Sir Alex 318 EVO (695WHP/809NM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
Sir Alex 318 EVO (695WHP/809NM)
Jaha nu när bilen börjar ta form tänkte jag det kanke var dags att starta en tråd om projektet. Bilen som den första veckan var tänkt att bli ett riktigt bonke bygge spårade snabbt ur...Ungefär samtigt som jag hitta PPF:s hemsida haha. Bilen är tänkt att bli driftingbil med en vikt runt tonet, kommer inte bli nån super finish men ändå dugligt (den ska användas hårt och länge. Har byggt på den i 1 år nu och insett att det tar betytligt längre tid än man tror..Det är tänkt att den ska turbokonverteras i vinter om ekonomin tillåter.
Det sket sig...är 2010 som gäller nu
Jaha dags för en liten uppdatering nu då,
Lite snabb info om den tänkta setupen.
318i årsmod 88
Motor:
M50B25
toppen är maxportad med mira frästa ventilsäten
Alu tryckare med 328:ans kammhus
PPF Z2 kammar
PPF Race ventiler
PPF ventilfjäderkit
PPF Race kamkedja
PPF Stödgördel 12,9
PPF Toppackning+ARP
PPF dump
328 vev
H-profils stakar
Wiseco kolvar
PT 6765
Precision 46mm wastegate
80 mm Accufab spjäll
Rostfritt grenrör
Insug med trattar
Ombyggt oljetråg
Ombyggd vevhus vent med cyklon
Plattvärmeväxlare som oljekyl
3,5 tums avgassystem
STOR ic
Styrsystem/bränsle
Vipec V44
Bosch 1680cc spridare
Audi 115R spolar
Aeromotive BTR
SX 18203 som förpump
Aeromotive Eliminator huvudpump
Nuke fuelrail
Catch tank på ca 2,5 liter
Drivlina:
M5 diff samt Robylon bussningar i bakvagn
Inre nav från 535 yttre 730 5/120 bultcirkel
m5 knutar med PPF axlar
Hemsmidd kardan efter eget recept
ZF tds låda
3 skivig tilton
Väghållning:
Riktiga bussningar runt om, exentriska fram.
K-sport coiloverkit
Fjäderben från E36
24mm krängningshämmare, justerbara hjulvinklar
5/120 bulcirkel fram o bak.
Modifierat länkarmsfästen fram
Bromsar:
Fram: Brembo 4kolvsok, 315mm skivor från E36 M3
Bak: 4 kolvsok från Volvo 240, 298 mm skivor,
D2 Hydraulisk handbroms.
Selholms bromsvåg
Bakbromsarna kopplade så handbromsen tar på två kolvar och färd bromsen på dom andra två.
Interiör:
Skrapad o sopren!!
Fullbur
Moddad kardantunnel mm
Borttagen reservhjulsbalja mm
Lätttade dörrar
45L fuelcell
Plast rutor
Exteriör:
M3 EVO kit
Tak samt dörrar i plåt, resten plast
Lackad med Temadur 20 av Jimmy Abrahamsson
Det sket sig...är 2010 som gäller nu
Jaha dags för en liten uppdatering nu då,
Lite snabb info om den tänkta setupen.
318i årsmod 88
Motor:
M50B25
toppen är maxportad med mira frästa ventilsäten
Alu tryckare med 328:ans kammhus
PPF Z2 kammar
PPF Race ventiler
PPF ventilfjäderkit
PPF Race kamkedja
PPF Stödgördel 12,9
PPF Toppackning+ARP
PPF dump
328 vev
H-profils stakar
Wiseco kolvar
PT 6765
Precision 46mm wastegate
80 mm Accufab spjäll
Rostfritt grenrör
Insug med trattar
Ombyggt oljetråg
Ombyggd vevhus vent med cyklon
Plattvärmeväxlare som oljekyl
3,5 tums avgassystem
STOR ic
Styrsystem/bränsle
Vipec V44
Bosch 1680cc spridare
Audi 115R spolar
Aeromotive BTR
SX 18203 som förpump
Aeromotive Eliminator huvudpump
Nuke fuelrail
Catch tank på ca 2,5 liter
Drivlina:
M5 diff samt Robylon bussningar i bakvagn
Inre nav från 535 yttre 730 5/120 bultcirkel
m5 knutar med PPF axlar
Hemsmidd kardan efter eget recept
ZF tds låda
3 skivig tilton
Väghållning:
Riktiga bussningar runt om, exentriska fram.
