BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

lakris=)

Post by lakris=) »

Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Sög ju att dom inte ville dra på ordentligt i den filmen! Ville ju se när dom låter V12TT motorn få sträcka sig lite och visa musklerna :D
/Olle Bäck Lindgren
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Hade en länk till samma film tidigare i tråden.
Jag tycker det låter som han blåser en slang eller nåt när han är ute och testar?
Ska fösöka få till en bättre film när jag fått snurr på pansarvagnen... :twisted:
Last edited by Rallyfinnen on 27 Jan 2008, 21:47, edited 1 time in total.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Lite nya bilder ska det bli:

Har gjort lite 'besiktningskåpor' till grenrören (proffsigt handbockat.. :roll: )
Höger:
Image

Vänster:
Image

Så här blev det nere vid pedalstället för gasvajrarna:
Image

Och så här ser det ut på andra sidan brandväggen. Observera den röda plastklumpen från ett skruvmejselhandtag som håller krökarna på gasvajrarna som är gjorda av återanvända bromsrör :wink:
Image

Här är en bild på +T klumpen som åkte ur(lite gratisreklam inkluderat!):
Image

Så här tomt blev det under värmeventilerna, dubblerade säkert luftvolymen under huven när jag tog bort den :lol:
Image

Löste förresten slangarna till oljefiltret genom att vända på dom:
Image

Offtopic: Frank var i verkstan och gjorde min fd M3 tyngre igen, och monterade original inredning.. allt för att göra bilprovningen nöjd...
Image
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Har fått på slicksen på fälgarna och monterat dom på bilen:
(mobilkvalitet på bilderna..)

Image

Image

Experimenterar lite med fronten också, men håller det hemligt tills jag ser om det blir nåt..
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Lite pyssel igen..

Hängde i värmepannan för att måtta o kolla lite:
Image

Rätt gott om plats för downpipe på höger sida:
Image

Lite sämre på vänster sida, men det går nog att klämma dit ett 3" rör också:
Image

Gjorde om WG på vänster sida när jag kollat var den fick plats.
Image
Gillar inte riktigt att ha den så långt ner, för man ser inte vad som händer om nåt krånglar.
Men samtidigt så borde det bli mindre krångel när jag skippar vajern.
Någon som har synpunkter/erfarenheter om hur känsliga WG-klockorna är för värme?
Hur nära avgashuset kan man placera dom?

Har börjat med höger sida ockå, men det är lite knepigare där..
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Så, då var andra WG.klockan på plats också med några millimeter till godo..
Observera den seriösa fastsättningen av oljeslangen :)
Image

Nu är rören lindade också:
Image

Image

En liten värmeplåt:
Image
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Lite nytt..

Nytt fäste för filter:
Image

Tempgivare (för styrboxar) som funkar som oljeplugg, kan vara bra att ha lite koll på oljetempen:
Image

Värmeplåt klar på vänster sida:
Image

Måste pressa om trycklslang till kuggstång någon dag i veckan också, det är den som ska gå i urtaget på värmeplåten.

Heavy metal! :twisted:
Image

Har hällt i olja i motorn o kört startmotrn för att se om jag har några katastrofala läckage, men det verkar ok.
(Jävlar vad varma startkablarna blev!)
Konstaterade att orginal tändkablar antagligen inte går att använda.. går nog inte att få dit dom pga grenrören.
'Hattarna' är så långa att dom tar i grenröret. Någon som har tips på billiga bra kablar?
Biltema silikonkablar funderar jag på att stoppa i.
Last edited by Rallyfinnen on 04 Mar 2008, 16:19, edited 1 time in total.
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Biltema kablar funkar. Annars kan du besöka närmsta raggar butik och köpa en uppsättning Accel kablar för billiga pengar.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Får väl bli biltema tändkablar gissar jag.. bara att lägga upp på inköpslistan..

