MrQuickzilver wrote:Efter ett antal startförsök så vill d sej fortfarande inte! Nån som har en Nira-mapp till en liknande motorsetup som min o dela med sej av så vore ja väldigt tacksam så ja kan kolla om det är fel på min installation eller om det är inställningsfel?
Har du kollat så inte kammens läge grej går förbi givaren samtidigt som 2 lost hålet passerar vevgivaren?
Har inte kollat exakt men jag tog bort "tappen" som triggar kamgivaren utan större skillnad men det kanske inte räcker med det?
Nej då startar den inte alls eller inte lätt iaf.
Nira måste ha en kamsignal också. På m50 går dom förbi samtidigt. Den är skit svår startad då. Ändrade de sen starta den direkt. Tyvärr har jag ingen mapp i datorn där jag sitter nu.
har du kopplat nira jorden till motorn? Har den en egen strömkälla?
MrQuickzilver wrote:Efter ett antal startförsök så vill d sej fortfarande inte! Nån som har en Nira-mapp till en liknande motorsetup som min o dela med sej av så vore ja väldigt tacksam så ja kan kolla om det är fel på min installation eller om det är inställningsfel?
Har du kollat så inte kammens läge grej går förbi givaren samtidigt som 2 lost hålet passerar vevgivaren?
Har inte kollat exakt men jag tog bort "tappen" som triggar kamgivaren utan större skillnad men det kanske inte räcker med det?
Nej då startar den inte alls eller inte lätt iaf.
Nira måste ha en kamsignal också. På m50 går dom förbi samtidigt. Den är skit svår startad då. Ändrade de sen starta den direkt. Tyvärr har jag ingen mapp i datorn där jag sitter nu.
har du kopplat nira jorden till motorn? Har den en egen strömkälla?
Enligt handboken ska den ju starta i snitt varannat försök då o då många gånger ja testat så borde d gått? Får väl testa o flytta den.
Har du en mapp så vore d skitbra!
Jordat nirat i motorn ja men ja tar strömmen från tändningen men ja funderar på o ta en egen matning i stället för d e lite jobbigt att d bryter kontakten me datorn för varje startförsök...
MrQuickzilver wrote:Efter ett antal startförsök så vill d sej fortfarande inte! Nån som har en Nira-mapp till en liknande motorsetup som min o dela med sej av så vore ja väldigt tacksam så ja kan kolla om det är fel på min installation eller om det är inställningsfel?
Har du kollat så inte kammens läge grej går förbi givaren samtidigt som 2 lost hålet passerar vevgivaren?
Har inte kollat exakt men jag tog bort "tappen" som triggar kamgivaren utan större skillnad men det kanske inte räcker med det?
Nej då startar den inte alls eller inte lätt iaf.
Nira måste ha en kamsignal också. På m50 går dom förbi samtidigt. Den är skit svår startad då. Ändrade de sen starta den direkt. Tyvärr har jag ingen mapp i datorn där jag sitter nu.
har du kopplat nira jorden till motorn? Har den en egen strömkälla?
Enligt handboken ska den ju starta i snitt varannat försök då o då många gånger ja testat så borde d gått? Får väl testa o flytta den. Har du en mapp så vore d skitbra!
Jordat nirat i motorn ja men ja tar strömmen från tändningen men ja funderar på o ta en egen matning i stället för d e lite jobbigt att d bryter kontakten me datorn för varje startförsök...
Jo den tänder till osv. Sen man har kört på starten i typ 1min så kan den gå igång.
Det tror jag inte är bra. Jag har den på en egen switch. Flytta över den till en egen switch så den inte dör. Har du kopplat pumprelät till nira så nira styr det?
Satt rätt tändpunkt? Kopplat spridarna i tändningsföld. Med 2 i varje.
Har du låg eller hög ohmiga spridare? Har du låg kan det vara jävligt svårt. För mig var de så att jag hade låg ohmiga spridare med sånna guldplätterade motstånd från elfa. Kunde inte ha över 1.5bar i bränsletryck när jag skulle starta. För då öppnade inte spridarna.
MrQuickzilver wrote:Efter ett antal startförsök så vill d sej fortfarande inte! Nån som har en Nira-mapp till en liknande motorsetup som min o dela med sej av så vore ja väldigt tacksam så ja kan kolla om det är fel på min installation eller om det är inställningsfel?
Har du kollat så inte kammens läge grej går förbi givaren samtidigt som 2 lost hålet passerar vevgivaren?
Har inte kollat exakt men jag tog bort "tappen" som triggar kamgivaren utan större skillnad men det kanske inte räcker med det?
Nej då startar den inte alls eller inte lätt iaf.
Nira måste ha en kamsignal också. På m50 går dom förbi samtidigt. Den är skit svår startad då. Ändrade de sen starta den direkt. Tyvärr har jag ingen mapp i datorn där jag sitter nu.
har du kopplat nira jorden till motorn? Har den en egen strömkälla?
Enligt handboken ska den ju starta i snitt varannat försök då o då många gånger ja testat så borde d gått? Får väl testa o flytta den. Har du en mapp så vore d skitbra!
Jordat nirat i motorn ja men ja tar strömmen från tändningen men ja funderar på o ta en egen matning i stället för d e lite jobbigt att d bryter kontakten me datorn för varje startförsök...
Jo den tänder till osv. Sen man har kört på starten i typ 1min så kan den gå igång.