K-sport coiloverkit
Fjäderben från E36
24mm krängningshämmare, justerbara hjulvinklar
5/120 bulcirkel fram o bak.
Modifierat länkarmsfästen fram
Bromsar:
Fram: Brembo 4kolvsok, 315mm skivor från E36 M3
Bak: 4 kolvsok från Volvo 240, 298 mm skivor,
D2 Hydraulisk handbroms.
Selholms bromsvåg
Bakbromsarna kopplade så handbromsen tar på två kolvar och färd bromsen på dom andra två.
Interiör:
Skrapad o sopren!!
Fullbur
Moddad kardantunnel mm
Borttagen reservhjulsbalja mm
Lätttade dörrar
45L fuelcell
Plast rutor
Exteriör:
M3 EVO kit
Tak samt dörrar i plåt, resten plast
Lackad med Temadur 20 av Jimmy Abrahamsson
Last edited by just_mee84 on 06 Jul 2011, 17:41, edited 36 times in total.
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
här har du en bra att ha länk när det gäller lackering
http://lackering.forum24.se/
lägg epoxygrund över hela bilen Där efter spackel, slipgrund, våtslipa, färg
http://lackering.forum24.se/
lägg epoxygrund över hela bilen Där efter spackel, slipgrund, våtslipa, färg
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
satt o kolla i bilsport, såg att pro mod åkarna kör med O ring och koppar packning till toppen?? är det bättre än mls och pyramidringat tro? dom borde väll ha ett helvetiskt cylinder tryck som dom laddar på.
blir ju bra mycke biligare och låta polaren skära ut en 2mm kopparpackning och o ringa blocket, istället för att slänga alla pengar på att hitta nån som gör pyramidringar
blir ju bra mycke biligare och låta polaren skära ut en 2mm kopparpackning och o ringa blocket, istället för att slänga alla pengar på att hitta nån som gör pyramidringar
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
jaha då hade man gjort ett ryck igen, motorn är ur och väntar på pengar som kommer snart (ska till Norge o jobba). har fått färdigt karossen så snart blir de lack. framvagnen e äntligen klar, fick ihop det med nav och fjäderben från E36. Va bara o flytta bakre länkarmsfästet lite.
tog lite bilder med mobilen så man ser att nått händer....
K-sport dämparna i fjäderbenet från E36:an blev riktigt bra. gott med fembultat också.
Provade en 20*9 tums fälg på bilen och det gick faktiskt, fanns ännu mer plats där bak.
Håller på med bromsarna nu, bakom 20 tums fälgen sitter en 315mm skiva mn de ser lite ynkligt ut hehe
Ska fixa distanser till bromsoken imorn, sen blir det full fart igen.
Väntar på lönen med så man kan köpa bromsana bak också
tog lite bilder med mobilen så man ser att nått händer....
K-sport dämparna i fjäderbenet från E36:an blev riktigt bra. gott med fembultat också.
Provade en 20*9 tums fälg på bilen och det gick faktiskt, fanns ännu mer plats där bak.
Håller på med bromsarna nu, bakom 20 tums fälgen sitter en 315mm skiva mn de ser lite ynkligt ut hehe
Ska fixa distanser till bromsoken imorn, sen blir det full fart igen.
Väntar på lönen med så man kan köpa bromsana bak också
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact: