MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Marco Garver wrote:Kan du maila mig mappen som ligger i.


Får ja en adress så kan ja maila över den imorrn.

HULTA wrote:vad använder du för spolar?


Kör me MSD 8245or dom med inbyggda tändsteg.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Något är verkligen skumt med din spridarinkoppling.

Finns inte någon möjlighet att 2st seriekopplade spridare på 2.1ohm st ska ge 5A i ström. Ohms lag säger att I=U/R. När du crankar har du kanske runt 10V, det ger ca 2.4A. För att få så hög ström som du säger måste du ha parallell kopplat dina spridare.

Kör du med Nira motstånd?

Dom är ju i så fall på 3,3ohm om jag minns rätt. Har du sen kopplat ihop det med dina spridare kommer förkopplingsmotstånden att äta upp en stor del av strömmen som egentligen borde gå till spridarna, dvs Nirat kan inte öppna & stänga spridarna på rätt sätt.

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Marco Garver wrote:Något är verkligen skumt med din spridarinkoppling.

Finns inte någon möjlighet att 2st seriekopplade spridare på 2.1ohm st ska ge 5A i ström. Ohms lag säger att I=U/R. När du crankar har du kanske runt 10V, det ger ca 2.4A. För att få så hög ström som du säger måste du ha parallell kopplat dina spridare.

Kör du med Nira motstånd?

Dom är ju i så fall på 3,3ohm om jag minns rätt. Har du sen kopplat ihop det med dina spridare kommer förkopplingsmotstånden att äta upp en stor del av strömmen som egentligen borde gå till spridarna, dvs Nirat kan inte öppna & stänga spridarna på rätt sätt.

Mvh


Får nog gå igenom mina kopplingar en gång till så ja inte gjort nån tavla...vilket vore pinsamt om man vet va ja har för yrke... :oops:
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Jag har för mig att jag läst att Nira inte lirar med de där spolarna.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Tysken wrote:Jag har för mig att jag läst att Nira inte lirar med de där spolarna.


Var har du läst detta? Enligt PPF-grabbarna så ska dom funka med sprut som har dwellstyrning vilket nira har.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Det funkar med nira min polare kör med sånna på sin b20 å nira :wink:
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

stecka wrote:Det funkar med nira min polare kör med sånna på sin b20 å nira :wink:


Då kanske din polare kan va till hjälp o få få fart på grejerna? :)
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Mmm jo det kan han säkert men nu menar jag volvo b20 :wink: Men maila över mappen till mig med så ska vi kika lite på det där.
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Är MSD spolarna passiva? Vill minnas att dom bara har 2 stift varav det ena är 12V.

Om så är fallet måste du ha en tändmodul imellan då Nirat inte har inbyggt tändsteg.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

funkar klockrent med dom spolarna på nira,ställ in dwell enligt VAG 115L spolen som finns i wizarden så kommer dom att funka bra iallafall, själv på mitt nira åker ja med seriekopplade spridare och motstånd(då används bara 3st) och det funkar kalas för mej iallafall
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Marco Garver wrote:Är MSD spolarna passiva? Vill minnas att dom bara har 2 stift varav det ena är 12V.

Om så är fallet måste du ha en tändmodul imellan då Nirat inte har inbyggt tändsteg.

/M


Spolarna har 4 stift. I mina papper står det, ground, N/C basically ground, input och +12V.

HULTA wrote:funkar klockrent med dom spolarna på nira,ställ in dwell enligt VAG 115L spolen som finns i wizarden så kommer dom att funka bra iallafall, själv på mitt nira åker ja med seriekopplade spridare och motstånd(då används bara 3st) och det funkar kalas för mej iallafall


Låter ju bra att d funkar för dej så då måste d ju funka för mej me.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

har du kollar med startgas än??????????????????????????????????????

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

erik@e30 wrote:har du kollar med startgas än??????????????????????????????????????


nops ingen startgas...o ja ska tömma ut e85 o hälla i vanlig soppa
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

ja e85 kan ställa till de...

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

jag kör med dom spolarna och dom fungerar, behöver ingen extra tändmodul heller, som det behövs tex till ett MSD 6A.
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Nu får man snart ta sej lite tid i garaget igen för nu har dom nya däcken kommit ett par veckor tidigare än väntat. :)

Image

Image
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

MrQuickzilver wrote:
Marco Garver wrote:Är MSD spolarna passiva? Vill minnas att dom bara har 2 stift varav det ena är 12V.

Om så är fallet måste du ha en tändmodul imellan då Nirat inte har inbyggt tändsteg.

/M


Spolarna har 4 stift. I mina papper står det, ground, N/C basically ground, input och +12V.

HULTA wrote:funkar klockrent med dom spolarna på nira,ställ in dwell enligt VAG 115L spolen som finns i wizarden så kommer dom att funka bra iallafall, själv på mitt nira åker ja med seriekopplade spridare och motstånd(då används bara 3st) och det funkar kalas för mej iallafall


Låter ju bra att d funkar för dej så då måste d ju funka för mej me.


Aha då e ja med, kommer funka med spolarna precis så som Hulta skrev.

Min mail adress: lillegarver@hotmail.com.

Har svårt & tro att dina startproblem skulle bero på E85, i värsta fall får man justera fuel injector gain till den hoppar igång.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Post Reply