Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
markus
Posts: 4830 Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:
Post
by markus » 20 Mar 2006, 20:02
Du kanske behöver lufta systemet effektivare eller kolla kylaren...
Ludde
Posts: 390 Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena
Post
by Ludde » 20 Mar 2006, 23:07
du har max otur å fått tag i en till sprucken topp
kanske?!
flp
Posts: 919 Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå
Post
by flp » 21 Mar 2006, 07:12
Kollat hur fräsch vattenpumpen är?
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 21 Mar 2006, 08:31
Toppackningen är frisk?
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 21 Mar 2006, 09:13
Då har du nog problem med luft fickor, eller att toppen är rutten.
Dom är riktigt dryga att lufta :/
Crille_200+
Posts: 10 Joined: 20 Mar 2006, 19:48
Post
by Crille_200+ » 21 Mar 2006, 10:28
Har haft nere kylaren så ska prova lyfta nu... tack för svar!
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 21 Mar 2006, 13:30
vet en till som haft samma problem, dock på en 320.
Är nog enklast och billigast i längden att köpa en annan motor.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 21 Mar 2006, 14:48
Jag har iof bara luftat min m20 en gång, men då gick det på typ 5min!? Hade jag bara tur då eller? =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 21 Mar 2006, 15:08
Tror knappast en bil kokar pga lite luft i kylsystemet mitt i vintern?
Tror mer på att nått är galet med kylkanalerna nere i blocket isånafall...
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Fanzy
Posts: 278 Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele
Post
by Fanzy » 21 Mar 2006, 15:17
på min gammal M30 så fick jag exakt samma fel.
den gick inte varm och allt i vattenväg funkade. men så fort jag lättade på kylarlocket så "kokade" han ut en stor mängd vatten.
tog lös toppen och skickade iväg den för provtryckningen och mätning.
Toppen hade spruckit och slagit sig.
så det finns ju ett mätverktyg som du kollar om du har avgaser i glykolen.
försök låna en sån och kolla om den ger utslag.
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 21 Mar 2006, 15:41
Han har bytt topp på den motorn. Och på den motorn min bekant hade så bytte dom topp 2ggr utan någe bättre resultat.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.