bmw_pelle wrote:Vet int om ja är så sugen på garret, dom har ju mkt sämre spool än holset tydligen.
Mja. Det beror nog mer på olika modeller.
T.ex. så är senare GT42 riktigt fina. Skulle säga att en HX50 är slöare i jämförelse, men de större modellerna av HX55 med de finare avgashusen verkar riktigt fina. Jämför också t.ex. HX40 mot GT40.
Nu är skillnaderna inte så stora, och sen spelar oljetryck in mot lagerdelen stor roll. Sikta på 2.0-2.5 mm ID på matningen, experimentera gärna och datalogga skillnaden.
bmw_pelle wrote:Vet int om ja är så sugen på garret, dom har ju mkt sämre spool än holset tydligen.
Mja. Det beror nog mer på olika modeller.
T.ex. så är senare GT42 riktigt fina. Skulle säga att en HX50 är slöare i jämförelse, men de större modellerna av HX55 med de finare avgashusen verkar riktigt fina. Jämför också t.ex. HX40 mot GT40.
Nu är skillnaderna inte så stora, och sen spelar oljetryck in mot lagerdelen stor roll. Sikta på 2.0-2.5 mm ID på matningen, experimentera gärna och datalogga skillnaden.
Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.
Lutar nog åt en HX55 (65 in/76 ut 25:s avgashus) som det ser ut nu, men vet du av något lämpligt agg som har T4 fläns så hojta till
Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.
bmw_pelle wrote:Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.
Det kan myckte väl vara sant om aggregaten de testar just nu, det varierar garanterat med åren för det är olika innehåll i många aggregat allteftersom åren går. Det är lite farligt med internet i det här sammanhanget, svårt att veta vad som är fakta.. bäst att prova helt enkelt.
bmw_pelle wrote:Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.
Det beror förstås på vad man har för oljetryck i motorn, men det är en bra rekommendation. Svetsa igen och borra, testa.
bmw_pelle wrote:Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.
Det kan myckte väl vara sant om aggregaten de testar just nu, det varierar garanterat med åren för det är olika innehåll i många aggregat allteftersom åren går. Det är lite farligt med internet i det här sammanhanget, svårt att veta vad som är fakta.. bäst att prova helt enkelt.
bmw_pelle wrote:Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.
Det beror förstås på vad man har för oljetryck i motorn, men det är en bra rekommendation. Svetsa igen och borra, testa.
Jo, man ska ju inte tro allt som skrivs men va ska man tro på eg det är ju de som är frågan hehe
Asså finns det effekt att vinna med litet oljeinlopp eller bara för att turbon ska må bättre? Man vill ju inte riskera att ge den för lite olja så den skär, men ja kan tänka mej att den inte behöver så mkt olja.
Ny turbo har blivit inhandlad och monterad. Schwitzer S3B 65mm/74mm.
Har startat och varmkört idag så toppen ska efterdras efter några timmars sömn efter nattskiftet. Sen är de lite div små pyssel och lite mappning som gäller imorgon.
Kanske den blir klar dagen före eller kanske rent av 2 dar före EDPS. Skulle va jävvligt skönt iaf.
Japp den va helt bolt on. Har däremot problem att den blåryker vid motorbroms då man snytit ordentligt. Vet int om de e turbon eller om de är ventiltätningarna. Känns konstigt om de skulle ha vart ventiltätningarna, den har ju aldrig rykt förut.
Går riktigt bra med 1.5bar. Tror 2.8:an å de högre kompet gör sitt.