Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Det verkar vara så att 110 och 114 är exakt samma enligt testen jag länkade till...? Vet inte varför de gör så.Nisse Järnet wrote:Vad jag vet är 110 den man ska ha?
Den där 108 verkar inte lika bra dock, den öppnar inte lika mycket och har ett sämre material på gummibälgen.
Valves checked:
# Bosch. 110 (Porsche)
# Bosch. 114 (VAG. 710N)
# Bosch. 108 (VAG. 710A)
I sawed off the top (piston chamber side) of each of the above valves.
From my previous post, all signs indicated that the 110 and 114(710N) were the same exact valve due to the exact same spring rate, max displacement and piston seating, etc. Now, I also noticed that the diaphragm was made of the same exact polymer material with the same exact thickness and the same construction with the same brass stopper. So, even though there are two different part #'s, they are totally the same.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Jo men som jag skrev på första sidan så vet jag inte vilken modell Evo 6 har och på speedparts sidan står det inte vilken modell de säljer heller.Terror_Flynn wrote:Evo 6 dumpen har man ju hört är prisvärd.
Annars så har ju speedparts.se den där svarta BOSCH avlastningsventilen, har för mig membranet i den är förstärkt med nån plåtbricka eller liknande.
Verkar som man ska ha 0280 142 110 eller 0280 142 114 De har den bättre gummibälgen som du ser och kan läsa i testet jag länkade till.
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.php
Ja det måste stämma, för på en sida visar de så här:Rallyfinnen wrote:Tror dom brukar vända på dom också (inlopp/utlopp), så klarar dom högre tryck.

Och på en annan, så här:

Last edited by Nisse977 on 10 Jan 2008, 19:04, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Detta står på speedparts.se hemsida om BOSCH avlastningsventilen:
Standard avlastningsventil:
Not. 0 280 142 110 Art.Nr. 10.1895
294 kr
Har ju en Saab9000CSE Turbo, och jag är rätt säker på att speedparts AV är förstärkt med en plåtbricka så att inte membranet går sönder.
Köpt den AV:en från dom och använder den som öppen dump på Saaben.
Standard avlastningsventil:
Not. 0 280 142 110 Art.Nr. 10.1895
294 kr
Har ju en Saab9000CSE Turbo, och jag är rätt säker på att speedparts AV är förstärkt med en plåtbricka så att inte membranet går sönder.
Köpt den AV:en från dom och använder den som öppen dump på Saaben.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Ja det ska bara kosta 676kr för två st 110 dumpar inkl frakt från Speedparts! Hittade först inte rätt dump, men sedan såg jag 0280 142 110 dumpen 
Hmm.. undrar om det räcker med två, kanske bör man ha tre?
Den dumpen Vortech rekommenderar om jag laddar över 0,8 bar, har 2 tums rör ut. De här Bosch dumparna har 1 tums rör. Jo men två måste fan räcka till... Blir inte samma flöde som en stor på 2 tum men man ska väl inte behöva ha fyra dumpar för att det ska räcka till heller? hahaha!
Huvudsaken med en dump/avlastningsventil är att få bort det mesta trycket mellan kompressordel och spjället, och får man det inte till att bli noll bar så kanske det kryper ner till 0,4 eller nått i alla fall.
Man får nog jädra bra motorbroms om man skiter i dumpventil på en kompressorbil

Hmm.. undrar om det räcker med två, kanske bör man ha tre?
Den dumpen Vortech rekommenderar om jag laddar över 0,8 bar, har 2 tums rör ut. De här Bosch dumparna har 1 tums rör. Jo men två måste fan räcka till... Blir inte samma flöde som en stor på 2 tum men man ska väl inte behöva ha fyra dumpar för att det ska räcka till heller? hahaha!
Huvudsaken med en dump/avlastningsventil är att få bort det mesta trycket mellan kompressordel och spjället, och får man det inte till att bli noll bar så kanske det kryper ner till 0,4 eller nått i alla fall.
Man får nog jädra bra motorbroms om man skiter i dumpventil på en kompressorbil

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Här kanske nån kan hitta nåt kul
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=2 ... light=710N
Är en 710N jag har

Är en 710N jag har

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Eftersom 110 och 114 enligt testen var samma ventil med olika artnummer så spelar det ingen roll vilken man väljer. Frågan är vad 115 är för en ventil?
Men kostar en 114 på VAG bara 220kr så är man ju intresserad!! Eller menar du plus moms?
Men kostar en 114 på VAG bara 220kr så är man ju intresserad!! Eller menar du plus moms?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag tar och drar upp en gammal tråd lite....
Eftersom det som vanligt drar iväg och blir värre och värre planer under byggets gång, så undrar jag vad dessa billiga återcirkulerande Bosch-dumpar egentligen klarar för laddtryck?
NisseJärnet laddar ju 1,3 bar, men laddar man mer vad händer då, kan de spricka eftersom de är av plast eller vad händer?


Eftersom det som vanligt drar iväg och blir värre och värre planer under byggets gång, så undrar jag vad dessa billiga återcirkulerande Bosch-dumpar egentligen klarar för laddtryck?
NisseJärnet laddar ju 1,3 bar, men laddar man mer vad händer då, kan de spricka eftersom de är av plast eller vad händer?

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen