Motorn kokar!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Crille_200+
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2006, 19:48

Motorn kokar!

Post by Crille_200+ »

Har problem med min 325 E20, motorn kokar fast d e vatten i, termostaten funkar och tempmätaren är ok... Vet inte va fan som kan va fel... har redan fått byta topp en gång å nu e d dags igen... Hittar inga fel!
:x :x :x :x :x


Tacksam för snabba svar!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Du kanske behöver lufta systemet effektivare eller kolla kylaren...
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Kollat att fläkten funkar som den ska?
Crille_200+
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2006, 19:48

Post by Crille_200+ »

Fläckten funkar, kylaren också..
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

du har max otur å fått tag i en till sprucken topp :? kanske?!
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

Kollat hur fräsch vattenpumpen är?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Crille_200+
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2006, 19:48

Post by Crille_200+ »

Vattenpumpen å toppakningen är bytta :cry:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Då har du nog problem med luft fickor, eller att toppen är rutten.

Dom är riktigt dryga att lufta :/
Crille_200+
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2006, 19:48

Post by Crille_200+ »

Har haft nere kylaren så ska prova lyfta nu... tack för svar!
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

vet en till som haft samma problem, dock på en 320.

Är nog enklast och billigast i längden att köpa en annan motor.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag har iof bara luftat min m20 en gång, men då gick det på typ 5min!? Hade jag bara tur då eller? =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Tror knappast en bil kokar pga lite luft i kylsystemet mitt i vintern?

Tror mer på att nått är galet med kylkanalerna nere i blocket isånafall...
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

på min gammal M30 så fick jag exakt samma fel.
den gick inte varm och allt i vattenväg funkade. men så fort jag lättade på kylarlocket så "kokade" han ut en stor mängd vatten.
tog lös toppen och skickade iväg den för provtryckningen och mätning.
Toppen hade spruckit och slagit sig.
så det finns ju ett mätverktyg som du kollar om du har avgaser i glykolen.
försök låna en sån och kolla om den ger utslag.
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Han har bytt topp på den motorn. Och på den motorn min bekant hade så bytte dom topp 2ggr utan någe bättre resultat.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply