BMW 850 (M70) turbo projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Rallyfinnen
Tyvärr är det så att 'sugrören' in till turbon är 2,5" (atmosfärstryck), och tryckrören är 2"...
2" ytterdiameter ger en innerdiameter på ca 49mm, då blir alltså arean..
r*r*pi, dvs 0,0019m2.. (om vi ska vara riktigt noggranna )
så har vi då 2,5L dividerat med 2 (suger luft varannat varv) och gånger 6500varv/min och dividerat med 60sek för att få det per minut.
Då har vi alltså 0,135 m3/min enligt min beräkning..ok 90%VE ger då 0,122.
Detta ger alltså en lufthastighet på 0,122/0,0019 dvs 64m/s.
(därmed är min fråga besvarad, det räcker med 2" om man ska hålla sig under 90m/s)
Jag föstår om man multiplicerar med trycket för att få flödeshastigheten på sugsidan av kompressorn (som då borde vara inom rimliga gränser med 2,5"),
men om du multiplicerade hastigheten på trycksidan (2") fattar jag inget..
På trycksidan blir väl luften bara mer kompakt (högre massaflöde) men kommer fortfarande ha samma hastighet?
Någon som har en enkel formel för kg luft per sekund för en hk ?
2" ytterdiameter ger en innerdiameter på ca 49mm, då blir alltså arean..
r*r*pi, dvs 0,0019m2.. (om vi ska vara riktigt noggranna )
så har vi då 2,5L dividerat med 2 (suger luft varannat varv) och gånger 6500varv/min och dividerat med 60sek för att få det per minut.
Då har vi alltså 0,135 m3/min enligt min beräkning..ok 90%VE ger då 0,122.
Detta ger alltså en lufthastighet på 0,122/0,0019 dvs 64m/s.
(därmed är min fråga besvarad, det räcker med 2" om man ska hålla sig under 90m/s)
Jag föstår om man multiplicerar med trycket för att få flödeshastigheten på sugsidan av kompressorn (som då borde vara inom rimliga gränser med 2,5"),
men om du multiplicerade hastigheten på trycksidan (2") fattar jag inget..
På trycksidan blir väl luften bara mer kompakt (högre massaflöde) men kommer fortfarande ha samma hastighet?
Någon som har en enkel formel för kg luft per sekund för en hk ?
Markus F wrote:Rallyfinnen wrote:..ok 90%VE ger då 0,122.
Här blev det väl konstigt för du kommer ju ha laddtryck också, så den sväljer ju mer.
jag vill nog också hålla med där.. som sagt.. laddtryck!!
100% ve är väl när cylindern har uppnått samma tryck som atmosfären. dvs att cylindern kan inte fylla mer utan att trycksättas
som jag hajar det borde väl du kunna ha ca 150% ve beroende på laddtryck???
men jag är novis så rätta mig gärna..
mvh Peter
- Rallyfinnen
Låter det vettigt?
njaaaa...
som du skrev:
om man som sugmotor uppnår 90% av atmosfärstryck(VE),
det håller jag fullständigt med om, men:
så kommer man inte att uppnå mer än 90% av laddtrycket med överladdning heller,
dvs man får in 90% av vad som kunde få plats
inte det... få in 90% av det som kunde få plats?? anledningen till att man måste trycka in luften är ju för att den inte får plats.. det är ju därför som man får laddtryck, för att luften inte får plats, då måste den komprimeras.
- Rallyfinnen
- Rallyfinnen
Ett stort framsteg i garaget idag (känns det som iallafall)!
Tyckte jag behövde lite motivation, så jag lyfte i motorn, kopplade in soppaledningar, kylslangar och härva.
Fyllde på vatten, och det rann en jävla massa på golvet.. hade glömt en slang i bakkant på motorn..
Men sen var det bara att koppöa in batterit och dra igång
Lät den gå en bra stund så den blev lite varm och kollade efter läckage efteråt, men det verkar tätt, och oljelampan slockande direkt!
Filmade lite med kameran när jag startade, får inte in den på sidan hur jag än gör, men länken borde väl funka?
Fick byta format också, men nu verkar den ok..
http://tinypic.com/player.php?v=1q4cb9&s=3
Tyckte jag behövde lite motivation, så jag lyfte i motorn, kopplade in soppaledningar, kylslangar och härva.
Fyllde på vatten, och det rann en jävla massa på golvet.. hade glömt en slang i bakkant på motorn..
Men sen var det bara att koppöa in batterit och dra igång
Lät den gå en bra stund så den blev lite varm och kollade efter läckage efteråt, men det verkar tätt, och oljelampan slockande direkt!
