Fråga: Att polera eller inte polera insugskanalerna.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fråga: Att polera eller inte polera insugskanalerna.
Hej, nu har jag fått tillbaka min topp från portning.
Avgaskanalerna är nu polerade och näst intill alla ojämnheter är borta och det är i principt helt spegelblankt i kanalerna.
Frågan är nu om jag ska göra det på insugskanalerna också?
Jag har hört att det blir ingen skillnad, detta hörde jag av en kille som mekar rallybilar.
/mvh jonas
Avgaskanalerna är nu polerade och näst intill alla ojämnheter är borta och det är i principt helt spegelblankt i kanalerna.
Frågan är nu om jag ska göra det på insugskanalerna också?
Jag har hört att det blir ingen skillnad, detta hörde jag av en kille som mekar rallybilar.
/mvh jonas
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Finns delade meningar om detta, tar du två personer som verkligen är säkra på att porta..
Den ena kör en grövre yta och förklarar varför, den andre kör med finare yta och förklarar varför men rent effektmässigt så kan dom i slutändan vara likvärdiga.
Beror helt och hållet på hur dom kommer fram till att kanalen ska vara utformad för bästa flöde och slutresultat, finns inte bara ett sätt utan flera och alla sätt är bra utom dom dåliga.
Är portningsjobbet redigt utfört så spelar detta med ytan mindre roll.
Den ena kör en grövre yta och förklarar varför, den andre kör med finare yta och förklarar varför men rent effektmässigt så kan dom i slutändan vara likvärdiga.
Beror helt och hållet på hur dom kommer fram till att kanalen ska vara utformad för bästa flöde och slutresultat, finns inte bara ett sätt utan flera och alla sätt är bra utom dom dåliga.
Är portningsjobbet redigt utfört så spelar detta med ytan mindre roll.
3430cc sugis
Det du nämner med droppbildning på kanalväggarna, nja.... mät hur många m/s luften rör sig i kanalen och tänk dig en spridare som släpper en dusch med bränsle har svårt att se hur det ska bli droppbildning.
Men tar du en blank yta och häller ex. ett par droppar så ser man att det rinner betydligt fortare på en rofflig yta än på en slät.
Men som sagt det är inte på väggarna bränslet ska vara utan blandat i luften som är på väg in i cylindern.
Bara mitt sätt att se på det, inte säkert att det är rätt.
Men tar du en blank yta och häller ex. ett par droppar så ser man att det rinner betydligt fortare på en rofflig yta än på en slät.
Men som sagt det är inte på väggarna bränslet ska vara utan blandat i luften som är på väg in i cylindern.
Bara mitt sätt att se på det, inte säkert att det är rätt.
3430cc sugis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort