Vilket svänghjul... Tungt eller lätt??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vilket svänghjul... Tungt eller lätt??
Vad är fördelen med ett lätt svänghjul? Blir ju bara varvvilligare då man står å varvar, åså tappar man ju "botten vridet" när man ska iväg.
ska skicka vevpartiet på balansering så fundrar vilket svänghjul ja ska skicka med.. har 2 olika
ska skicka vevpartiet på balansering så fundrar vilket svänghjul ja ska skicka med.. har 2 olika
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
? Är väl bara i slirögonblocket och kanske aningens efter som det "hjälper" med tyngre svänghjul? När man väl "klivit av" är det väl så lätt som möjligt som gäller?! Man skulle ha nån centrifugalvariant som justerar vikter beroende på varvtal Långt ut på låga och långt in mot centrum på högaBmW[RsR] wrote:då skulle jag nog inte ta mer än typ 2-4kg(alltså ta bort)
Ett jätte lätt svänghjul får ingen bra dragningskraft.
Alltså inte så bra rakt fram.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Hardstyler
- Posts: 160
- Joined: 20 Nov 2005, 22:30
en fundering...
Hur mkt gör tex 1kg skillnad? finns det nått "regel" för detta?
1kg
2kg
3kg
3-6kg lättare.. hur påverkas detta motorkaraktären? om man nu har en motor med rätt stor volym.. säg sisådär.. 3.8 liter el 5 liter v8..
Mvh
1kg
2kg
3kg
3-6kg lättare.. hur påverkas detta motorkaraktären? om man nu har en motor med rätt stor volym.. säg sisådär.. 3.8 liter el 5 liter v8..
Mvh
Har du läst det här? http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1761
Min erfarenhet är att man inte kan lätta det för mycket!
Mitt är lättat från 9,4 till 4,25 kg på min vinterbil. Det är INGA problem med att komma i väg från stillastående, bilen känns faktist "starkare" under acceleration från låga varv, mycket trevligare och varvvilligare karaktär på motorn nu.
Det enda som jag kanske har märkt skillnad på är när jag kommer till ett svagt uppfrslut vid landsvägskörning, då kanske jag får kompencera med gasen för att inte tappa så mycket fart.. Men jag är osäker det kan vara inbillning också.
Dom som rekomenderar att inte ta bort mer än 1-2 kilo skulle jag vilja höra ett argument i från.
Det är nog inte att rekomendera att lätta så väldigt mycket om man ska åka dragracing, kan tänka mig att det kan bli svårare att komma av startplattan om man har liten roterande massa.
Mors!
Min erfarenhet är att man inte kan lätta det för mycket!
Mitt är lättat från 9,4 till 4,25 kg på min vinterbil. Det är INGA problem med att komma i väg från stillastående, bilen känns faktist "starkare" under acceleration från låga varv, mycket trevligare och varvvilligare karaktär på motorn nu.
Det enda som jag kanske har märkt skillnad på är när jag kommer till ett svagt uppfrslut vid landsvägskörning, då kanske jag får kompencera med gasen för att inte tappa så mycket fart.. Men jag är osäker det kan vara inbillning också.
Dom som rekomenderar att inte ta bort mer än 1-2 kilo skulle jag vilja höra ett argument i från.
Det är nog inte att rekomendera att lätta så väldigt mycket om man ska åka dragracing, kan tänka mig att det kan bli svårare att komma av startplattan om man har liten roterande massa.
Mors!
BmW[RsR] wrote:Beror helt på vilken motor man vill ha.
om man vill att den ska dö ut på högre varv.
Rally billar och banbilar har lättade svänghjul just pga av att dom vill ha styrka på låga varv.
Som skillnaden på en Snabb trimmad "moppe" och en cross
Fråga: Varför skulle en motor med lättat svänghjul "dö ut" på högre varv
/M|cke F@.gner
Vill minnas att för JockeQ vart det svårare att ta sig ur kurvor på bana med för lätt svänghjul för då fanns inte tillräckligt med vrid kvar för att orka lika mkt på låga varv / högre växel . Så där fick dem skaffa fram ett lite tyngre. Dock har jag tyvärr inga uppgifter på de olika vikterna.
Mvh
Adde Fekzen.
Mvh
Adde Fekzen.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Det är endast i startögonblicket som man har nytta av ett tungt svänghjul, ser till att hålla motorn igång när man släpper kopplingen (svängmassan) efter det så är massan bara ivägen vid acc och retadation dvs den gör varvtalsförändring trögare.Fler cylindrar gör även det att man inte behöverlika mkt utjämnings effekt (svänghjulsvikt) pga fler tändpulser/motorvarv