Skulle behöva lite hjälp med att få reda på vad detta är för något om det är nödvändigt eller om man kan plocka bort det bara tips vore inte fel. den ligger under insuget på en m20b25.
Sen hittade jag en vad jag tror vakum klocka på fördelaren men det va inte ansluten. Om den ska anslutas var ska den i så fall anslutas???
Vore väldigt tacksam för svar. Bilen är för övrigt en 320 Turbo men en m20b25. Men den ska besiktas så då har jag ju börjat och riva i det här och hittat en massa grejor.
jeppan wrote:vacuum klocka styr ju delvis tändning mesta dels styr ju kast vikterna den. Ska kopplas på insuget. tror den ska kopplas innan gasspjället.
Är det något som man måste ha inkopplat?? har ju aldrig kört med det innan.
Hej hej!
De oidentifierade föremålet är Tillsatsluftsliden, och den fixar tomgången åt dej under kallstart. Genom att kylvattnet passerarar igenom en bimetall(termostat), så att den vid kall morot ger extra luft(en bypass förbi gas spjället) Och vid stigande temp. Så minskar öppningen i sliden, för att vid rätt motor temp. Vara helt stängd.
Denna mojäng sitter på bilar med Ljetronic sprutt, nyare typ Motronic har en tomgångsmotor i stället. Så mao. Ta inte bort den om du vill ha en väl funkande tomgång vid kallstart.
Sedan va de vacum ansl. till fördelarn.
Du har dubbla uttag på vacumklockan, var av den synliga(yttersta) som bilden visar, skall vara ansl. Före spjället, och det andra uttaget som man inte ser(men som finns ja låvar ) skall anslutas efter spjället, på insuget mao.
Hoppas ja inte krångla till de nu Å lycka till.
Mvh // Tobbe. P
Fisåkare wrote:Hej hej!
De oidentifierade föremålet är Tillsatsluftsliden, och den fixar tomgången åt dej under kallstart. Genom att kylvattnet passerarar igenom en bimetall(termostat), så att den vid kall morot ger extra luft(en bypass förbi gas spjället) Och vid stigande temp. Så minskar öppningen i sliden, för att vid rätt motor temp. Vara helt stängd.
Denna mojäng sitter på bilar med Ljetronic sprutt, nyare typ Motronic har en tomgångsmotor i stället. Så mao. Ta inte bort den om du vill ha en väl funkande tomgång vid kallstart.
Sedan va de vacum ansl. till fördelarn.
Du har dubbla uttag på vacumklockan, var av den synliga(yttersta) som bilden visar, skall vara ansl. Före spjället, och det andra uttaget som man inte ser(men som finns ja låvar ) skall anslutas efter spjället, på insuget mao.
Hoppas ja inte krångla till de nu Å lycka till.
Mvh // Tobbe. P
Jag tror jag hängde med men bilen går ju som den ska det tycker jag är konstigt om man nu ska ansluta den före spjället.
Den kanske inte är inkopplad pga av att det har varit turbo på kanske inte blir så bra då.