m50 turbo fråga

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Muratos

m50 turbo fråga

Post by Muratos »

Hej, jag har en bmw e30 med m50b25,
har nyligen installerat en turbo från en saab 900, t3a tror jag, vatten och oljekyld.

Bilen går väldigt ojämnt vid tomgång, och slocknar för det mesta om man inte gasar. När man kör så harklar den och går inte "rent". kommer även för mycket avgaser (svart rök). Vad kan problemet bero på? För mycket bensin??

kankse bra o nämna att:
jag laddar 0,5bar
har lmm från en e36 m3, även spridare från samma bil.

jag stoppade in tomgånsmotorns slang till insugetsslang oxå, testade att proppa igen som många sa, men då dog den direkt.

skulle upskatta om ngn kunde hjälpa mig snarast!
Muratos

Post by Muratos »

verkar vara så att jag behöver en prog. btr.

Ska jag välja 1:1.2 eller 1:1.4?
Chrille

Post by Chrille »

Välj 1:1.4 så kan du ha ett lägre grundtryck = bilen går mindre fett vid normalkörning.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Muratos

Post by Muratos »

ok, beställde just en sådan från misab, hoppas d har snabba leveranser =)

vad ska man göra med slangen från tomgångs motorn?
Markus F

Post by Markus F »

Misab suger om du frågar mig.
Men regulatorn funkar säkert, om du får rätt. Får du inte rätt så släng den och köp en ny nån annanstans, för dom reder aldrig ut nåt.
Roadster.se är billigare och har 100ggr bättre service om du ska ha en sån regulator.
Muratos

Post by Muratos »

nu blir jag orolig, ringde just roadster och de har inga prog. btr
Markus F

Post by Markus F »

Du behöver nog inte vara orolig, Misab fixar nog 1 regulator utan att det måste bli fel.
Men jag har inga bra erfarenheter av dom.

Det var konstigt att Roadster sa så, kolla sidan 59 här: http://www.roadster.se/Katalog2005.pdf
Dock 1,7:1 men det borde funka väl så bra tycker jag.
Men priset var ett annat än det jag trodde, dom är betydligt billigare på linjära reg.
Muratos

Post by Muratos »

dom verkar inte veta vad d har o inte har, jag ringde nämnligen och frågade och då sa han tvärt nej
Muratos

Post by Muratos »

så nu har jag fått min btr, monterad o klar. var tydligen det som fattades.

men nu till ett annat problem:

turbon laddar knappt 0,2 bar, fast att den är inställd på ca 0,5 bar. kan det va så att slangen till tomgångsmotorn snor laddtrycket då den är kopplad till insugsslangen precis innan spjället?
Muratos

Post by Muratos »

kan det vara val av fel turbo? dvs kankse att jag borde haft större/mindre turbo?

varför laddar den ej mer än 0,2, har letat som en galning och inte hittat ngt läcka
Sharkie

Post by Sharkie »

Det kan ju vara så enkelt att laddtrycksmätaren visar fel om du har en rikigt billig kinamätare.
Muratos

Post by Muratos »

jag känner inte heller ngn effektökning
Markus F

Post by Markus F »

Från där tomgångsmotorn ansluter till insuget går även en klen slang till ventilkåpan, vevhusventilation.
Den kan du inte ha kvar om du överladdar, alternativt får du sätta en liten backventil på den.
Den lite grövre vevhusventilationsslangen som ansluter till bälgen måste kopplas bort, antingen drar du den rätt ut med filter eller till inloppet på turbon.
Har du inte gjort detta så ligger nog problemet där.
Muratos

Post by Muratos »

nope, har kopplat bort venthusventen, och kopplat den in i en catch tank. Men är det trolig att tomgångs-slangen suger i sig all ladd??
Markus F

Post by Markus F »

Hur skulle den kunna göra det?
Läcka kan den väl göra, men annars förstår jag inte hur du menar.
ippe

Post by ippe »

Är ju inte direkt presspassning där så jag tror absolut att det kan läka ut en heldel ladd där iaf.
Muratos

Post by Muratos »

jag e inte så jätte inne på hur tomgångsmotorn funkar, men antar att det är vakuum i själva slangen som är kopplad till insugsslangen, sen när det kommer ladd genom insugslangen, så kankse den "suger upp" all ladd så att motorn inte får ngt =P

jag antar att jag är helt ute och cyklar nu =D
Post Reply