Z3M bakvagn

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
SirSteve
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2005, 18:41
Location: Huskvarna

Z3M bakvagn

Post by SirSteve »

Är lite nyfiken på denna bakvagnen.

Är det från en 321hk M coupe som man ska ta denna bakvagnen eller går de lika bra med bara en Z3as bakvagn, 321hk ska vara förstärk vad jag har förstått de?

Vad behöver man mer för att få på en sån här bakvagn på en E30? Eller är alla fästen och kardan bolt on?

Vad får man ge för en sån här om man nu lyckas få tag i en?

Sen funderade jag lite på framvagnen oxå, är denna oxå bolt on, såg att spjuvern kör med denna framvagnen? Vilka stag och bustningar måste bytas?

Tips och ideer mottages tacksamt
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag funderar också över bakvagnen.

Spjuvern du kan väll upplysa oss?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bakvagnen passar. Men det blir 3cm mer spårvidd.
Kardan passar också.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Hur påverkar spårvidden bilen efter vägen tex?

Samt dämparna hittar dit dom ska vara utan att bygga om också?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Man bör åka med e36 hjul bak, dvs med hög offset så hamnar hjulen ungefär där de ska sitta från början.

Det är ruskigt svårt att hitta en z3m bakvagn, räkna med minst 10´för bärarmar och drivaxlar med skivor, lager mm.

En komplett bakvagn med balk och diff hamnar nog på närmare 20´.
På klumpen måste man byta utgående medbringarna om man ska använda sig av z3:ans drivaxlar.
bin larsen
Posts: 55
Joined: 17 Dec 2005, 15:27

Post by bin larsen »

Står en Mcoupe halvveis utbrent i tyskland som selges i deler..

http://www.mobile.de/SID6nz.5IuHZLPe3-G ... 197675694&
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Måste man byta bringarna om man ska ha Z3M diff också? O_o
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

så vilken z3 bakvagn som helst passar på e30 ? eller var det bara z3m?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
CumsteR
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2005, 15:08

Post by CumsteR »

Hvor mange % sperre er det på diffen til Z3M?
Tåler den virkelig så mye mer en en E30 M3 bakstilling med Quaife ATB diff for eksempel?
MVH Espen
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.

Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.
E30 M3
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

stian329 wrote:
Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.

Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.


Och en lösning för E30 utan att sspränga knutar kors och tvärs är? Jag är öppen för alternativ.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

peppe wrote:
Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.

Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.


Och en lösning för E30 utan att sspränga knutar kors och tvärs är? Jag är öppen för alternativ.


sviktstålsaxlar
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Och efter det är knutarna skottsäkra, känns inte riktigt rätt i vilket fall.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Nej inte skottsäkra men dom håller nog mycke bättre, spar ju på knutarna om axlarna kan vrida sig lite, tror jag alla fall ;)

Om de inte hjälper får man bygga om på nå vis så man får dit större knutar, som jag gör på E21:an :lol:

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Post Reply