Någon som vill ha special skottsäker bakvagn E30? Kolla här!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

CumsteR wrote:Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?


Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...
Henrik Back
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Yttre medbringaren mot skivan måste man ju åxå ta från 5serien då. Den är ju 5bult blir väll struligt. Eller tänker jag fel.

/Jocke
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Fräsa 4-bult.
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

jag har läst att dricknutarna från e28an är för stora för e30ins bäraremar... förmodlinge är det ju inte så eftersom ni skriver motsattsen,,, skulle bara kolla om det är nått jag missat.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man får modda stötdämparfäste och fjäderfästet.
CumsteR
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2005, 15:08

Post by CumsteR »

Henka. wrote:
CumsteR wrote:Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?


Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...


Men det er jo samme diffen/drivknuter som de skal benytte seg av jo? Hvorfor er ikke det like sikkert da?
MVH Espen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den är för bred. Drivaxlarna lär ändå bytas, så det är bättre så här tycker vi.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Har funderat på en sak... Eftersom drivknutarna från 5-serien är så pass mycket större då lär knappast det gå att få dit handbromsviern i E30 spindeln längre.

Finns det någon smidig lösning på det än?
Sen antar jag att ABS:en ryker också?
:?

Jag har inte hunnit titta så mycket på det här än, men jag har funderat på att om det skulle vara smidigt att modifiera E34 bärarmarna för att passa mot E30 balken.
Då har man allt i ett lösning på: Medbringare, handbroms och bromsar på en gång.
Det som kanske kan ställa till det lite är placeringen av stötdämparfestet som skiljer sig i placering mellan E30 och E34 :?:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Handbroms funkar, men abs ryker.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

ABS'n tänkte jag behålla på min, jag har gjort en tandskiva i lasern som jag ska sätta fast på nya navet i rätt position vid givaren.

Modda bärarmar verkar vid en förstas anblick bli mycket jobb då de är så mycket bredare än E30'ins
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Kan ni inte posta lite bilder och text så man ser vad och hur man ska bygga om?

Ev. inkludera den i Drivline FAQn?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Fler frågor från min sida då jag har planer på bygga om nu till hösten, eller ja bygga ny bil.

Hur blir det om jag vill åka med dessa axlar och knutar, samt FK coiloversana?

Blir det error eller finns det en lösning på problemet? Eller det kanske inte finns något problem!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi har FK coilovers, så nog finns det lösning:)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Dåså, bara skratta och dansa med andra ord :)
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

hur gjorde ni med bromsskivan? 5serie navet hamnar väl längre in mot skölden ?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bernis
Posts: 298
Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala

Post by Bernis »

Här är en skottsäker bakvagn enligt receptet ovan.
Har inte hängt upp den än men det verkar inte som om man
behöver mådda fjäderfästet, stötdämparfästet vet jag inte än,
hanbromsen funkar fint.
Inga problem att göra om till 4-bullt heller då hålen inte krockar.


Image

Image
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

vilken modell tog du naven från?
Vilken bromsskiva använder du?

Om dina knutar är 110mm utvändigt lär stötdämparen krocka hejdlöst men det löste jag med en gängad hylsa svetsad alldeles utanpå originalfästet.
/Per
a.k.a. Jevlar
Post Reply