Dumpventil
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Dumpventil
hej! har monterat en dumpventil på en audi urquattro och det funkar inte riktigt som jag hade tänkt mig tyvär.. det är så att den vägrar öppna.fast den öppnar om jag varvar ur den riktigt ordentligt då kommer ett litet pys. har monterat dumpen innan intercoolern vilket borde vara bra..kolven sitter inte fast ,har bra vakum. kan det vara så att fjädern i dumpen är för hård? vet att det här inte är bmw relaterat men hoppas kunna få något bra tips.. tack på förhand..
- Overcharged
- Overcharged
ja det är ju det som är meningen med en avlastningsventil, att turbon ska ladda upp snabbare...men vet inte riktigt hur stor skillnad det blir om man sätter den före eller efter men den borde ju dumpa bättre om man sätter den efter icn iaf , eftersom luften kylls ner av icn och komprimeras...
säg gärna till om jag har fel, men detta vill jag ha det till! men sedan som en nämde släpper den ju ut kyld luft då....
säg gärna till om jag har fel, men detta vill jag ha det till! men sedan som en nämde släpper den ju ut kyld luft då....
På min 240-tic använde jag min öppna (inte) ställbara dump på båda sidor om IC med 1,1-1,2 i ladd och det lätt exakt lika dant och responsen kunde inte jag märka någon skillnad på... men skulle man mäta skulle det säkert se en liten skillnad.
Men jag skulle nog tänka mig att det är bättre med dumpen nära spjället så att luften rör på sig i systemet och kyls av IC hela tiden då har man ju kyld luft nära spjälet när man kliver på gasen och luften behöver inte ändra riktning eller stå still...
Men jag skulle nog tänka mig att det är bättre med dumpen nära spjället så att luften rör på sig i systemet och kyls av IC hela tiden då har man ju kyld luft nära spjälet när man kliver på gasen och luften behöver inte ändra riktning eller stå still...
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;