Placera batteri i bakluckan

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

smaid wrote:
Nemesis_turbo wrote:precis inte är de nå 70mm2 iaf.. en 21mm2 kabel är juh ca 2 cm grov
hu räknade du ut att en 21mm2 grov kabel e nästan 2cm..
har jobbat som elektriker i 4 år nu och har då aldrig sett en 25mm2 som e i närheten av 2cm diameter. :roll:

och 4 cm som du påstår att en 70mm2 är e juuh löjligt.. du har räknat fel. 4cm diameter kanske du får på en jordkabel som är 4x90mm2 med mantel och allt.

70mm2 är ca 9.5mm diameter
har dubbla 21 mm2 dragra från mitt batteri i skuffen och fram.. och dem är då med hölje ca 22-23mm
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Dubbla kablar gör ingen skillnad på total arean
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

3riksson wrote:Dubbla kablar gör ingen skillnad på total arean
Gör om, gör rätt... :D
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

va?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

3riksson wrote:va?
Dubbla kablar = dubbla arean = pallar dubbelt så mycket ström...

Förutsatt att det är likdana kablar då såklart...
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

inte vad vi fick lära oss på ellinjen iaf...
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

3riksson wrote:inte vad vi fick lära oss på ellinjen iaf...
Drar du två separata likadana kablar får du dubbla arean och kan köra dubbelt så hög ström än en enkel.

Däremot (tror det är detta du delvis minns från skolan) om du istället tar en enkel kabel med dubbel så stor area, kan du inte köra dubbelt så mycket ström genom den. Pga värmeutveckling,induktans osv...

Alltså är det bara fördelar med dubbla kablar, billigare i inköp, enklare att dra än en grover jävel som knappt går att böja, du kan till o med gå ner litegrann i area om du kör två istället för en.
Istället för en 25kvadrats kan du tex ha 2x10, eller 3x6, och ändå kunna köra samma ström igenom...
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Daniel.Fredriksson wrote:Vad måste man mer göra för att ha batteriet i skuffen? Någon slags låda runt batteriet i typ plast eller?
Är typ en plastgrej som man lägger batteriet i.

Om man snackar orginalt :P
Post Reply