Highburgs Bmw 1602 -68 Såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Har kommit på ett bra sätt att mäta uppsticket på pyramidringarna...
Tar en indikatorklocka med magnetstativ. Sätter stativet på blocket och nollar klockan mot blocket, sen bara vrida
över och mäta mot den plana delen på ringarna, då jäklar blir det exakt...

Får kolla det nån dag framöver...

Ärtan eller bäckis: Vad ska uppsticket över deckplan vara?
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

0,3 mm tycker jag har sett nånstans!?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Nej, nu är det nog o-ringning du tänker på, brukar sticka upp några tiondelar...

Pyramidringarna sticker upp ungefär lika mycket som packningen är tjock, men jag anar att dom ska vara lite
lägre än packningen så att toppen inte bottnar mot ringen innan packningen pressas ihop...

Nån som vet?
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

Holm wrote:Nej, nu är det nog o-ringning du tänker på, brukar sticka upp några tiondelar...

Pyramidringarna sticker upp ungefär lika mycket som packningen är tjock, men jag anar att dom ska vara lite
lägre än packningen så att toppen inte bottnar mot ringen innan packningen pressas ihop...

Nån som vet?


oki! :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Ja det skulle bli bra exakt med Indikatorklocka.. :D Hinner inte med nån skruvning i helgen men vi kan ta och mäta upp det nån dag nästa om du har tid.. :wink:
Hörde det fanns tydligen olika tjocka toppakningar men vet ej hur många olika alternativ...En vet jag att det finns som är 0,3 mm tjockare än orginal..Vi får kolla upp det när vi mätt ringarna :D


Och Holm Nu är det dags att du också skaffar en Bmw Turbo :lol:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Fortfarnde ligger vi lågt men så här ser det ut nu för tillfälligt i alla fall... :(

Image

Och en bild på polarns Gto lär vi trycka in :D

Image
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Highburg wrote:Föresten Vilken ut av ansl är tryck vs retur till oljekylaren..Övre eller den undre :?: Nån som vet :shock:

Image


Har ej läst något noga nu men fick du ordning på detta ? iaf den övre trycker det ur har testat d. Kör tryck därifrån till turbon på min...
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
SteffenM2
Posts: 14
Joined: 19 Jan 2007, 22:02

Post by SteffenM2 »

Hei. Hvordan blir bilen og kjøre med M20 motor? Blir ikke vekt fordelingen veldig feil? Har lyst på 6 i min 1602 selv, men er redd det blir for tungt. Jeg har også planer om og kjøre orginalt motor rom. Blir det for tungt da tror du?

Tror du det holder med at jeg bygger andre motorfester, og lager ny torpedo vegg?

takk for svar!
BMW 1602 Race/drift project!
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

roligt bygge. är själv småsugen på en 02a. går ju lite lättare att regga än min e30.

BMW325M wrote:Har ej läst något noga nu men fick du ordning på detta ? iaf den övre trycker det ur har testat d. Kör tryck därifrån till turbon på min...


är inte den termostatstyrd? har hört nå sånt iaf. isf äre ju ingen höjdare att köra trycket till turbon därifrån.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

BMW325M

Japp det visste jag tack ändå :wink: Jag skulle veta för att jag ville ha trycket på undersidan på oljekylaren så man skulle få ur luften i oljesystemet om du förstår vad jag menar :D ...Ja tog olja till turbon från olje tryckskontakten... :D

SteffenM2

Denna bil har gått på strippen med m20 förut och den är ju hel än i alla fall... :D Vet ej hur det blir med viktfördelningen men jag tror den kommer bli lätt i arslet + den är skapligt lättad väger ca 900kg :lol:
Tror nog att det kommer att hålla men kaske vrider sig som en korkskruv om du har mycket effekt :?


flp


Tack ja det tycker ja att du gör rätt i flera Gat 02or vill vi ha :D
Japp står i reg beviset, utbytt motor, Fullbur , Endast för en passagerare.. :D
JAg har kollat upp lite Genom att den är en 68 så får jag ha turbo och 6a bara den inte ligger över 115hk så är det lugnt :P Flippfront, plastrutor, tank i skuffen, inga bälten, sidepipes är också helt grönt.. :lol: :lol: :lol:
Det enda som jag behöver är hstighetsmätare vindrutetorkare och ett bromspapper på 115hk sedan är det bara att åka :D :D :D :D

Min är då inte termostatstyrd men det är nog bättre att ta den från oljetryckskontakten :wink:
Thomas Högberg
070 60 555 92
SteffenM2
Posts: 14
Joined: 19 Jan 2007, 22:02

Post by SteffenM2 »

Takk for svar!

Bilen min blir isåfall preppet med alt for mange meter rør, og oppstivning der det passer, så tror ikke det skal vri seg. Hvor mye effekt tror du jeg kan kjøre før det går dårlig?

Beklager hijack, men takk for svar!
BMW 1602 Race/drift project!
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Okej ja men då ska det väll inte vara några problem :D
Ja kanske är trög men det sista som du skrev förstår jag inte :roll:


Hvor mye effekt tror du jeg kan kjøre før det går dårlig?

Beklager hijack, men takk for svar! :?:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Hittade¨på en gammal bild när jag hade hämtat Beemurn då vart det fullt i garaget :D

Image
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Ja då har jag o Holm vart och lekt lite med indikatorklockan :D

Vi mätte upp hur mycket det var mellan plana ytan på blocket och kanten på ringarna som toppen kommer att vila på....
1ans cyl 1,90mm 1,92mm... 2ans cyl 1,90mm 1,90mm..... 3ans cyl 1,90 mm...4ans cyl 1,90 1,90....5 ans cyl 1,92 mm 1,90 mm.... 6ans cyl 1,80 mm 1,82 mm......

Så då är frågan vilken tjocklek på topplockspakning som vi ska användas ut av :?: ...och hur många olika topp-packningar finns det :roll:


Image


Mvh Thomas
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Vi mätte Kanten.....Och sedan är är själva spetsen 2,5 tiondelar hög....om ni förstår :roll:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ring mig imorn så ska jag berätta hur du ska göra.
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Okej det blir bra det.. :D

Mvh Thomas
Thomas Högberg
070 60 555 92
Post Reply