Bmw M3 E36 3.2 Turbo 600Hp - 4SALE -

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Körde över 800nm på hjulen igår med låst vanos och GT4088, så ni borde väl kunna få 1000nm på hjulen med vanos och E85 :lol:

Kom ihåg och ta det lugnt med tändningen!
Jepp..men vi kommer börja mappa med V-power , målet är 600whp når vi dit på macksoppa nöjer vi oss...annars får man smyga i E85 och mappa om.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Då skruvade vi i nya grejjerna på 3tim inkl varmkörning och körde diagnoslogg, nu har vi stadiga värden och kan nu boka tid för mappning till veckan *ler*

Vet en Patte som är nöjd nu iaf! ;;)

Image
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

varför köra med ladtrycksstyrning och mappa bort vrid som man får av vanoset? de är ju litte som att ätta och bajsa samtidigt va? :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

s2_i_e30 wrote:varför köra med ladtrycksstyrning och mappa bort vrid som man får av vanoset? de är ju litte som att ätta och bajsa samtidigt va? :)
Om man får 100nm mer på lägre varv med vanos än utan och sedan kan takta bort lagomt mkt tills man vill släppa på fullt laddtryck är det väll inte som att "ätta" och bajsa va?

Brett register och hög medeleffekt är melodin!

Mkt snack här o lite kunskap tycker jag...
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Brett register och hög medeleffekt är melodin!
Helt klart.. Bättre att ha körbarhet än en Dynoqueen!

Mvh
Uffe
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

men de är ju de att man får sån körbarhet i dom i all fall uttan vanoset.. om det skulle va en 1,8a 4a skulle ja förså dig till fullo.. men tycker de är fränt att någon prövar..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

har man möjlligheten at köra med vanos skulle ja göra det alla dagar i veckan. slakta vanosen känns mer som en nödlösning (som jag f.ö kommer få göra nu)
riktigt impad av bygget kan ja säga, framförallt vad den kommer prestera mot vad man ser i motorrummet.. finns det ingen skyddskåpa på e36 dieslarna förresten som man kan smälla på? vore klockrent att bara plocka ut den berömda fjädern & åka in på bes som vanligt :)
mvh
Jorm
Posts: 129
Joined: 05 Jun 2006, 21:34

Post by Jorm »

Bmwandreas wrote:Körde över 800nm på hjulen igår med låst vanos och GT4088, så ni borde väl kunna få 1000nm på hjulen med vanos och E85 :lol:

Kom ihåg och ta det lugnt med tändningen!
Vad för bil? Gärna lite kort info? :)
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

"Acceleration depends on the engine's
ability to generate torque at more than just one rpm. The fatter
the torque curve is (no matter how small the max torque value), the faster
you can accelerate because the more rpms you have to work with, the
higher the gear ratios and thus the higher your torque at the ground.
You maximize torque to the ground through gearing keeping the engine in the rpm
range where the engine generates the most ground speed for a given torque value. "



Det är precis detta vi vill uppnå, att kunna hålla lagomt mkt vridmoment från lågvarv så bilen fortf känns som en pigg sugmotor och släppa på mer o mer samt att till slut kunna toppa vid peaken.

Då nyttjar man effekten på rätt sätt och hamnar troligast i bästa puckeln vid nästa växel :)..har åkt en hel del bilar där man väntar på laddtryck mellan växlarna..då går det inte så snabbt tyvärr som det endå kanske upplevs...sedan kommer det en j*vla ketchup utan dess like som gör bilen okörbar när det börjar svänga lite... :shock:
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Hur gick mappning?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

kristov wrote:Hur gick mappning?
Tiden var satt tills på Måndag 12/5 men avbokades så sent som igår pga att annat kom imellan.

Får se när vi bokar om.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Vi har börjat gatmappa lite och har positivt ladd runt 1800rpm vid belasting och vid 4000rpm och 41% gas på dellast har vi 0,65bar och det börjar skjuta på fint nu! *ler*

Än så länge har vi fightat lite med bottnad LMM och fuelcut men har nu kommit underfull hur man "clampar" rätt värden efter loggen.

Känns som det kommer bli ett ruggigt register när RogerH får sätta klorna i tysken 8)

To be...
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Nu börjar d bli kul :lol: 8)

Vanosen vrider kammarna för fullamuggar o vi laddar strax under 0,9bar...drar som en sugmotor in i varvstoppet fast med en skjuts som får en att vilja gapskratta av glädje...slår loss däcken ganska högt upp på varvet när kammarna blir arga!

Ska bli spännande o se hur den presterar med ngra hekto till och mer tändning...GRYMT register än så länge kan ja lova...precis som vi hade förväntat!!

Wiihii :):)
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

dum da dum...dodidooo 8)

5,6,700hk?....skott?

det får vi se..
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Vision79 wrote:dum da dum...dodidooo 8)

5,6,700hk?....skott?

det får vi se..
Lycka till! ;)

Mycket spänd på kurvan då jag själv funderar på en liknande turbo.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

1100 på vänster bak.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Pimplaren wrote:1100 på vänster bak.
odiffad?
Post Reply