Ritning till justeringskit?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Freed-Speed
- Posts: 26
- Joined: 07 Jan 2006, 18:26
- Location: Norra Sthlm
Tack för svaret, nu är jag med.
Måste nog se över min bakvagn, och försöka få till någon ställbar variant på både camber och toe låter det som.
Lite negativ camber gör ju bara att bilen ser mer "banrace" ut
Men jag skulle nog vilja ha hjulen stå lite toe-out så att de rätar på sig vid acc, om det nu rör sig så pass att de är av betydelse.
Måste nog se över min bakvagn, och försöka få till någon ställbar variant på både camber och toe låter det som.
Lite negativ camber gör ju bara att bilen ser mer "banrace" ut
Men jag skulle nog vilja ha hjulen stå lite toe-out så att de rätar på sig vid acc, om det nu rör sig så pass att de är av betydelse.
Kikade lite på bilden och försökte rita av den.
- Måtten är inte riktiga men det går ju att klura ut då jag får bulten, någon som vet art. nummer på bulten och dom excentriska brickorna?
Vet inte om jag har gjort rätt eller inte, första gången jag testade SolidWorks, har aldrig jobbat med något liknande program.
Ska klura vidare i detta programet, var ju kuul.
- Måtten är inte riktiga men det går ju att klura ut då jag får bulten, någon som vet art. nummer på bulten och dom excentriska brickorna?
Vet inte om jag har gjort rätt eller inte, första gången jag testade SolidWorks, har aldrig jobbat med något liknande program.
Ska klura vidare i detta programet, var ju kuul.
Last edited by peppe on 01 Mar 2006, 02:01, edited 1 time in total.
Det där såg ju bra ut! Art.numren på delarna finns på den sidan jag länkade till men dom verkar inte stämma med: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DM71&mospid=47536&btnr=33_0519&hg=33&fg=30&hl=46 Tror det är nr. 11 och 13.
Är iallafall E39 delar...
Är iallafall E39 delar...
Henrik Back
Sådär.
Fick en fin ritning i paint av en kille med måtten, så jag ritade upp brickan i CAD och fick till alla punkter, tror jag?!?!
Han sade man skulle andvända M5 excentriks bult till dessa brickor, men jag hoppas det är samma som E39, någon som vet?
Mailade bilden till honom så han får dubbel kolla så det blev rätt.
Är det fel någonstans så måste ni hyta till, då jag inte har någon erfarenhet av något liknande.
Fick en fin ritning i paint av en kille med måtten, så jag ritade upp brickan i CAD och fick till alla punkter, tror jag?!?!
Han sade man skulle andvända M5 excentriks bult till dessa brickor, men jag hoppas det är samma som E39, någon som vet?
Mailade bilden till honom så han får dubbel kolla så det blev rätt.
Är det fel någonstans så måste ni hyta till, då jag inte har någon erfarenhet av något liknande.
Last edited by peppe on 01 Mar 2006, 08:36, edited 1 time in total.
peppe wrote:Mailade bilen till honom så han får dubbel kolla så det blev rätt.
Mailade du BILEN, har tekniken kommit så långt nu då?
Nej, det här är intressant, har letat en del men finner inte hur mycket en liten justering inne vid bärarmen gör ute vid hjulen. Känns som det inte är många mm man flyttar bulten?
När man svetsar på den nya brickan så måste man väl ta bort de gamla "örat" eller hur ska lösa de?
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Vill du ha möjlighet att korrigera toe efter att camber är rätt så sätter man brickor både på inre och yttre infästningen.
ca 10mm justering räcker nog åt de flesta som sänker sin bil lagom mycket.
På ena fästet sätter man spåren vertikalt och då så att originalhålet är i änden på spåret och man får mesta möjliga justermån åt rätt håll, man vill ju inte kunna få mer camber när hjulen redan skaver emot varann i överkant....
När man satt fast brickan så slipar man upp originalhålet med brickans hål som "mall".
På andra fästet gör man likadant fast horisontellt.
ca 10mm justering räcker nog åt de flesta som sänker sin bil lagom mycket.
På ena fästet sätter man spåren vertikalt och då så att originalhålet är i änden på spåret och man får mesta möjliga justermån åt rätt håll, man vill ju inte kunna få mer camber när hjulen redan skaver emot varann i överkant....
När man satt fast brickan så slipar man upp originalhålet med brickans hål som "mall".
På andra fästet gör man likadant fast horisontellt.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
peppe wrote:Bmwandreas wrote:Vi har gjort som Per skriver.
Och man använder M5 e34 bultar och brickor.
Läste om E39 bultar och brickor på autopower, men dom kanske är samma?
Jag får mina brickor innan helgen hoppas jag
Här e vilka modeller som har likadana:
Excenterbulten:
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=33-32-1-093-456&showeur=on
Brickan till bulten:
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=33+32+1+092+310&showeur=on
Vart ifrån köpte du dina peppe?
Henrik Back