Nya BMW 320si

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
peter
Posts: 32
Joined: 21 Nov 2005, 16:16

Nya BMW 320si

Post by peter »

Som BMW feak så tycker ja att detta är skit grymt ;)
Mycke text men intressant info! Lite annorlunda bil från BMW

BMW 320si – specialmodell med DNA från motorsport

För motorsportfans kan BMW nu erbjuda en specialversion av 3-serie Sedan.
Nya 320si är en unik bil som endast kommer att produceras i 2600 exemplar.
Med M Sportpaket och 18-tums fälgar i samma design som på racingversionen,
har specialmodellen en högvarvande fyrcylindrig 2,0-liters motor som
utvecklar maximal effekt på 173 hk vid 7000 varv. Topphastigheten är 225
km/h och accelerationen från 0-100 km/h går på endast 8,1 sekunder.

Exklusiv limiterad version.
Förutom sportfjädringen har M Sportpaketet ett aerodynamikpaket med
modifierade stötfångare och trösklar, sportstolar, M lädersportratt, M
fotstöd, dimljus, och interiörlister i aluminium. Ytterligare
standardutrustning är 18-tumshjul med 225/40 R 18 däck fram och 225/35 R
18 däck bak. Radialekerfälg Styling 216 på 8 respektive 8,5 tums bredd är
hämtade från BMWs FIA World Touring Car Championships (WTCC) racingbil och
har BMW Motorsports logotyp.

Backspeglarnas kåpor i högglanskrom liksom det krompläterade avgasröret
berättar för den invigde att BMW 320si är mycket speciell. Dessutom
vittnar det röda fältet på varvräknaren som börjar vid 7300 varv/min och
går hela vägen till 8000 varv/min om att denna 3-serie är en BMW utöver
det vanliga.

Förutom de sex färger som finns att välja till 3-serien Sedan med M
Sportpaket kan även 320si fås i exklusiv Carbonsvart metallic.

Högvarvande motor med motorsportteknologi.
Hjärtat i bilen är den högvarvande fyrcylindriga motorn på 2,0 liter som
ger 173 hk vid 7000 varv/min och har ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid
4250 varv/min. Jämfört med BMW 320i är cylinderdiametern uppborrad 1 mm
till 85 mm, medan slaglängden har reducerats med 2 mm till 88 mm. I
stället för ingjutna cylinderfoder i järn, är de av aluminiumkomposit.
Ytterligare en skillnad från standardmotorn är styvare vevstakar och
förstärkningar i motorblockets nederdel, så kallad bedplate.

I utvecklingen av denna högvarvande motor bestämde BMWs ingenjörer att
inte använda BMWs helt variabla VALVETRONIC ventilstyrning. I stället
valde de en konventionell ventilstyrning med två överliggande kamaxlar,
vipparmar och fyra ventiler per cylinder. Detta minimerar antalet rörliga
delar och ger en hög precision i ventilstyrningen även vid höga varvtal
både på 320si och i racingversionen.

Komponenter från BMWs Formel 1 fabrik.
Cylinderhuvudet är från grunden helt nyutvecklat där råmaterialet kommer
från Formel 1 gjuteriet i BMWs fabrik i Landshut. Både inlopps- och
utloppsventiler samt förbränningskamrarna har bearbetats till högsta
precision och ytfinish med datorstyrda maskinverktyg. Större ventiler och
bearbetade inlopps- och utloppskanaler, ger optimal bränsle/luft
blandning. Separata tändspolar styr specialtändstiften.

Kompressionsförhållandet är ökat från 10,5 till 11,0:1 och bidrar till
effektökningen på 23 hk jämfört med standardmodellen, medan motorn
fortfarande går på 95 oktanig bensin, precis som en standard 320i.

Det går även att hitta Formel 1 teknologi bland andra motordelar, till
exempel vipparmarna med en speciell ytteknologi utvecklad för BMWs Formel
1- motorer.

Motorn når sin maximala effekt på 173 hk vid 7000 varv/min med och
varvtalet begränsas till 7300 varv/min. Tack vare inloppskanalerna med
variabel kanallängd (DISA) och variabel kamaxeljustering (bi-VANOS), når
vridmomentet maximala 200 Nm vid 4250 varv/min.
För att klara de höga motortemperaturerna som uppstår i motorsport, har
BMWs motorspecialister förbättrat kylarvätskeflödet genom större kanaler
cylinderhuvudet.

Den specialtillverkade ventilkåpan i kolfiber är ett viktigt bidrag till
viktreduceringen av bilen med cirka 10 kg jämfört med BMW 320i. Den ger
inte bara en direkt signal om motorsport, utan sänker även motorns
tyngdpunkt.

Motorn är till största delen handbyggd av specialister vid BMWs
motorfabrik vid Hams Hall, varifrån de levereras direkt till monteringen i
fabriken i München. BMW 320si är exklusiv för Europa och finns som både
höger- och vänsterstyrd.


Byggd för racerbanan
Den sexväxlade manuella växellådan i BMW 320si är utlagd för en toppfart
på 225 km/h i sjätte växeln. Med en tomvikt på 1350 kg accelererar den
från 0-100 km/h på endast 8,1 sekunder. Acceleration från 80-120 km/h i
fjärde växeln går på 7,7 sekunder. Sist men inte minst så klarar BMW 320si
naturligtvis Euro 4 med en förbrukning på bara 8,9 liter/100 km i blandad
körning enligt EU-körcykel.

Genom sitt koncept möjliggör BMW 320si sin förare att uppleva motorsport
när det är som bäst: Den högvarvande fyrcylindriga motorn svarar
omedelbart vid gaspådrag, vilket förhöjer sportigheten i en BMW 320i.
Motorn har ett kraftfullt och sportigt ljud utan att för den delen bli
högljutt eller påträngande och ger omedelbart föraren den kraft och
prestanda han eller hon vill ha.

Den sportige föraren kommer också att uppskatta det faktum att bilen har
en ännu större motorbromseffekt vid gasuppsläpp i jämförelse med en
VALVETRONIC motor. Detta beroende på att motoreffekten styrs av ett
konventionellt gasspjäll.

Tillsammans med den kortare slutväxeln (4,10) och M Sportfjädring med
18-tums hjul och breda däck fram och ännu bredare bak, tillåter BMW 320si
en mycket sportig och dynamisk körstil. Tack vare välbalanserad
viktfördelning utmärker sig sportsedanen genom ett neutralt uppträdande
och ypperlig följsamhet – vilket förklarar att en erfaren förare av BMW
320si kan köra den legendariska nordslingan på Nürburgring på under nio
minuter.

BMW 320si har större och kraftfullare bromsar: Ventilerade 16-tums
bromsskivor både fram och bak säkrar en optimal bromseffekt.

BMW 320si lanseras under våren 2006, priset är ännu inte fastställt. Bilen
gör världspremiär på Geneve Motor Show i mars nästa år och
BMW-återförsäljare kommer att kunna ta beställningar på bilen från
december 2005.


Grunden för motorsport.
Utvecklad från den limiterade versionen BMW 320si, har BMW motorsport
utvecklat en racingversion med motoreffekt på 275 hk. Denna
motorsportversion av BMW 320si kommer att tävla i FIA World Touring Car
Championship (WTCC) och i andra racingserier som hålls under Super
2000-regelverket, detta betyder att BMW fortsätter sin långa och
framgångsrika tradition med privatteams-satsningar.

Standardbilsracing är BMWs mest framgångsrika racingdisciplin, företaget
har tagit hem fler segrar i denna kategori än i någon annan serie:
Tjugofyra FIA Europeiska mästerskap och den hittills enda utdelade titeln
i ett världsmästerskap år 1987 samt det nya mästerskapet WTCC år 2005 av
engelsmannen Andy Priaulx – en imponerande lista.

I ETCC år 2003 och 2004 vann BMW konstruktörstiteln och även förartiteln
togs hem år 2004 av Andy Priaulx. Det 2005 nyinrättade ETCC vanns i en BMW
320i av Richard Göransson.

Även i Sverige har BMW varit framgångsrika, BMW Dealer Team/West Coast
Racing och föraren Richard Göransson har totalsegrat både förar- och
märkesmästerskapet i STCC både 2004 och 2005.

Källa: BMW
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

BILDER??
förvirrad!!!
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Re: Nya BMW 320si

Post by Love »

peter wrote:standardutrustning är 18-tumshjul med 225/40 R 18 däck fram och 225/35 R
18 däck bak. Källa: BMW


Felskrivet på däckdimension bak?
35 profil bak och 40 profil fram! :D
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

"18-tums hjul och breda däck fram och ännu bredare bak"

Tror nog att dom skrivit fel på bredden.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
Robban
Posts: 10
Joined: 21 Nov 2005, 18:27
Location: Boliden

Post by Robban »

Säkert en skit snygg bil men på tok för lite effekt för att hänga med dagens GTI bilar.
Post Reply