Filmade lite med kameran när jag startade, får inte in den på sidan hur jag än gör, men länken borde väl funka?
Fick byta format också, men nu verkar den ok..
http://tinypic.com/player.php?v=1q4cb9&s=3
Filmen funkade inget bra för mig, bara hackade, både ljud och bild
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
- Rallyfinnen
Jag väntar ivrigt på youtube-film...
Chrille Gustavson
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
- Rallyfinnen
Fan vilkat krångel!
Denna kanske funkar?
http://www.youtube.com/watch?v=BT8l376W9lc
Verkar som ljudet var ännu sämre på denna..
Denna kanske funkar?
http://www.youtube.com/watch?v=BT8l376W9lc
Verkar som ljudet var ännu sämre på denna..
- Rallyfinnen
- Rallyfinnen
Nu börjar mitt bondsnickrade 'sportauspuff' vara klart!
Dubbla 3" ska räcka väldigt långt ifall konceptet ska utvecklas, lågt mottryck skadar ju inte heller!
Downpipe med bandage + aluminiumformar
(iden lånad från en annan dubbelturbobyggare) http://i61.photobucket.com/albums/h42/G ... e_alu1.jpg)
Utblås:
Bakre system, naturligtvis lite svart färg på dom synliga delarna förutom ändrören då förståss..
Hade lite tankar på att ha svarta ändrör med polerad insida..
Dubbla 3" ska räcka väldigt långt ifall konceptet ska utvecklas, lågt mottryck skadar ju inte heller!
Downpipe med bandage + aluminiumformar
(iden lånad från en annan dubbelturbobyggare) http://i61.photobucket.com/albums/h42/G ... e_alu1.jpg)
Utblås:
Bakre system, naturligtvis lite svart färg på dom synliga delarna förutom ändrören då förståss..
Hade lite tankar på att ha svarta ändrör med polerad insida..
- Overcharged
- Rallyfinnen
Har pysslat med lite smått o gott.
Bla lött lite i boxarna för laddtrycksstyrning, men fan vad tråkigt det är, så jag svetsade lite rör istället!
Agassystemet är monterat, är personligen rätt nöjd med slutresultatet. 2x2,5" är inte för mycket och inte för klent.
IC hänger där, men har inte klurat ut en bra fastsättning i nedre änden än..
Har börjat lite med tryckrör från IC, men vet inte riktigt hur mycket plats det finns mellan kyl och huv..
Har någon tips på vad man ska göra med rören så det ser 'original' ut??
Såg min 'konkurrent' (ta det inte på fel sätt ) använde någon typ av krympfärg som såg bra ut, men verkar lite krångligt att få tag på..
http://forum.lazzat.se/showthread.php?s ... e=18&pp=20
Bla lött lite i boxarna för laddtrycksstyrning, men fan vad tråkigt det är, så jag svetsade lite rör istället!
Agassystemet är monterat, är personligen rätt nöjd med slutresultatet. 2x2,5" är inte för mycket och inte för klent.
IC hänger där, men har inte klurat ut en bra fastsättning i nedre änden än..
Har börjat lite med tryckrör från IC, men vet inte riktigt hur mycket plats det finns mellan kyl och huv..
Har någon tips på vad man ska göra med rören så det ser 'original' ut??
Såg min 'konkurrent' (ta det inte på fel sätt ) använde någon typ av krympfärg som såg bra ut, men verkar lite krångligt att få tag på..
http://forum.lazzat.se/showthread.php?s ... e=18&pp=20
- Rallyfinnen
Man får väl göra lite som Japanerna gjorde, och Kineser mm gör idag, dvs kopiera bra ideer !
Jag tror det borde funka fint med folien. Kan vara att den rostfria tråden 'äter upp' folien med tiden, men det återstår att se!
En annan orsak att jag ville lägga på folien är att det inte är så skönt att smeka bandaget när man kilar upp händena för att dra fast downpipe i avgashus..
Får se hur jag löser ytan på tryckrören, ska iväg till sydligare breddgrader snart (har ju kommit snö här!), så det blir en liten paus i byggandet.
Jag tror det borde funka fint med folien. Kan vara att den rostfria tråden 'äter upp' folien med tiden, men det återstår att se!
En annan orsak att jag ville lägga på folien är att det inte är så skönt att smeka bandaget när man kilar upp händena för att dra fast downpipe i avgashus..
Får se hur jag löser ytan på tryckrören, ska iväg till sydligare breddgrader snart (har ju kommit snö här!), så det blir en liten paus i byggandet.