Vad ska jag använda mig utav för kablar vid en sån dragning? Misstänker att det bör vara vanliga grova batteri kablar men jag vet inte ja, vill inte riskera nån kabelbrand eller nåt. Var köper ja sån kabel tro?
Om det inte finns kabel redan så borde ju en slutstegskabel på minst 21kvadrat mm funka. Jord kabeln vill man ha så kort som möjligt så försök jorda nånstans i bagageutrymmet
Billig kabel hittar man ju på Biltema
Själv så köpte man kabeln på biltema:P bland deras tjockaste slutstegkabel sen så ligger kabeln fritt just nu men innan besiktningen blir de till o peta den under mattan:P
orginal är den nog runt 70mm2 så satsa på en lite tjockare kabel. Men orginal e den nog lite överdimensionerad. Tänk på att startmotorn är runt 1.5kw och det blir 125A då är 21mm2 lite i underkant.
smaid wrote:orginal är den nog runt 70mm2 så satsa på en lite tjockare kabel. Men orginal e den nog lite överdimensionerad. Tänk på att startmotorn är runt 1.5kw och det blir 125A då är 21mm2 lite i underkant.
70???? förstå hur grovt det är... tveksam till så grovt.......
jag förstår hur grovt det är.. och så stor e den inte, diametern e ju lite mindre än dubbla av 21mm2..
och brorsan har en orginal hemma och den är runtomkring 70mm2
Nemesis_turbo wrote:precis inte är de nå 70mm2 iaf.. en 21mm2 kabel är juh ca 2 cm grov
hu räknade du ut att en 21mm2 grov kabel e nästan 2cm..
har jobbat som elektriker i 4 år nu och har då aldrig sett en 25mm2 som e i närheten av 2cm diameter.
och 4 cm som du påstår att en 70mm2 är e juuh löjligt.. du har räknat fel. 4cm diameter kanske du får på en jordkabel som är 4x90mm2 med mantel och allt.