E30 325Turbo /Skärmbreddning bak, Bilder!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

E30 325Turbo /Skärmbreddning bak, Bilder!

Post by bubbel »

köpt tillbaks en gammal pärla för ett tag sen... efter köpet har det blivit turbokonvertering (budget) :) .

Motor:
Standard m20b23 med schrickkamm och mirafrästa säten.
M21 grenrör och garretturbo T03.
9000 ic.
528/535 e28 spridare.
3" downpipe o 2,5" avgas.
justerbar öppen dump.
Malpassi progressiv regulator 1,1:4.
orginal lammel med sachs 618 tryckplatta (500nm).

startade upp den förra veckan och det verkade funka bra.

Chassie:
värre dämpare o fjädrar, märke vet jag ej men rött o gult är det iaf :P
325 fjäderben.

Nyss hemhämtad, med andra fälgar o lite pyssel och en tvätt så ser den okej ut igen:)
Image

Ic montering
Image

Td grenröret
Image

oljeretur o tryck
Image

istället för gummit
Image

och den lilla snigeln på sin plats
Image



inget är klart utan bara ditsatt för provstart! :) :)
Last edited by bubbel on 28 Nov 2009, 10:59, edited 11 times in total.
Less is more
Posts: 33
Joined: 15 Sep 2007, 21:32
Location: Luleå/Örnsköldsvik

Post by Less is more »

Såg skojj ut det där! =)
Fick du modda grenröret nått för att passa?
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Less is more wrote:Såg skojj ut det där! =)
Fick du modda grenröret nått för att passa?
man får göra nya "nedre" bulthål om du kör med turbon vänt uppåt och tvärtom om du har turbon neråt, för att portarna i toppen o grenröret ska matcha :)
Less is more
Posts: 33
Joined: 15 Sep 2007, 21:32
Location: Luleå/Örnsköldsvik

Post by Less is more »

aaaha okej! det var ju en rätt så bra lösning de! hadde fått för mig att det skulle bli lite trångt om man vände på det, men ser ju ut att funka fint.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Less is more wrote:aaaha okej! det var ju en rätt så bra lösning de! hadde fått för mig att det skulle bli lite trångt om man vände på det, men ser ju ut att funka fint.
om man har turbon neråt blir det trångt, inte ens min turbo fick plats då :lol:
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

528 spridarna ska tydligen flöda mer än 535 spridarna, är det nån som vet säkert?

ska montera en malpassi 1:1,4 progressiv och montera spridarna, sen tänkte jag börja ladda 0,4 och se hur det funkar.

kommentera gärna, förslag osv..
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Raceaddic wrote:
bubbel wrote:528 spridarna ska tydligen flöda mer än 535 spridarna, är det nån som vet säkert?
E28 535-528 har samma spridare fram till 01/86

aha tack för svar! då använder jag mig av 528 spridarna!

har även lmm från 528 som ser ut att vara större än 323:ans lmm. borde man kanske kunna flytta elektroniken från 323:ans till 528:ans och använda sig av den??
piston
Posts: 28
Joined: 15 Jul 2007, 20:48

Post by piston »

Kul projekt. :)

Eftersom folk kör med 325 elektronik i 535 lmm borde det väl gå med 323 elektronik i 528 lmm? det tror jag.. Rätta mig om jag har fel :)

mvh
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

piston wrote:Kul projekt. :)

Eftersom folk kör med 325 elektronik i 535 lmm borde det väl gå med 323 elektronik i 528 lmm? det tror jag.. Rätta mig om jag har fel :)

mvh
tack 8)

borde gå att göra så... provar mig fram då :)
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Här händer det inte mkt, man måste åka skoter också:)
tryckrören har fått lite färg iaf!

Image

Ska göra ett ryck efter nyår hoppas jag 8)
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Nu är avgassystemet byggt, vart 3"downpipe och resterande 2,5" med en simons dämpare längst bak.

Monterat 535/528 spridarna och bytt ut bosch-plastdumpen till nån justerbar aludump.

kopplat i lambda o turbo mätarna (blackpanel).

man glömmer alltid att knäppa kort! men en bild på den polerade ventilkåpan kan jag dela med mig iaf..


Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Då har man svetsat en liten burk till vevhusvent.

Image
Last edited by bubbel on 23 Mar 2008, 12:40, edited 1 time in total.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Rost!
när jag handlade bilen såg jag att den var "rostlagad" bakom fjädertornet, så aningen sunkigt ut men enligt säljaren skulle det vara seriöst lagat :lol:

så här såg det ut efter lite hugg med hammare o mejsel!
Image

och efter kapat bort den dåliga plåten..
Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

lappat o lagat!

Image

Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

bild på avgassystemet, 3" downpipe resten 2,5" och 1st simonsdämpare.

Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

en polare hade ett par stolar över som har landat i bilen!
Image
Post Reply