Någon som har effektuppgifter på en org M50B25 mappad?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Någon som har effektuppgifter på en org M50B25 mappad?
Någon som har bromspapper på en org M50B25 dock mappad med ett VEMS eller liknande?
Hur mycket mer än sina 192hk tror ni man kan få ut med grövre avgas, finare filter samt en mappning i VEMS?
Mvh Mathias
Hur mycket mer än sina 192hk tror ni man kan få ut med grövre avgas, finare filter samt en mappning i VEMS?
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jo men frågan är hur mycket extra man kan trycka ur, om man mappar själv 
Mvh Mathias

Mvh Mathias
-
org med annat styr system. då bör ( iaf enligt mitt tycke ) det vara så många "Hk" som spridarna klarar å levera soppa till..pelko wrote:Jo men frågan är hur mycket extra man kan trycka ur, om man mappar själv
Mvh Mathias
dom är ju rätt vassa annars.
Sägs de inte vara runt 220-230hk i en 328 med 325 insug ( chippat )
Nja, det ger ju inte effekt om du bara puttar in massa soppa i maskin, då går den bara fett.
Lite kan man nog justera på soppan men jag tror den mesta effekten ligger i tändningen och främst då i mellanregistret på dessa motorer.
Mvh Mathias
Lite kan man nog justera på soppan men jag tror den mesta effekten ligger i tändningen och främst då i mellanregistret på dessa motorer.
Mvh Mathias
jojo men har du ex 160cc spridare så kan du inte få ut 400+pelko wrote:Nja, det ger ju inte effekt om du bara puttar in massa soppa i maskin, då går den bara fett.
Mvh Mathias

det är nog hur mycket man vågar? som avgör här tror du inte d?
hur som helst.. NÅN måste väl ha mappat sin m50b25?
Hallå,
Jag har skrivbordsmappat min M50B25 men inte i realtid och har inte kört den i bänk. Men det är märkbar skillnad, så kan man ju gissa om det ligger på 200 eller 210
, vet inte faktiskt. Sitter 190cc i dessa om jag minns rätt , och det är därmed inget som stryper i det första taget iaf..
Min är i övrigt helt original. Ska dock köras på E85 nu snart när vi ser att minusgraderna är borta helt.
Mvh
Adde
Jag har skrivbordsmappat min M50B25 men inte i realtid och har inte kört den i bänk. Men det är märkbar skillnad, så kan man ju gissa om det ligger på 200 eller 210

Min är i övrigt helt original. Ska dock köras på E85 nu snart när vi ser att minusgraderna är borta helt.
Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
ta de inte som dålig kritik, utan mer bara intresserad hur ni resonerar:)
mvh
mvh
Jopps, förstår inte heller vad folk är ute efter riktigt. Motronic är ju ett klockrent sprut och fungerar hur bra som hellst på en originalmotor. Att sitta och mappa en i stort sett original bil med eftermarknadssprut verkar ju bara vara ett onödigt extra jobb plus förlust av massa nödvändiga funktioner som motronic har men ej ingår i eftermarknadssprut.Fear This wrote:måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
mvh
Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Finns inte en enda funktion i min bil avsett för komfort eller annat, dessutom vill jag lära mig grunderna vad gäller mappa. Sedan är det kul att installera och pilla med, samtidigt som det ger enklare justeringsmöjligheter jämfört mot motronic.
Sen att det ska överladdas relativt snart gör ju beslutet inte svårare.
Mvh Mathias
Sen att det ska överladdas relativt snart gör ju beslutet inte svårare.
Mvh Mathias
Jag skulle inte riktigt hålla med!FekZen wrote:Jopps, förstår inte heller vad folk är ute efter riktigt. Motronic är ju ett klockrent sprut och fungerar hur bra som hellst på en originalmotor. Att sitta och mappa en i stort sett original bil med eftermarknadssprut verkar ju bara vara ett onödigt extra jobb plus förlust av massa nödvändiga funktioner som motronic har men ej ingår i eftermarknadssprut.Fear This wrote:måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
mvh
Mvh
Adde

jag skulle vilja påstå att du har en hel del att vinna på att använda ett eftermarknads sprut jämtemot orginalsprut, Finne som jag är.

Och om ni tänker på en biltillverkare har en massa saker att kompromissa med, T.ex. Bränslekonomin, körbarhet, tillförligheten och att det är samma styrsystem på "alla" motorer (av samma modell förståss), för det finns inte två motorer som går presis lika, motorer är som individer alla kräver sin egna inställningar för att gå som bäst,
Alla dessa kompromisser kan du skita i om du får mappa själv.
det är min åsikt!

BMW 545-86
Puppe wrote: Jag skulle inte riktigt hålla med!![]()
jag skulle vilja påstå...
jojo , men jag mappar mitt originalsprut, jag justerar bosch egna program 0 261 200 413 SW: 1267 358 715
Dvs, jag har kvar alla fina egenskaper som originalsprutet har, plus att jag har vässat det för mer effekt.
Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
Skulle nog sålla mig till skaran som tippar på att man kan plocka ut en del extra, iallafall om man gör hårdvaruförändringar som att tex ta bort katten, annat filter mm. sedan mixtrar lite med tändningen, e85 osv.
Visst tummar man på marginalerna, men dom är rätt väl tilltagna för motorer i standardutförande för att passa många olika marknader med olika bränslekvaliter osv.
Visst tummar man på marginalerna, men dom är rätt väl tilltagna för motorer i standardutförande för att passa många olika marknader med olika bränslekvaliter osv.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.