Allmänt om förstärkning av vippor!?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Allmänt om förstärkning av vippor!?

Post by Vision79 »

Sitter med en vippa i min hand och tittar, kikar oxå på bilder som ni har postat på trasiga vippor.

Borde man inte kunna polera upp en högre hållfasthet idom som man tex gör med vevstakar? , så pass att dom inte smäller av lika lätt som dom gör..

Göra ngra millimeter djupa spår i vippan där man fyller med tiggen och sedan polerar ryggen på den och ev sidan, visst det är en del jobb..men har man tillgång till maskinerna kanske det gör vippan hållbarare?

ngn annan som har någon bonnmeck fundering hur våra kära vippor kan förbättras?

Jag filoseferar så ta inget seriöst eller prova o beskyll mig att det inte funkade..ren brainstorm!!

Image
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

en kompis till mig har gjort precis så som du säger med spåren på baksidan och lagt igen,kan juh prata med han om du vill veta mer om det!
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Jo gör det :)
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

risken är väl att härdningen går ur klacken och att bronsbussningen blir oval om man bränner på för hårt?
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Dog denna intressanta tråd :?: :P
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Andreas K wrote:risken är väl att härdningen går ur klacken och att bronsbussningen blir oval om man bränner på för hårt?
Risken finns säkert, dock går dem ju av på andra sidan vid exenterbrickan!
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Skulle man inte kunna svetsa där vid exenter brickan? det finns ju plats att svesta:)
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Vad skulle svetsning av en gjuten vippa göra för skillnad? Som jag ser det blir det ytteligare minst en brottanvisning.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Instämmer med Andders.

Är rätt säker på att den blir betydligt svagare om man svetsar i den.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Man får nog nöjja sig med att polera så gott d går...ett skit jobb men det kanske stärker liite bättre.

Tycker det är helt galna priser på eftermarknads vipporna...borde sätta en kinafabrik i jobb o lägga 1000st på lager...
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

Jag gjorde så här iaf.. Egna i stål som jag härdade, :D Räknar inte med nåt haveri förutom vanligt slitage då. OK de väger nåt gram mer än aluminium vippor, men de var gratis.. Till m30 såklart!!

Image
Cosworth 4.1 - 24v BOB. Nu med liten turbo.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

M-man wrote:Jag gjorde så här iaf.. Egna i stål som jag härdade, :D Räknar inte med nåt haveri förutom vanligt slitage då. OK de väger nåt gram mer än aluminium vippor, men de var gratis.. Till m30 såklart!!
Intressant! berätta hur du gjorde :P
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

Frästa ur en bit 1672 och sedan härdade på slitklacken, Hrc 52 , vilket är samma hårdhet som jag mätte upp på min orginalvippa. De ser lite grå o gjutna ut för jag råkade blästra lite på dem. =(
Cosworth 4.1 - 24v BOB. Nu med liten turbo.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M-man wrote:Frästa ur en bit 1672 och sedan härdade på slitklacken, Hrc 52 , vilket är samma hårdhet som jag mätte upp på min orginalvippa. De ser lite grå o gjutna ut för jag råkade blästra lite på dem. =(
Bara ställa dig o göra fler får du nog sälja! ;)
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

nej, sånt har jag nog vuxit ifrån nu, hemjobb endast i extrema nödfall.
Cosworth 4.1 - 24v BOB. Nu med liten turbo.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

det ska bli kul att se om dom håller, det borde dom göra!
-dom är ganska lika mina stålvippor.
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

riktigt snyggt jobb. hoppas de funkar sjyst.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Post Reply