M5 motor eller M50b25 turbo i e30?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

M5 motor eller M50b25 turbo i e30?

Post by fredrick »

Någon som har erfarenheter utav båda motorerna i en e30, alltså hur bilen beter sig på bana och rakt fram med iprincip standard chassi, bara koni runt om eller liknande..? Antingen en iprincip orginal 3,6 eller 3,8 maskin eller en M50b25 utan vanos, med turbo o "standard" prylarna som svarvade kolvar, mls p. , arp, annat grenrör, ic, spridare, precision agg för ca 450hk och ett VEMS sprut på det + allt annat. Blir ju billigare med en M5 maskin om man tänker sig att man kan få en 3.6 maskin med låda för runt 30 000:- . Men hur stor skillnad blir det på att köra bilarna? Vill inte ha något som krånglar hela tiden och ska hålla för det mesta, alltså åka långt och fort, bana osv.
Torjoki
Posts: 22
Joined: 20 Nov 2005, 16:50
Location: Göteborg
Contact:

Post by Torjoki »

jag har byggt på båda maskinerna,tycker m50 med turbo är bäst
du kan nog få bra väghållning med båda motorerna,jag hade min m5 motor lite väl långt fram så den blev lite slirig
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Okej, låter bra det! Ett par frågor till bara.
Hur många hästar hade du på ett ungefär i den M50in då? Kanske inte är värt att bygga på M50 om man isf tänker bygga lite snik med org. botten, kammar, insug mm. Eller byggde du också något liknande? Så man vet vad du har för motor när du gämför mot M5an.
Torjoki
Posts: 22
Joined: 20 Nov 2005, 16:50
Location: Göteborg
Contact:

Post by Torjoki »

Hade orörd motor nirasprut och en gt47 ca350hk laddade 0.8 bar 10 i comp, tycker m5an var superslö om man jämför
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Okej, då får det bli en M50 turbo :)
Post Reply