Sugtrim M20B25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Sugtrim M20B25

Post by farfar »

Funkar det t,ex att borra klocket och ta kolvar från M30 86mm ihop med dieselveven, M20B23 veven?

Några strypningar på någon komponent? Passar andra effektivare insug, grenrör etc.. etc..
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Jag tror ärligt talat att du får inte nåt över mellan fodrena om du ska ha 86mm borr! M20B25 blocket har ju 84mm borr, lägg på 2mm till på de så har du inte mycket kvar mellan cylindrarna!

Sen ska de ju stämma med vart kolvbulten osv sitter, vart kolven vänder!

Satsa hellre på att skaffa fram en dieselvev, M20B20/B23 stakar så får du 2,7 liter. Funkar kalas!

Sen grenrör är de väl att bygga ett eller köpa ett extraktorgrenrör. Insug, tjaa, går ju att köpa eller bygga själv! Separata spjäll kan ju vara nåt, rullspjäll som är populärt i rallycross!

MVH
Image
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Vassare kam, extraktorgrenrör och en balanserad bottendel för att tåla högre varv, sen en riktig motorstyrning på det - så får du effekt. Det blir så billigt som du gör det. Det vore faktiskt ballt att göra så på en vanlig liten 2.0 liters M20. Volym är inte allt.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Trista är väll att man ändå inte vågar gå över 7tusen med original m20 kolvar/stakar tydligen :(:(


Hoppas iaf på en 250hk med original styrsystem.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Post by farfar »

Okej anledningen till att jag frågar är ifall man skulle kunna göra nå skoj med dom grejjer man redan har hemma till övers.

Hur mycket brukar man topdecka för att hamna på ett vettigt sugmotorkomp när man bygger 2.7L?

Ett chippat motronic lär ju ge hyffsad skjuts med 2.7L vassare kam och extraktor. heller är det ren och skär katastrof?
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Det lär vi få reda på snart.
Ska köra 2,7liters motronic med itsfun chip och 535 spridare och lmm är tanken och ställbar ppf btr.

Toppen får vi se vad för godsaker den innehåller när det närmar sig.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Post by farfar »

Amplify wrote:Det lär vi få reda på snart.
Ska köra 2,7liters motronic med itsfun chip och 535 spridare och lmm är tanken och ställbar ppf btr.

Toppen får vi se vad för godsaker den innehåller när det närmar sig.




Okej ska bli skoj att se vad du får för resultat av det. Hoppas det lirar fint :)
Snart handlar om några dagar, veckor?
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Nää. måste få en konbanetid med nuvarande motorn först. Så i juni ska motorn var i.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply