vettig utväxling för strippen i min bil?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

vettig utväxling för strippen i min bil?

Post by Fear This »

har en s50 maskin jag räknar med att ladda ca 1.5bar med samt en 5petad zf låda från m3, förra året så hade jag utväxling i diffen på 3.15 nu har jag dock bytt hela bakvagnen och har utväxling på 3.91 & i mina ögon känns det som bilen bör varva ut på 5an på 402m eller? frågan är till er som vet: kommer den varva ut & vilken utväxling bör vara optimal för strippåka? samt visst passar innehåll från m535 mm i m5ans diffhus?
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det stämmer. 3,07 från en 535 klump skulle nog passa bättre om du inte vill starta på tvåan. Utväxlingen passar rakt av i M5 klumpen.
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Kör du med 3.07 utvxl. i klumpen samt kör på däck i liknande storlek som MT street radialer 235/60 -15 så gör den på 4ans växel:

RPM KM/H
7000 - 230
7500 - 246
8000 - 262

Kör du på 3.91 i klumpen så kan du räkna med liknande fart fast lite lägre på 5ans växel! Om detta nu kan vara till någon hjälp!
Mvh Martin Söderlind
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Räknar du med 1:1 på femman då? Antar att han kör med ZF låda...
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

jepps kör med zf som ja skrev, ang däck så blir det någon form av m/t slicks vet inte riktigt vilka än bara.
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Post Reply