525 M20 Turbo, Nya bilder

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Hmm, jag tror då inte det går utan ventilurtag!
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Affe här på forumet har själv M52 kolvar i sin E30 325 turbo och säjer att det går.. Visst det kanske inte går men då har man ju ändå kollat..
Tidigare kallad Subidius
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

jag körde med m50 vanoskolvar utan att göra ventilurtag. funkade trots att blocket var lite planat. detta med std kam
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Nu men den nya svetsen och mer tålamod bestämde jag mej för att göra om grenröret helt.

Image

Lättare att få till kollektorn denna gången känns det som..

Image


Turbon hamnar lite högre vilket gör att grenröret blir betydligt mycket enklare att göra..

Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Fått lite gjort som är värt att visa nu efter rostlagning osv. Sen att man har tagit sitt förnuft till fånga och insett att ett bygge ska göras med omsorg är en annan sak :P Nu är iaf grenröret ihoppungtat och ser inte så illa ut som det gjorde i början. Det är som sagt den långa och hårda vägen som är den ända rätta.

Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Funderar dock på att göra röret till cylinder sex lite snyggare..
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Kom just på att jag kan passa på att berätta att jag har köpt ett Megasquirt 1 v3,0 till denna bilen med som jag tänkte använda som sprut och tändning. Har inte det klart för mig om jag ska göra Wastefire eller med orginal fördelare men det lär visa sig :)
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Intercoolern är numera efter inlämning rak och den har samtidigt försetts med 2,5" anslutningar. Nytt sedan sist är: Flänsar till grenrör, sprutet, annat spjällhus (2,5") och Dumpventil av okänt slag.
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Nu är grenröret helt färdigsvetsat och jag lyckades utan att flänsen slog sig det minsta vad jag har märkt än iaf.

Till Sprutet blir det orginalhärvan som blir ombyggd och den är nästan klar att lödas på MS härvan..
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Påbörjat bygge av avgasrör, gjort undre fästen till kylare/Intercooler.. Fick även hem min nya fläns till grenröret så jag kunde svetsa fast den. Fick hem min lufttempgivare och TPS:en..


Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Image

Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Nu är som till sytes på bilderna tryckrören nästan klara. Uttag för diverse vacumslangar ska svetsas dit och dessutom skall ett rör för anslutningen till dumpventilen svetsas på. Grenröret ska jag ta till jobbet och bärnna upp ett hål för röret till Wastegaten. Det som kvarstår efter det är att göra oljereturen klar och köpa en riktigt slang som skall va till oljetrycket till turbon. Sedan skall spruets kabelhärva lödas på den moddade orginalhärvan. Kommentera gärna.. :) Mvh
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

En MDS tändspole med inbyggt tändsteg är även beställt från PPF och tändningen kommer att styras med orginal fördelare till en början.
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Idag har jag brännt upp ett hål för anslutning till wastegaten i grenröret och sedan portat det lite för att få bort dom vassa kanterna i grenrörets inlopp.
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Idag har kablarna som skall gå till batteriet bak dragits och den kablen som ska gå från batteriet och till startmotorn är klippt i rätt längd. Jordkablen är kortad och försedd med nytt kontaktstycke. Idag har även den nya fina MSD spolen kommit hem. Det som kvarstår att köpa innan uppstart är: Oljeslangar till och från turbon.

Vad som kvarstår att göra är: Svetsa anslutning på tryckrör till dumpventil och lufttemperaturgivare. Fiixa två uttag till vacumslangar till dump och wastegate. Mappa boxen för provstart. Löda m20 orginalhärvan på Megasquirt 3.0 härvan. Svetsa dit röret till Wastegaten på grenröret. Efter detta är det "bara" avgasrörer från downpipen kvar.
Tidigare kallad Subidius
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Filma uppstarten nu då Kim. :wink: Ska bli kul att se.

Lycka till!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Ja det ska jag göra. Antar att det blir uppstart ungefär samtidigt som lönen kommer in på kontot. Svar ja. Stunden ska förevigas när den startas.
Tidigare kallad Subidius
Post Reply