLA II
Post Reply