har en sak som jag gått och grubblat på ett tag nu, och det gäller dom kina turbogrenrören till m50 och m20 motorerna som säljs lite varstans för runt 2000:-.
många säger att det är ren skit och kan spricka ganska lätt, men så kom jag o tänka på att man kanske kunde härda skiten, är inte så insatt i stål o aluminium branschen, men skulle inte det kunna fungera för att få det hållbarare ? eller är jag kanske helt ute o cyklar nu?
har en sak som jag gått och grubblat på ett tag nu, och det gäller dom kina turbogrenrören till m50 och m20 motorerna som säljs lite varstans för runt 2000:-.
många säger att det är ren skit och kan spricka ganska lätt, men så kom jag o tänka på att man kanske kunde härda skiten, är inte så insatt i stål o aluminium branschen, men skulle inte det kunna fungera för att få det hållbarare ? eller är jag kanske helt ute o cyklar nu?
mvh.
jag tro det bara är skit material som dom grenrören är gorda i o då finns det inte så mycket ligeringar för att få det redigt bra vid värmebehandling och härdning. härdning är inte bra för då blir det hårt och sprött "spricker änu lättare"
jag har med hört talas om dom biliga grenrören och att som spricker lätt. och då finns det ju ett annat sätt som att anlöpa grenröret för att få bort spänningarna i från svetsfogarna och det är ju förstås om du vet metallens kvalite så du vet vilken temperatur och hur länge den ska stanna i den värmen och även hur den ska svalna i från temperaturen till rumstemperatur..
ja så kanske det är hehe tänkte inte på det, men får helt enkelt kolla lite vidare på det, känner en kille lite smått som jobbar med just härdning så jag får väll höra med honom lite också
Snitta flänsen mellan varje cylinder, då kommer dom fjånga iväg som fan, sen punktvärmer du rören där det behövs för att dom ska krypa ihop till ursprunglig form igen.
Skulle inte köpa ett igen om jag säger så. Körde några mil sen sprack det i kollektorn. Av med skiten och svetsa ihop. Verkar ha lirat i några hundra mil nu iaf.
blir nog så att jag skippar hela idén med att köpa ett sånt här rör verkar ju inte alls bra, och man orkar ju inte lägga ner massa jobb för att förbättra det heller då är det ju lika bra o bygga eget, eller så börjar man med ett hederligt adaptergrenrör