M20b25 renovering/turbo - Elförzinkning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
M20b25 renovering/turbo - Elförzinkning
Kort om detta projekt är att jag pluggar och har väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop därför har det blivit ett långtidsprojekt där jag håller på till och från,kanske inte det roligaste projektet att följa men lite skoj ska jag försöka klämma in iaf.
Först och främst ska jag renovera och få ihop maskinen och nästa vinter är d tänkt att turbo projekt ska påbörjas.
Allt som är köpt/gjort och ska bytas
*Kolvringar
*Vatten/oljepump
*Vev/ramlager
*Olja/oljefilter såklart Q8 f1 10W-50
*Packningar (original topp packning)
*Tänd delar
*Styrningar i toppen
*Vippor & vippaxlar
*Svetsad/planad topp
*Mira fräst
*Slipade ventiler
*Excenterjusteringar..köpte inte för dom va slitna,utan skiten vart stulet med packningssatsen,kamaxel,vippor,vippaxlar,kamdrev,ögonlock och bakkjol...
*12,9 toppbult
Och saker jag ej hunnit med ännu är..
*Vevlagerbult
*12,9 ramlagerbult
*Eventuellt plandecka och oringa eller om det blir till vintern får jag se.
Det är säkert massa massa jag glömt oxå..
Last edited by Hemsö danne on 05 May 2008, 21:07, edited 4 times in total.
-
-
-
-
yvvi wrote:du kanske minns hur den såg ut innan du tog ur den. Korrassion (stavning) aluminium och stål är ingen bra kombo. Ja fick nyligen min generator totalrenoverad inkl blästring. Den ser ut som bajs nu.
Ja jag vet vad korrision är,och aluminiumets förmåga att motstå korision försämras juh typ när man polerar den..men den är *behandlad* mot det så d tar ett tag innan det händer nåt
Hemsö danne wrote:yvvi wrote:du kanske minns hur den såg ut innan du tog ur den. Korrassion (stavning) aluminium och stål är ingen bra kombo. Ja fick nyligen min generator totalrenoverad inkl blästring. Den ser ut som bajs nu.
Ja jag vet vad korrision är,och aluminiumets förmåga att motstå korision försämras juh typ när man polerar den..men den är *behandlad* mot det så d tar ett tag innan det händer nåt
För oss putsnördar som är intresserade, på vilket sätt är den behandlad?
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
-
AndersJ wrote:Hemsö danne wrote:yvvi wrote:du kanske minns hur den såg ut innan du tog ur den. Korrassion (stavning) aluminium och stål är ingen bra kombo. Ja fick nyligen min generator totalrenoverad inkl blästring. Den ser ut som bajs nu.
För oss putsnördar som är intresserade, på vilket sätt är den behandlad?
Ja jag ska verkligen inte ta åt mej äran för att ha sutte å putsa på allt själv.för det är en kompis som gör allt åt mej! men han använder något vax som ska hålla hyffsat bra iaf..annars kan man klarlacka men tydligen inte lika bra ha ja hört..
-
yvvi wrote:dåså, meddela mig gärna hur länge det håller, så ja själv kan överväga att göra det. för det blir nice
jodå men d komma no ta ett tag innan ja får ner grejerna under huven!
Men det är värt att polera..det går inte på en eller 2 veckor att få korision på grejerna...man vaxbehandlar grejerna emellanåt och ser till att ha rent å fint å absolut inte köra på vintern me grejerna så tror jag nog att det borde hålla sig ett bra tag!
-
-
Har precis fått alla saker tillt toppen så har börjat meka ihop den..
nu på valborg var det *fest* här och toppen stod längst upp på bokhyllan,där även dom nya vevlagren låg....
fråga mig inte hur toppen och bokhyllan rasat men allt låg på golvet iaf och det hade inte blivit nån skada på varken topp eller lager.
nu på valborg var det *fest* här och toppen stod längst upp på bokhyllan,där även dom nya vevlagren låg....
fråga mig inte hur toppen och bokhyllan rasat men allt låg på golvet iaf och det hade inte blivit nån skada på varken topp eller lager.
Daniel Lindén 0738107803
Trance_boy@hotmail.com
Trance_boy@hotmail.com
-
Hittade massa rostiga bultar m.m till motorn som behövde sig en översyn,slängde ner allt i saltsyra bad och riktigt jävla rent blev det,men själva ytan försvann juh så började experimentera lite med elförzinkning här hemma på bron..
Saker som lega i saltsyran för länge såsom bultar har en tendens att fräta rätt rejält på..m8 blir typ m7 och längre ner syns det bild på vevaxel drevet att det har frätigt på det,ska använda oxalsyra som är lite snällare ist..
Saker som lega i saltsyran för länge såsom bultar har en tendens att fräta rätt rejält på..m8 blir typ m7 och längre ner syns det bild på vevaxel drevet att det har frätigt på det,ska använda oxalsyra som är lite snällare ist..
Daniel Lindén 0738107803
Trance_boy@hotmail.com
Trance_boy@hotmail.com
-
s2_i_e30 wrote:dåligt hmligt de där verkar vara
hemligt?
Daniel Lindén 0738107803
Trance_boy@hotmail.com
Trance_boy@hotmail.com