arg M20B27 äter hardyskivor...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
arg M20B27 äter hardyskivor...
har lite problem med min e30 när den nya maskinen har ätit upp 2 st hardyskivor på 280 mil..finns det någon annan bmw modell som har grövre hardyskiva som passa e30 kardan och växelåda ? tänkte på om e34M5 passade eller 535 passar..
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Jag förstår inte att vissa har problem med hardyskivorna?
Det är inte så att andra bultar än orginal har använts så att det blir ett litet spel i mellan bultarna och hylsan i hardyn?
Det är inte så att andra bultar än orginal har använts så att det blir ett litet spel i mellan bultarna och hylsan i hardyn?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Har man lite mos så håller inte lilla skivan en dag ens. Spricker direkt.
Stora skivan sitter på ZF M3/328 lådan. Byt till sen sådan låda direkt så har du bytt ut både den sunkiga Getraglådan och den lilla hardyn.
Stora skivan sitter på ZF M3/328 lådan. Byt till sen sådan låda direkt så har du bytt ut både den sunkiga Getraglådan och den lilla hardyn.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:Har man lite mos så håller inte lilla skivan en dag ens. Spricker direkt.
Stora skivan sitter på ZF M3/328 lådan. Byt till sen sådan låda direkt så har du bytt ut både den sunkiga Getraglådan och den lilla hardyn.
sitter dom låderna bara på dom motorerna med dubbel vanos ? så man inte får tag i en äldre m3 låda som inte passar... eller kan det vara så att dom passar bult på m20 och ZF lådans hardyskiva passar e30 kardanen ?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nisse Järnet wrote:Fattar inte det sista riktigt =P Men du måste byta kardan också. Ang årsmodell så spelar det ingen roll.
jag undrade bara om den ZF passar rakt på m20 utan att behöva bygga om ?
jag har en e30 årsmodell 90.. och det sitter 3 bultar mot lådan och 4 bult mot bakaxeln på kardanen.. får jag köpa en e36 328 kardan med för att få den att passa bakaxel eller jag byta medbringaren till 328 bakaxel ? eller hur gör jag för att få allt att passa ihop..
328 kardan passar rakt på e30 bakaxel.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Nisse Järnet wrote:Fattar inte det sista riktigt =P Men du måste byta kardan också. Ang årsmodell så spelar det ingen roll.
är det en sådan ZF-låda som du har till salu ? sitter dom på flera modeller..
tänkte med på om det skiljer sig i utväxling beronde på modell om den är till 328/m3/z3 eller diesel.. har för mig att någon tidigare hade skrivit att dieseln hade 1/1 i utväxling på 5:an..
en sådan låda med 1/1 utväxling tro jag hade passat min bakaxel med 3:46 utväxling bättre..
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
dem du nämner har 1:1 på femman men diesel lådan och m3 lådan skiljer i utväxling
dessa utväxlingarna har M3 lådorna iaf:
3.2:
4.23 (1), 2.51 (2), 1.67 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), .83 (6).
3.0/328:
4.20 (1), 2.49 (2), 1.66 (3), 1.24 (4), 1.00 (5)
dessa utväxlingarna har M3 lådorna iaf:
3.2:
4.23 (1), 2.51 (2), 1.67 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), .83 (6).
3.0/328:
4.20 (1), 2.49 (2), 1.66 (3), 1.24 (4), 1.00 (5)
//Rickard Wersch
Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Overcharged wrote:dem du nämner har 1:1 på femman men diesel lådan och m3 lådan skiljer i utväxling
dessa utväxlingarna har M3 lådorna iaf:
3.2:
4.23 (1), 2.51 (2), 1.67 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), .83 (6).
3.0/328:
4.20 (1), 2.49 (2), 1.66 (3), 1.24 (4), 1.00 (5)
tack för hjälpen den 6 växlade verka fet men smakar det så kostar den säkert mera än den smakar...
tro du en så 5 växelåda ligger på att inhandla med kardan och spakställ.
Idag kör jag med Getrag låda och 4,10 diff. Då gör den 220km/h vid 6500rpm.
Vad jag kan räkna ut så skulle en ZF med 1:1 på femman tillsammans med 3,25 diff resultera i 225km/h vid 6500rpm (242km/h vid 7000rpm).... Inte så stor skillnad, men jag vill nog ha högre utväxling på min tror jag
Vad jag kan räkna ut så skulle en ZF med 1:1 på femman tillsammans med 3,25 diff resultera i 225km/h vid 6500rpm (242km/h vid 7000rpm).... Inte så stor skillnad, men jag vill nog ha högre utväxling på min tror jag
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Idag kör jag med Getrag låda och 4,10 diff. Då gör den 220km/h vid 6500rpm.
Vad jag kan räkna ut så skulle en ZF med 1:1 på femman tillsammans med 3,25 diff resultera i 225km/h vid 6500rpm (242km/h vid 7000rpm).... Inte så stor skillnad, men jag vill nog ha högre utväxling på min tror jag
då har jag änu längre utväxling.. med 320 låndan och 530 "e28" bakaxel gorde min 120 på 2:an och 190 på 3:an och orkade inte varva fullt ut på 4:an.. men den ligger identisk i varvtalen på växlarna som SAAB 9-5 turbo.. och enligt verkstads handboken är dom teoretist växlade till 293km/h...
nu sitter det en 323 låda getrag 240 från 85 och gör 160 på 3:an... jag tro att den långa utväxlingen och 6pucklamellen och 618 plattan är den stora boven i det hela om man ska leka på 2:an tex.. då borde ju hardyskivan inte trivas när man rycker loss..