Med en progressiv BTR så ökas väl soppatrycket i takt med att laddtrycket ökar? Och när man inte har laddtryck så körs soppatrycket på standardtryck (om man seriekopplar den progressiva BTR tillsammans med standard BTR)
oftast vill man inte styra på bränsletrycket mer än nödvändigt, blir ändå höga tryck när man laddar på lite, och då får man mer problem med soppapumpen, dessutom blir det krångligare att mappa bilen
är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?
Han som påstog att den progressiva var bättre, har han själv provat ut och kommit fram till den kompromissen? Jag har aldrig behövt en sådan i varkan mina "snik byggen" eller i de mer avancerade. /Dan.G
jag får den uppfattningen enligt dom här trådarna att det ska vara bättre med progressiv på snik byggen.
skulle man kuna få se lite mer bilder på fok snik turbo byggen ?
tänkte själv ge mig på ett lite bygge på en av mina m20b20 motorer men efter som jag inte gjort nått liknade innan så är jag tacksam för bilder och info...
vad rekomendera folk för topplockspakning ? min orginal är sprucken och ska därför köpa nått annat, till och börja med kommer jag inte ladda så mkt, siktar på runt 200hk första setupen. sen får vi se vad som händer... men tänkte köpa på mig lite vassar grejer från början så jag kan höja ladd och effekten efters om =)
Bara för diskussionen är uppe har jag provat att köra,bygga och ställa in med LMM på trycksidan och progressiv BTR, Man märkte hur systemet var beroende av den progressiviteten.
Lätt förklarat:
Tänk er när ni sätter LMM på sugsidan av turbon. Det resulterar i att all luft som sugs in mäts upp och bränsle tillförs vilket är korrekt. Har man då ist satt LMM på trycksidan så öppnar den enbart på flödet och inte tryck. Flödet ändras inte med övertryck utan enbart komprimeras vilket LMM inte känner av. Nu kommer den progressiva BTR:n in i leken. Då motorn får laddtryck ändrar BTR:n bränsle mängden.
Ju mer ladd ju mer sås med progressiv. Ökar alltså mängden beroende på laddtryck. Vill man ha mer/mindre sås på ladd så byter man helt enkelt mot en annan progressiv BTR med annan branthet tex 1:1,5-1:2 mf.
De bästa lösningarna jag kommit fram till är:
1:a plats
Lingär BTR, LMM på sugsidan, återcirkulerande dump (Utan ic och små rör volymässigt går det fint med hårt spänd öppen)
2:a
progressiv 1:2, LMM på trycksidan, öppen (Fritt dump val)
Val som tex progressiv & lmm på sugsidan var inget bra alternativ, svårt at få ner soppan på ladd. fick man det var delaster problem.
LMM på trycksidan går inte bra ihop med lingär BTR.
Precis som dgyldmark säger ska man inte underskatta snik bara det är rätt inställt. Jag har soppa med hela vägen och bra respons. Kör med LMM på trycksidan och progressiv regulator.
hmmm....ser du laddar 1 bar på ditt oppsett.
vor mye tror dere jeg kan lade på oppsettet mitt? (laddar .8bar nå)
m20b23 svarvade kolvar ca 8.2.1 i komp
elring +0.3mm
arp bult
666fab adapter
38mm tial wg
kina t3/t04e husker ikke ar nå, minns det er 63 på eksossidan
delphi 440cc
MS1 V3
orginal fordeler med 88+ 60-2 hjul og trigger
60*20*10cm ic
2.25" trykkrør
2.5"dp med 3" fra girkassen