Vad det gäller sensorer på tändkablar och resistans i kablarna så slipper jag bry mig eftersom jag inte kör med motronic längre.
Ingen resistans kan ge mer störningar(ok det är inte min immun mot heller) till andra kablar/givare odyl, och så kan det belasta tändsteget lite mer, men har man resistans i tex stiften så kompenserar man ju en del.
Mr V

Post by Mr V »

Tja verkar bli nice det där! Har en undran dock, givaren som du använder för att hålla koll på oljetempen, vad är det för någon? Vart får man tag på den? Kan man koppla den till vilken oljetempmätare som helst?
Tacksam för svar =)
// Vic
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Givaren sitter i bakkant på motorn och används till Motronic-boxarna
Det är 'two in one', dvs två givare i samma kapsel med stift 2 gemensamt. Tvivlar på att den går att använda till oljetempmätare och få rätt visning, men kanske..
Jag tänkte dra in den till MS så kan jag logga tempen och se den i datorn, men ingen mätare i bilen.

Köpte Biltemakablar och NGK BCP6ES på Speedparts idag (bästa pris jag kunde hitta på NGK-stiften).
Resistansmätte biltemakablarna, och det är motstånd i dom ifall någon undrar (tändkabel-set till M20 o dyl).
Skillnaden är att dom inte är vinklade vid fördelaren och inte har den tidigare nämnda sensorn.

Har skaffat på mig lite smått o gott i rörväg för att börja pussla ihop luftrör också.
Last edited by Rallyfinnen on 04 Mar 2008, 16:21, edited 1 time in total.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Inga nya bilder, men lite har hänt i helgen ändå:
Har bla köpt ett par bättre begagnade M3 3.0 kattar jag tänkte använda (metallkattar).
Så har jag svetsat lite tryckrör. Återstår att blästra och lägga på lite svart färg..
Har ännu en gång gjort om lite servoslangar, var tvungen att göra om lite dragningar pga kollision med laddrör...
Laddrören är 2", borde räcka till dom ca 250 häst/rör jag siktar på eller hur?
Inloppsrören (sugrören :) ) är 2,5"
Nu väntar jag på alurör (alutech), sen ska inloppen till IC göras om.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Ja, jag har väl en tedens att tänka för mycket, men nåt ska man ju göra på nätterna! :)
Inbillar mig att det är så att flödeshastigheten (m/s) sätter tryckfallet, inte massaflödet (kg/s)?
dvs en saab med laddtrycket 2bar och 250hk har halva flödeshastigheten jämfört med när jag har 1bar & 250hk (för enkelhetens skull).
Då undrar jag om det inte är så att jag har dubbla tryckfallet i samma rör?

För länge sedan man gick i skolan... nåja, man pissade väl ut hjärncellerna som hade lärt sig något med allt festade ändå :lol:
Puppe

Post by Puppe »

Rallyfinnen wrote:Ja, jag har väl en tedens att tänka för mycket, men nåt ska man ju göra på nätterna! :)
Inbillar mig att det är så att flödeshastigheten (m/s) sätter tryckfallet, inte massaflödet (kg/s)?
dvs en saab med laddtrycket 2bar och 250hk har halva flödeshastigheten jämfört med när jag har 1bar & 250hk (för enkelhetens skull).
Då undrar jag om det inte är så att jag har dubbla tryckfallet i samma rör?

För länge sedan man gick i skolan... nåja, man pissade väl ut hjärncellerna som hade lärt sig något med allt festade ändå :lol:

Hej,

Otroligt häfftigt projekt!! Nej du inbillar dig inte, det är flödeshastigheten som sätter tryckfall, har hör att man ska försöka hålla sig under ca. 90m/s,

men jag skulle vilja påstå att du har fel med din jämförelse,
p.g.a att (hastigheten = flödet/arean)
det betyder om vi säger att halva din motor är lika stor som en saab motor, så behöver de ca. 0,107 m3/s (räknad på 2,5l med max varv 6500rpm) genom ett 2,5" (area 0,004m2) rör

så vid BMW med 1bar (2bar absoluttryck): 2*0,107/0,004 = 53,5 m/s

SAAB motorn 3bar absoluttryck: 3*0,107/0,004 = 80 m/s

Altså så kommer det att funka fin fint med 2,5" tryckrör!! :D
BMW 545-86
Post Reply