Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
-
jag får den uppfattningen enligt dom här trådarna att det ska vara bättre med progressiv på snik byggen.dgyldmark wrote:bubbel wrote:dgyldmark wrote:Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?
# lingär ställbar btr
är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?
Han som påstog att den progressiva var bättre, har han själv provat ut och kommit fram till den kompromissen? Jag har aldrig behövt en sådan i varkan mina "snik byggen" eller i de mer avancerade. /Dan.G
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 38&start=0
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 89&start=0
Sen om dom provat vet jag ej.. men hur ligger det till egentligen? ska till o handla btr nu. tacksam för svar!
skulle man kuna få se lite mer bilder på fok snik turbo byggen ?
tänkte själv ge mig på ett lite bygge på en av mina m20b20 motorer men efter som jag inte gjort nått liknade innan så är jag tacksam för bilder och info...
vad rekomendera folk för topplockspakning ? min orginal är sprucken och ska därför köpa nått annat, till och börja med kommer jag inte ladda så mkt, siktar på runt 200hk första setupen. sen får vi se vad som händer... men tänkte köpa på mig lite vassar grejer från början så jag kan höja ladd och effekten efters om =)
Mvh adam
tänkte själv ge mig på ett lite bygge på en av mina m20b20 motorer men efter som jag inte gjort nått liknade innan så är jag tacksam för bilder och info...
vad rekomendera folk för topplockspakning ? min orginal är sprucken och ska därför köpa nått annat, till och börja med kommer jag inte ladda så mkt, siktar på runt 200hk första setupen. sen får vi se vad som händer... men tänkte köpa på mig lite vassar grejer från början så jag kan höja ladd och effekten efters om =)
Mvh adam
Bara för diskussionen är uppe har jag provat att köra,bygga och ställa in med LMM på trycksidan och progressiv BTR, Man märkte hur systemet var beroende av den progressiviteten.
Lätt förklarat:
Tänk er när ni sätter LMM på sugsidan av turbon. Det resulterar i att all luft som sugs in mäts upp och bränsle tillförs vilket är korrekt. Har man då ist satt LMM på trycksidan så öppnar den enbart på flödet och inte tryck. Flödet ändras inte med övertryck utan enbart komprimeras vilket LMM inte känner av. Nu kommer den progressiva BTR:n in i leken. Då motorn får laddtryck ändrar BTR:n bränsle mängden.
Ju mer ladd ju mer sås med progressiv. Ökar alltså mängden beroende på laddtryck. Vill man ha mer/mindre sås på ladd så byter man helt enkelt mot en annan progressiv BTR med annan branthet tex 1:1,5-1:2 mf.
De bästa lösningarna jag kommit fram till är:
1:a plats
Lingär BTR, LMM på sugsidan, återcirkulerande dump (Utan ic och små rör volymässigt går det fint med hårt spänd öppen)
2:a
progressiv 1:2, LMM på trycksidan, öppen (Fritt dump val)
Val som tex progressiv & lmm på sugsidan var inget bra alternativ, svårt at få ner soppan på ladd. fick man det var delaster problem.
LMM på trycksidan går inte bra ihop med lingär BTR.
/Dan
Lätt förklarat:
Tänk er när ni sätter LMM på sugsidan av turbon. Det resulterar i att all luft som sugs in mäts upp och bränsle tillförs vilket är korrekt. Har man då ist satt LMM på trycksidan så öppnar den enbart på flödet och inte tryck. Flödet ändras inte med övertryck utan enbart komprimeras vilket LMM inte känner av. Nu kommer den progressiva BTR:n in i leken. Då motorn får laddtryck ändrar BTR:n bränsle mängden.
Ju mer ladd ju mer sås med progressiv. Ökar alltså mängden beroende på laddtryck. Vill man ha mer/mindre sås på ladd så byter man helt enkelt mot en annan progressiv BTR med annan branthet tex 1:1,5-1:2 mf.
