Andreas, du får hjälpa mig med min kollektor Det gick inte helt bra att bygga den.
Byggde klart fästet för motorhuven, sitter med fyra bult nu. Jag kommer behöva en förstärkning för att avlasta profilen som huvgångjärnet sitter i. Menmen, principen funkar. Svetsarna mellan den gamla frontbalken och den nya kommer ersättas av ett bultförband när jag förstärkt den gamla balken.
Jag började flytten av spjällhuset till andra sidan av plenumet men min hålsåg fungerade inte riktigt så jag fick avbryta det projektet i väntan på en ny hålsåg.
Dau ska vi se. Har fått gjort några grejer på senaste. Turbon är inmallad, ena tryckröret är färdigbyggt. Grenröret börjar ta form och lite allt möjligt har hänt
Ni får bara några halvkassa garagebilder som får tala för sig själva. Om någon därute sitter på en fräsch M30B35-topp så får ni gärna hojta till.
Jag hade också viljat dumpa min balk framtill men det som bekymrar mig är hur lamporna, njurarna och plasten passar då dem annars är fast klipsade i balken. Hur löser du det?
@peppe: Hehe, jag har inte följt brillkos tråd så jag vet inte riktigt vad du syftar på, men det kommer nog se snyggt ut när jag fått lackerat motorrummet rött. Å andra sidan hade väl ni norrlännngar en teori om babyblåa block?
@pelko: Just nu lutar det åt att originalbalken kommer modifieras så den passar mot ramverket. Ska eventuellt smacka in ett kyl från en 535 E34 och då blir det ännu mer kapande i balkar. I samband med det fixar jag resten av fronten.
@Persson-: I min ungdoms dagar kapade jag upp ett hål i huven som jag ångrar bittert idag. Min sextonåriga granne har ett precis likadant hål på sin motorhuv. Den motorhuven sitter på en EPA .
Hehe, hela huven ska bytas mot en hel i framtiden. Men först tänkte jag lära mig lite plåtknackning på den.
080205 Jag är numer lycklig ägare av en hyfsat fräsch B35-topp. Ska bara lämna iväg den till en polare så får han planfräsa den. B35-toppen sägs ju vara bättre på det mesta.
Jag fick med ett plenum till toppen som jag inte vet vad jag ska göra med. B35-plenumet ska tydligen vara bättre än B34:ans som sitter på nu. Mitt B34-insug som sitter på nu är redan modifierat med flyttat spjällhus. Får se om jag modifierar B35-plenumet eller bygger mig ett ordentligt plenum.
Just nu håller jag på med motorn och motorrummet. Jag väntar för närvarande på kolvar från det stora landet i väster. Men just dessa jänkare är inte särskilt snabba på att skicka har jag upptäckt... Jag har allting för att sätta ihop motorn, förutom kolvarna . Vad som är gjort med motorn är iaf att den är borrad och honad, toppdeckad och o-ringad. Toppen är planad, nyfrästa ventilsäten och nya tätningar. Antar att de flesta vet hur ett o-ringat block ser ut vid det här laget så jag lägger inte in några bilder .
Har byggt två nya motorkuddar i delrin också, men de är inte särskilt upphetsande.
En sak som kan vara av intresse för vissa är min ombyggda frontbalk. Denna version är den tredje i ordningen och nu börjar jag bli nöjd. Jag har byggt om hela nedre delen och behållit den del av balken som huvgångjärnet sitter i. M.h.a två bultar kan jag lossa den övre balken och får då helt fritt framför motorn. Ganska fint när en gigantiskt sexa ska tryckas ner i motorrummet. Bilderna får tala för sig själva.
Det kan hända att denna bild innefattar nästa vinters projekt. Siffrorna på blocket är nog lite vilseledande men jag tror ni förstår principen .
jäsiken vilken frän kärra du har
har liksom missat den här tråden, har du fått liv i kärran än?
tänkte trycka ner en m30 i min e30 kaross å så småningom, så de här vaju helt klart intressant läsning
lord_nordkvist wrote:jäsiken vilken frän kärra du har har liksom missat den här tråden, har du fått liv i kärran än? tänkte trycka ner en m30 i min e30 kaross å så småningom, så de här vaju helt klart intressant läsning
Den gick som sugis förra sommaren, men just nu går det inte fort framåt. Väntar på en uppsättning wiseco-kolvar. När de har kommit kan jag slänga ihop motorn. Sen bör det väl bli liv i kärran igen .
Som alltid är det mycket annat som tar tid. Man hjälper polarna med deras projekt, jobb och plugg varvat om vartannat. Menmen, någon gång ska det bli åka av iaf.
Sådär, nu är motorn ihopplockad. Återstår att se om man lyckas få ut någon effekt .
Byggde mig ett växellänkage i aluminium med mässingsbussningar. Växelspaken fick en makeover också, ren aluminium är tjusigt .
Sedan lyckades jag visst bygga en tank för vevhusventilationen i rostfritt.