Beslutshjälp motorval.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Beslutshjälp motorval.

Post by Dofilus »

Hej. Jag är ny på bmw motorer (ex saabpilot tröttnat på felhjulsdrift och rasade lådor) Tänkte bygga mig en turbomaskin som ska i en e30. Vilken motor är lämplig att bygga på? budget för motor 25000:- ex grenrör.

mvh Erik
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

M50, 24v 6cyl från e36/e34
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

m20b25 är en fin maskin
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

ok det är 2 motorer. verkar som de är vanliga att bygga på. simplast är väl förstås m20 motorn en sån sitter ju i bilen. kolvarna verkar också tacksamma att svarva. Jag hittade lite projekt om m30b35 motorn, är den inte att föredra?
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

vilken typ av körning hade du tänkt dej?
mcLaren 570s
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

till jobbet och busåka. ingen seriös racemaskin. fast mycket vill ha mer så är det ju alltid.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Vad rekomenderas?

Post by FoX »

m20 m30.... billigare men .. som min kompis alltid säger "flinta maskiner" jämfört med m50 så är dom omoderna...på vissa områden. Syftar mest på vipper.

Så vad rekomenderar jag? M42 en 4 cylindrig m50, inga vipper... bekymmer som kylning till kolvarna finns org. dessutom är ju en 4:a alltid billgare änn en 6:a (med tanke på din budget)


Kör på en m50 annars, 6:an har ju en hel del effekt gratis...men inte m20.

Att tänka på är ju att växelådorna är kraftigare i m50 :lol:


om du inte vet vad det är för motorer vi skriver om så kommer här en snabb genomgång.
M20 E30 (320,323,325)
M42b18 Sitter i e30, 318is
M50 Sitter i e36
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Manske skulle tilläga 318is årsmod 90-91.
M50 motorn har väl vanos efter 93 om ja inte kommer ihåg fel, det kanske ställer still om man ska ha nå mindre fint sprut som inte kan hantera detta.

"Kör på en m50 annars, 6:an har ju en hel del effekt gratis...men inte m20".

Håller inte med. Ja har fått uppfattningen om att m20b25 e väldigt tacksamma för mindre seriös turbokonvertering även seriös också.

MVH
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

nån 4:a är det inte tal om. Då kan jag krångla i en saabmotor. Har hört av mig till en kille om en m50 utan vanos med mls packning och något svarvade kolvar, tror det är en bra grund att stå på. har jag fattat rätt att man ska ha något annat tråg för att få ner den i e30?
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

men hur mycke mos e du ute efter?
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

runt 500hk så skulle jag vara nöjd. Budgeten spricker men så får det bli.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Dofilus wrote:nån 4:a är det inte tal om. Då kan jag krångla i en saabmotor. Har hört av mig till en kille om en m50 utan vanos med mls packning och något svarvade kolvar, tror det är en bra grund att stå på. har jag fattat rätt att man ska ha något annat tråg för att få ner den i e30?


Det ska vara tråg från en motor som suttit i en E34 för att det ska passa. Även oljepickup om jag minns rätt.
Post Reply