De bästa lösningarna jag kommit fram till är:
1:a plats
Lingär BTR, LMM på sugsidan, återcirkulerande dump (Utan ic och små rör volymässigt går det fint med hårt spänd öppen)
2:a
progressiv 1:2, LMM på trycksidan, öppen (Fritt dump val)
Val som tex progressiv & lmm på sugsidan var inget bra alternativ, svårt at få ner soppan på ladd. fick man det var delaster problem.
LMM på trycksidan går inte bra ihop med lingär BTR.
/Dan
Bra info Dgyldmark
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Här har ni en liten film på ett m20b20 snikbygge:
http://www.youtube.com/watch?v=diYxuj6DMTI
Dock strokad till 2.26 liter, 1bars ladd.
Kör med följande:
Bottendel:
Original 320 med:
323 kolvar
323 stakar
325 vev
Soppa:
535 Spridare
TRE Performance pump 255l/H
Malpassi progressiv BTR 1.1:2
Topp:
Oringad 320
12:9 bult
Elring +0.3 packning
Ny kamrem
Drivlina:
Sach förstärkt tryckplatta
325 lamell
Getrag 260 låda
325 kardan
Svetsad 320 klump
Övrigt:
PPF adapter grenrör
Turboxs dubbeltratt kopiedump
Garett t28 turbo
2.5" tryckrör och avgas
535 LMM
Ritar 3;an ut på torrt rakt fram typ 100 knyck.
Precis som dgyldmark säger ska man inte underskatta snik bara det är rätt inställt. Jag har soppa med hela vägen och bra respons. Kör med LMM på trycksidan och progressiv regulator.
Kör på 2;an i filmen, kommer fler filmer senare..
mvh Jonas
http://www.youtube.com/watch?v=diYxuj6DMTI
Dock strokad till 2.26 liter, 1bars ladd.
Kör med följande:
Bottendel:
Original 320 med:
323 kolvar
323 stakar
325 vev
Soppa:
535 Spridare
TRE Performance pump 255l/H
Malpassi progressiv BTR 1.1:2
Topp:
Oringad 320
12:9 bult
Elring +0.3 packning
Ny kamrem
Drivlina:
Sach förstärkt tryckplatta
325 lamell
Getrag 260 låda
325 kardan
Svetsad 320 klump
Övrigt:
PPF adapter grenrör
Turboxs dubbeltratt kopiedump
Garett t28 turbo
2.5" tryckrör och avgas
535 LMM
Ritar 3;an ut på torrt rakt fram typ 100 knyck.
Precis som dgyldmark säger ska man inte underskatta snik bara det är rätt inställt. Jag har soppa med hela vägen och bra respons. Kör med LMM på trycksidan och progressiv regulator.
Kör på 2;an i filmen, kommer fler filmer senare..
mvh Jonas
BMW E46 330xd
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
hmmm....ser du laddar 1 bar på ditt oppsett.
vor mye tror dere jeg kan lade på oppsettet mitt? (laddar .8bar nå)
m20b23 svarvade kolvar ca 8.2.1 i komp
elring +0.3mm
arp bult
666fab adapter
38mm tial wg
kina t3/t04e husker ikke ar nå, minns det er 63 på eksossidan
delphi 440cc
MS1 V3
orginal fordeler med 88+ 60-2 hjul og trigger
60*20*10cm ic
2.25" trykkrør
2.5"dp med 3" fra girkassen
vor mye tror dere jeg kan lade på oppsettet mitt? (laddar .8bar nå)
m20b23 svarvade kolvar ca 8.2.1 i komp
elring +0.3mm
arp bult
666fab adapter
38mm tial wg
kina t3/t04e husker ikke ar nå, minns det er 63 på eksossidan
delphi 440cc
MS1 V3
orginal fordeler med 88+ 60-2 hjul og trigger
60*20*10cm ic
2.25" trykkrør
2.5"dp med 3" fra girkassen