M-man wrote:Frästa ur en bit 1672 och sedan härdade på slitklacken, Hrc 52 , vilket är samma hårdhet som jag mätte upp på min orginalvippa. De ser lite grå o gjutna ut för jag råkade blästra lite på dem. =(
Hoppas det funkar för dig Skulle va skoj om nån lyckades göra klackar som inte käkar kammar.
dock står jag lite frågan till det här med vippor helt i stål, lär väll väga mktmer än original? blir ju rätt mkt rörelseenergi i dom isf.
robert wrote:den lilla viktöknigen är så pass nära centrum på axeln så tror det har smärre betydelse eg.
Nu vet jag inte hur mkt nån av dom väger. Men inbildar mig att all "onödig" vikt är en nackdel med tanke på hur grejerna rör sig och med vilken acceleration, hastighet osv. Är ju bättre med vikten i centrum isf än längre ut. Bästa är ju att slippa vippor öht
Som kuriosa kan jag berätta om en jobbar polare vars vippor knäktes pga för höga cylindertryck när avgasventilen skulle öppnas. Dock hade han närmare 400+hk/l
Last edited by Nobbe on 24 Apr 2008, 21:24, edited 1 time in total.
vippans hållbarhet är det nog inga problem med. den är ju härdad i 2 steg. Först är hela vippan seghärdad, sen är den lokalt härdad på slitklacken igen för att bli hård just där.. utmattning kan den kanske råka ut för, men man trimmar väl inte en gammal bmw för att den ska hålla resten av livet.
M-man wrote:vippans hållbarhet är det nog inga problem med. den är ju härdad i 2 steg. Först är hela vippan seghärdad, sen är den lokalt härdad på slitklacken igen för att bli hård just där.. utmattning kan den kanske råka ut för, men man trimmar väl inte en gammal bmw för att den ska hålla resten av livet.
Undrar bara ,,hur menar du att hela vippan är seghärdad??
att slitklackan är härdad förstår jag,,,,men vippan??
Min fråga till dig M-Man. Hur lyckades du seghärda hela vippan och sen härda (antar induktionshärdat) bara klacken utan att påverka seghärdningen? Med tanke på att ytterligare uppvärming anlöper det redan härdade?