Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Henka.
Posts: 456 Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland
Post
by Henka. » 18 Mar 2006, 16:22
CumsteR wrote: Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?
Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...
Henrik Back
325tic
Posts: 27 Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik
Post
by 325tic » 19 Mar 2006, 19:06
Yttre medbringaren mot skivan måste man ju åxå ta från 5serien då. Den är ju 5bult blir väll struligt. Eller tänker jag fel.
/Jocke
knoddas
Posts: 259 Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården
Post
by knoddas » 28 Mar 2006, 17:33
jag har läst att dricknutarna från e28an är för stora för e30ins bäraremar... förmodlinge är det ju inte så eftersom ni skriver motsattsen,,, skulle bara kolla om det är nått jag missat.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 28 Mar 2006, 17:55
Man får modda stötdämparfäste och fjäderfästet.
CumsteR
Posts: 64 Joined: 16 Dec 2005, 15:08
Post
by CumsteR » 07 Apr 2006, 13:10
Henka. wrote: CumsteR wrote: Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?
Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...
Men det er jo samme diffen/drivknuter som de skal benytte seg av jo? Hvorfor er ikke det like sikkert da?
MVH Espen
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 09 Apr 2006, 22:48
Den är för bred. Drivaxlarna lär ändå bytas, så det är bättre så här tycker vi.
Bonje
Posts: 1284 Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:
Post
by Bonje » 20 Apr 2006, 05:52
Har funderat på en sak... Eftersom drivknutarna från 5-serien är så pass mycket större då lär knappast det gå att få dit handbromsviern i E30 spindeln längre.
Finns det någon smidig lösning på det än? Sen antar jag att ABS:en ryker också?
Jag har inte hunnit titta så mycket på det här än, men jag har funderat på att om det skulle vara smidigt att modifiera E34 bärarmarna för att passa mot E30 balken.
Då har man allt i ett lösning på: Medbringare, handbroms och bromsar på en gång.
Det som kanske kan ställa till det lite är placeringen av stötdämparfestet som skiljer sig i placering mellan E30 och E34
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 20 Apr 2006, 06:49
Handbroms funkar, men abs ryker.
Per Eriksson
Posts: 1250 Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping
Post
by Per Eriksson » 20 Apr 2006, 07:26
ABS'n tänkte jag behålla på min, jag har gjort en tandskiva i lasern som jag ska sätta fast på nya navet i rätt position vid givaren.
Modda bärarmar verkar vid en förstas anblick bli mycket jobb då de är så mycket bredare än E30'ins
/Per
a.k.a. Jevlar
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 20 Apr 2006, 14:42
Kan ni inte posta lite bilder och text så man ser vad och hur man ska bygga om?
Ev. inkludera den i Drivline FAQn?
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 24 Apr 2006, 21:53
Fler frågor från min sida då jag har planer på bygga om nu till hösten, eller ja bygga ny bil.
Hur blir det om jag vill åka med dessa axlar och knutar, samt FK coiloversana?
Blir det error eller finns det en lösning på problemet? Eller det kanske inte finns något problem!
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 24 Apr 2006, 23:08
Vi har FK coilovers, så nog finns det lösning:)
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 25 Apr 2006, 06:24
Dåså, bara skratta och dansa med andra ord
Per Eriksson
Posts: 1250 Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping
Post
by Per Eriksson » 30 Apr 2006, 21:01
hur gjorde ni med bromsskivan? 5serie navet hamnar väl längre in mot skölden ?
/Per
a.k.a. Jevlar
Bernis
Posts: 298 Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala
Post
by Bernis » 01 May 2006, 17:44
Här är en skottsäker bakvagn enligt receptet ovan.
Har inte hängt upp den än men det verkar inte som om man
behöver mådda fjäderfästet, stötdämparfästet vet jag inte än,
hanbromsen funkar fint.
Inga problem att göra om till 4-bullt heller då hålen inte krockar.
Per Eriksson
Posts: 1250 Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping
Post
by Per Eriksson » 01 May 2006, 18:15
vilken modell tog du naven från?
Vilken bromsskiva använder du?
Om dina knutar är 110mm utvändigt lär stötdämparen krocka hejdlöst men det löste jag med en gängad hylsa svetsad alldeles utanpå originalfästet.
/Per
a.k.a. Jevlar