Fråga: Att polera eller inte polera insugskanalerna.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Fråga: Att polera eller inte polera insugskanalerna.

Post by BmW[RsR] »

Hej, nu har jag fått tillbaka min topp från portning.
Avgaskanalerna är nu polerade och näst intill alla ojämnheter är borta och det är i principt helt spegelblankt i kanalerna.
Frågan är nu om jag ska göra det på insugskanalerna också?
Jag har hört att det blir ingen skillnad, detta hörde jag av en kille som mekar rallybilar.
/mvh jonas
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

jag är verkligen inget proffs men jag har läst att det inte ska va 100% spegelblankt. Ska va som ett 60papper(?) föratt få bra med turbulens?

Någon som kan verifiera?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

problemet med en spegelblank yta i insugsröret är väll att bensindroppar kan fastna o samla uppsig (om ni fattar va ja menar), men med en rugglig yta så fastnar dom inte lika lätt,

mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Finns delade meningar om detta, tar du två personer som verkligen är säkra på att porta..

Den ena kör en grövre yta och förklarar varför, den andre kör med finare yta och förklarar varför men rent effektmässigt så kan dom i slutändan vara likvärdiga.

Beror helt och hållet på hur dom kommer fram till att kanalen ska vara utformad för bästa flöde och slutresultat, finns inte bara ett sätt utan flera och alla sätt är bra utom dom dåliga.

Är portningsjobbet redigt utfört så spelar detta med ytan mindre roll.
3430cc sugis
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Det du nämner med droppbildning på kanalväggarna, nja.... mät hur många m/s luften rör sig i kanalen och tänk dig en spridare som släpper en dusch med bränsle har svårt att se hur det ska bli droppbildning.

Men tar du en blank yta och häller ex. ett par droppar så ser man att det rinner betydligt fortare på en rofflig yta än på en slät.

Men som sagt det är inte på väggarna bränslet ska vara utan blandat i luften som är på väg in i cylindern.

Bara mitt sätt att se på det, inte säkert att det är rätt.
3430cc sugis
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

JaJsEn wrote:problemet med en spegelblank yta i insugsröret är väll att bensindroppar kan fastna o samla uppsig (om ni fattar va ja menar), men med en rugglig yta så fastnar dom inte lika lätt,

mvh Erik jakobsson


Precis vad jag också har hört.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Ingen som vet säkert om vad jag ska göra?

Annars skiter jag i det eftersom det inte verkar ha sån stor betydelse.
/mvh jonas
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag vet inte..men tänk på hur en golfboll ser ut :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

EN

Post by tony »

GOLF boll går längre i luften med sina urgropningar,,, 8)
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

Är ytan visst grov så finfördelas bensinen mer och blandas effektivare med luften.. Med grov menas givetvist inte nån skrövlig yta, men den ska nog knappast vara polerad så den är spegelblank..
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

hehe, evighetsfrågan!
Jag skiter i den den får vara som den är alltså lite skrovlig.
eftersom ingen kan motevera varför jag skulle lägga ner 12 timmar till på insugskanalerna.
/mvh jonas
Post Reply