2.6 liters M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

2.6 liters M20

Post by farfar »

Finns det någon här som har bygt en 2,6 liters M20 heller har erfarenhet hur man gör detta på bästa lämpliga sätt?

Har för mig att man kunde plocka över B23 veven till B25 blocket, men är inte riktigt 100% på hur det skulle lira med B25ans stakar och kolvar.

Help me
/mvh
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
Dragon
Posts: 110
Joined: 02 Mar 2006, 10:25
Location: Bdn

Post by Dragon »

B23 vev å stakar i b25 block å så svarva ner kolvarna.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Post by farfar »

peppe wrote:Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?



Jo visserligen kan det tyckas dumt.
Men när man ändå har B23 vev & stakar, och tänker renovera ett B25 block kan man ju lika gärna stoppa i det (gratis 100cc) visst tillkommer kostnader men det är ju inga jättesummor, inte heller dieselveven men men.

Börjar nog med att bygga en 2.6liters sugis, fast man får se vad man ramlar över.
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Post by farfar »

Dragon wrote:B23 vev å stakar i b25 block å så svarva ner kolvarna.


Någon koll på hur mkt kolvarna ska svarvas, och hur mkt gods det finns på dom?

Ska tydligen vara olika på

Icke kat kolvar, och kat kolvar.
vh!
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

farfar wrote:
peppe wrote:Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?



Jo visserligen kan det tyckas dumt.
Men när man ändå har B23 vev & stakar, och tänker renovera ett B25 block kan man ju lika gärna stoppa i det (gratis 100cc) visst tillkommer kostnader men det är ju inga jättesummor, inte heller dieselveven men men.

Börjar nog med att bygga en 2.6liters sugis, fast man får se vad man ramlar över.


Det jobbet du gör nu kommer du aldrig att märka av.
Är inte B23 stakarna klenare?

Hur mycket du ska svarva kolvarna får du mäta dig till.

Skillnaden på kat kolvarna och icke kat är endast gropen i mitten.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Andreas K wrote:
peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.


Är väll B20 stakar? Eller nu kanske jag yrar.

Dom är säkert lika hållbara :)
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

peppe wrote:
Andreas K wrote:
peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.


Är väll B20 stakar? Eller nu kanske jag yrar.

Dom är säkert lika hållbara :)

Är inte det samma på B20 och B23?
BMW über alles.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

det är samma i m20 b20 och b23
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, logiskt sätt bör det vara samma. Antar att det är veven som är annorlunda.
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Post by farfar »

Ingen här som bygt M20 B26 och kan tala om hur dom gjorde? :cry:
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
Dragon
Posts: 110
Joined: 02 Mar 2006, 10:25
Location: Bdn

Post by Dragon »

Borrade ett b23 block till samma som b25 och satte sedan i en kolv med stake tillsammans med veven . Sedan mätte jag hur mycke kolven stack upp upp ovanför deck ytan. Till ena motorn lämnade jag kolvarna för svarvning. (kommer inte ihåg måttet) Sen har jag en annan likadan där det är andra kolvar i (inte svarvade)
farfar
Posts: 9
Joined: 10 Mar 2006, 13:45

Off topic

Post by farfar »

Kom bara att tänka på hur det skulle bli ifall man borrade M20B25 blocket till 86mm och använde kolvarna från 528 E28 tillsammans med dieselveven eller B23veven och 135mm stakar.

Måste ju bli en fin sugmotor ifall det skulle funka
om jag var en fågel skulle jag flyga in i en takfläkt
Post Reply