HX40 eller GT32???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

HX40 eller GT32???

Post by Nisse Järnet »

HX40in med 16 avgashus och GT32 med 0,78. Vilken ska man välja?? Ska köra snik till att börja med, men vill gärna ha nåt att växa i också iof. Hjälp :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Men hjälp då!! :) 50 in & 56 ut på GT32an och 55/57 in & 65 ut på HX40in.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Jag skulle använda HX40 agget om jag vore du.
User avatar
Sharkie
Posts: 84
Joined: 13 Dec 2005, 15:40
Location: Nyköping

Post by Sharkie »

Tysken wrote:Jag skulle använda HX40 agget om jag vore du.

Då jag också letar aggregat i dessa storlekar undrar jag varför du föredrar HX40 fram för GT32?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tack för svaret! Vilket avgashus är att föredra, 14 eller 16 på HX40in?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Nisse Järnet wrote:Tack för svaret! Vilket avgashus är att föredra, 14 eller 16 på HX40in?
Ska du plocka upp mot 500 hk vilket aggregatet klarar ska du välja ett #19. För lägre effekter är inte #16 dum. Jag tror att med #14 får du turbinhus med inbyggd wastegate, kan ju vara lite störande. Det är så mycket annat som avgör vad du får för "klipp" i motorn, bygger du bra ser jag inget problem med stort avgashus.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Mattias Sandgren wrote:
Nisse Järnet wrote:Tack för svaret! Vilket avgashus är att föredra, 14 eller 16 på HX40in?
Ska du plocka upp mot 500 hk vilket aggregatet klarar ska du välja ett #19. För lägre effekter är inte #16 dum. Jag tror att med #14 får du turbinhus med inbyggd wastegate, kan ju vara lite störande. Det är så mycket annat som avgör vad du får för "klipp" i motorn, bygger du bra ser jag inget problem med stort avgashus.
Tack för svaret! Hur långt hänger den med med ett 16 avgashus tror du? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Nisse Järnet wrote:Tack för svaret! Hur långt hänger den med med ett 16 avgashus tror du? :)

Det beror på hur mycket avgasmottryck din motor accepterar. Så länge inte fyllnadsgraden blir kass på högre varv så är det bara att köra på #16.
Post Reply