Det tror jag inte är bra. Jag har den på en egen switch. Flytta över den till en egen switch så den inte dör. Har du kopplat pumprelät till nira så nira styr det? Satt rätt tändpunkt? Kopplat spridarna i tändningsföld. Med 2 i varje.
Har du låg eller hög ohmiga spridare? Har du låg kan det vara jävligt svårt. För mig var de så att jag hade låg ohmiga spridare med sånna guldplätterade motstånd från elfa. Kunde inte ha över 1.5bar i bränsletryck när jag skulle starta. För då öppnade inte spridarna.
Ska fixa en egen switch!
Nirat styr pumparna.
Har ställt tändningen som orginal 90grader, dock ej kollat me lampa.
Spridarna är lågohm och kopplade 2 och 2 i serie + motstånd för d blev för hög ström på utgångarna.
Om du bara rycker bort kamgivar kabeln, så märks det om den triggar fel, antigen så smäller den igång eller så hörs ett "poff" ur avgasröret. Men varför 2 och 2 i serie+ motstånd? Jag kör då lågohm i serie utan motstånd.
erikkihl wrote:Om du bara rycker bort kamgivar kabeln, så märks det om den triggar fel, antigen så smäller den igång eller så hörs ett "poff" ur avgasröret. Men varför 2 och 2 i serie+ motstånd? Jag kör då lågohm i serie utan motstånd.
Luktar det bränsle? Kollat om det finns gnista?
Har lött fast givaren men d går ju o klippa o löda om.
Poffar i avgasröret gör det ibland.
Provade o koppla spridarna (2,1ohm/st) utan motstånd o d funkade inte, blev närmare 5A per utgång då.
erikkihl wrote:Om du bara rycker bort kamgivar kabeln, så märks det om den triggar fel, antigen så smäller den igång eller så hörs ett "poff" ur avgasröret. Men varför 2 och 2 i serie+ motstånd? Jag kör då lågohm i serie utan motstånd.
Luktar det bränsle? Kollat om det finns gnista?
Har lött fast givaren men d går ju o klippa o löda om. Poffar i avgasröret gör det ibland. Provade o koppla spridarna (2,1ohm/st) utan motstånd o d funkade inte, blev närmare 5A per utgång då.
Ok, när det poffar då, vrir du av nyckeln, och prövar igen, tänder på fel cylinder... Har du kollat så att spridarna öppnar? Luktar det bensin? För när jag körde med högohmiga i serie, så ville det inte fungera....
Vilken version av nirat har du?
erikkihl wrote:Om du bara rycker bort kamgivar kabeln, så märks det om den triggar fel, antigen så smäller den igång eller så hörs ett "poff" ur avgasröret. Men varför 2 och 2 i serie+ motstånd? Jag kör då lågohm i serie utan motstånd.
Luktar det bränsle? Kollat om det finns gnista?
Har lött fast givaren men d går ju o klippa o löda om. Poffar i avgasröret gör det ibland. Provade o koppla spridarna (2,1ohm/st) utan motstånd o d funkade inte, blev närmare 5A per utgång då.
Ok, när det poffar då, vrir du av nyckeln, och prövar igen, tänder på fel cylinder... Har du kollat så att spridarna öppnar? Luktar det bensin? För när jag körde med högohmiga i serie, så ville det inte fungera.... Vilken version av nirat har du?
När det poffar så har ja både stängt av o provar igen o har även fortsatt köra på starten när d poffat. Har inte kollat så at spridarna säkert öppnar men det luktar bränsle om stiften iaf. Ja kör ju me lågohmspridare.
Om den poffar när du kör runt, så syncar den nog på fel motorvarv. Pröva att ställa om CAM signalen till andra motorvarvet. Du kan även pröva att ställa engine sync mode till ION ctrl.
/M
Last edited by Marco Garver on 11 May 2008, 10:24, edited 1 time in total.
Marco Garver wrote:Har du stabil gnista när du kör runt på starten?
Om den poffar när du kör runt, så syncar den nog på fel motorvarv. Pröva att ställa om CAM signalen till andra motorvarvet. Du kan även pröva att ställa engine sync mode till ION ctrl. /M
Har gnista när ja kör på starten.
Får väl testa o ändra detta.
kristov wrote:Låter som fel tändföljd.
Har du kollat med tändlampa?
Tändförljden e ja 99% säker på att den e rätt.
Har inte haft möjlighet o kolla me lampa än.
jag kan nästan slå vad om att du ska kasta om signal och plus till triggern. Min kadett betedde sig precis likadant och vi letade fel som fan, sen när vi kasta om kablarna starade den direkt. Står i handboken att man ska få ett vandrande tändfel på 6 grader om man kopplar så, men det stämmer inte, den kommer inte starta.
Nu har ja bytt batterikabel till 50kvadrat så nu e problemet med spänningfall borta. Har fixat en egen switch till strömmen till nirat så ja slipper problemet med att kontakten me datorn bryts. Kollat så alla spridare öppnar och att det är gnista och det är det! Har även testat massa inställningar med camgivaren utan bättre resultat. Vevaxelgivaren testade ja att skifta + och signal men då fick ja ett larm i datorn när ja försökte starta så det va inte felet heller.
Har även provat med en startmapp som "erikkihl" fixat.
Som ni förstår så har den fortfarande inte startat så nu behöver ja fler tips på va ja ska göra?