arg M20B27 äter hardyskivor...

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

arg M20B27 äter hardyskivor...

Post by cerwinboy »

har lite problem med min e30 när den nya maskinen har ätit upp 2 st hardyskivor på 280 mil..finns det någon annan bmw modell som har grövre hardyskiva som passa e30 kardan och växelåda ? tänkte på om e34M5 passade eller 535 passar..
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

vill minnas att det finns två modeller? En gummihistoria som är relativt värdelös och en i metall.
Kan hända att den metallhistorian härstammar ifrån någon annan kaross. vet bara att jag haft sån på en utav mina e30´s.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag förstår inte att vissa har problem med hardyskivorna?
Det är inte så att andra bultar än orginal har använts så att det blir ett litet spel i mellan bultarna och hylsan i hardyn?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har man lite mos så håller inte lilla skivan en dag ens. Spricker direkt.

Stora skivan sitter på ZF M3/328 lådan. Byt till sen sådan låda direkt så har du bytt ut både den sunkiga Getraglådan och den lilla hardyn.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

Bäckis wrote:Har man lite mos så håller inte lilla skivan en dag ens. Spricker direkt.

Stora skivan sitter på ZF M3/328 lådan. Byt till sen sådan låda direkt så har du bytt ut både den sunkiga Getraglådan och den lilla hardyn.





sitter dom låderna bara på dom motorerna med dubbel vanos ? så man inte får tag i en äldre m3 låda som inte passar... eller kan det vara så att dom passar bult på m20 och ZF lådans hardyskiva passar e30 kardanen ?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Fattar inte det sista riktigt =P Men du måste byta kardan också. Ang årsmodell så spelar det ingen roll.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

Nisse Järnet wrote:Fattar inte det sista riktigt =P Men du måste byta kardan också. Ang årsmodell så spelar det ingen roll.


jag undrade bara om den ZF passar rakt på m20 utan att behöva bygga om ?

jag har en e30 årsmodell 90.. och det sitter 3 bultar mot lådan och 4 bult mot bakaxeln på kardanen.. får jag köpa en e36 328 kardan med för att få den att passa bakaxel eller jag byta medbringaren till 328 bakaxel ? eller hur gör jag för att få allt att passa ihop..
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

328 kardan passar rakt på e30 bakaxel.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

Nisse Järnet wrote:Fattar inte det sista riktigt =P Men du måste byta kardan också. Ang årsmodell så spelar det ingen roll.


är det en sådan ZF-låda som du har till salu ? sitter dom på flera modeller..

tänkte med på om det skiljer sig i utväxling beronde på modell om den är till 328/m3/z3 eller diesel.. har för mig att någon tidigare hade skrivit att dieseln hade 1/1 i utväxling på 5:an..

en sådan låda med 1/1 utväxling tro jag hade passat min bakaxel med 3:46 utväxling bättre..
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

dem du nämner har 1:1 på femman men diesel lådan och m3 lådan skiljer i utväxling

dessa utväxlingarna har M3 lådorna iaf:

3.2:
4.23 (1), 2.51 (2), 1.67 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), .83 (6).

3.0/328:
4.20 (1), 2.49 (2), 1.66 (3), 1.24 (4), 1.00 (5)
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

Overcharged wrote:dem du nämner har 1:1 på femman men diesel lådan och m3 lådan skiljer i utväxling

dessa utväxlingarna har M3 lådorna iaf:

3.2:
4.23 (1), 2.51 (2), 1.67 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), .83 (6).

3.0/328:
4.20 (1), 2.49 (2), 1.66 (3), 1.24 (4), 1.00 (5)


tack för hjälpen :D den 6 växlade verka fet men smakar det så kostar den säkert mera än den smakar...

tro du en så 5 växelåda ligger på att inhandla med kardan och spakställ.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Idag kör jag med Getrag låda och 4,10 diff. Då gör den 220km/h vid 6500rpm.

Vad jag kan räkna ut så skulle en ZF med 1:1 på femman tillsammans med 3,25 diff resultera i 225km/h vid 6500rpm (242km/h vid 7000rpm).... Inte så stor skillnad, men jag vill nog ha högre utväxling på min tror jag :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

Nisse977 wrote:Idag kör jag med Getrag låda och 4,10 diff. Då gör den 220km/h vid 6500rpm.

Vad jag kan räkna ut så skulle en ZF med 1:1 på femman tillsammans med 3,25 diff resultera i 225km/h vid 6500rpm (242km/h vid 7000rpm).... Inte så stor skillnad, men jag vill nog ha högre utväxling på min tror jag :)


då har jag änu längre utväxling.. med 320 låndan och 530 "e28" bakaxel gorde min 120 på 2:an och 190 på 3:an och orkade inte varva fullt ut på 4:an.. men den ligger identisk i varvtalen på växlarna som SAAB 9-5 turbo.. och enligt verkstads handboken är dom teoretist växlade till 293km/h...

nu sitter det en 323 låda getrag 240 från 85 och gör 160 på 3:an... jag tro att den långa utväxlingen och 6pucklamellen och 618 plattan är den stora boven i det hela om man ska leka på 2:an tex.. då borde ju hardyskivan inte trivas när man rycker loss..
Post Reply