Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Vilken Bosch återcirkulerande dump är det man kan köpa billigt på tex Mekonomen? Det ska finnas en version som klarar laddtryck upp till 1 bar, och en förstärkt som klarar 1,4 bar eller nått liknande.
Nån som vet vilket artikelnummer den har? Jag har hört att de finns på Saab och Audi bilar osv. Ska kosta ca 300kr styck. Och använder man två st kan man klara sig rätt långt på dessa om inte laddet är högre än specat.
Nån som vet vilket artikelnummer den har? Jag har hört att de finns på Saab och Audi bilar osv. Ska kosta ca 300kr styck. Och använder man två st kan man klara sig rätt långt på dessa om inte laddet är högre än specat.
Last edited by Nisse977 on 04 Jul 2008, 12:37, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
kan tyvärr inte svara på ifall det är exakt samma dump som saab och audi använder, men vet att audi/vag dumpen som är av märket bosch funkar..
såhär ser den ut iaf
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... a64b2e5b90
artnumret står där oxo
mvh
såhär ser den ut iaf
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... a64b2e5b90
artnumret står där oxo

mvh
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Tackar för alla svar!! 
Det verkar då finnas några varianter..
280 142 103
280 142 110 (Kraftigaste?)
280 142 114
Vad har ni för effekt som bara kör med en?
Jag fick tipset att köra med dubbla eftersom jag ska köra kompressor som inte slutar mata för att man släpper gasen, utan minskar med varvet....

Det verkar då finnas några varianter..
280 142 103
280 142 110 (Kraftigaste?)
280 142 114
Vad har ni för effekt som bara kör med en?
Jag fick tipset att köra med dubbla eftersom jag ska köra kompressor som inte slutar mata för att man släpper gasen, utan minskar med varvet....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Du kör alltså med dubbla bosch ventiler som du inte anslutit till baka till inloppet på turbon?david__ wrote:ja kör dubbla öppna ventiler o dom öppnar fint på tomgång..
Jag är ju ute efter att inte få nått "dumpljud" när jag släpper gasen på min kompressorbil. Vill vara lite hemligt

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
ok nu hänger ja me.. ja kör me dubbla öppna(inte bosch) på kompressor som släpper ut i luften... körde me dom du e ute efter innan på turbo o dom e okNisse977 wrote:Du kör alltså med dubbla bosch ventiler som du inte anslutit till baka till inloppet på turbon?david__ wrote:ja kör dubbla öppna ventiler o dom öppnar fint på tomgång..
Jag är ju ute efter att inte få nått "dumpljud" när jag släpper gasen på min kompressorbil. Vill vara lite hemligtOch så är dessa Bosch väldigt billiga också.
Aha, frågan är då vad artikelnumret är på den, 280 142 114 kanske eftersom det är högsta numret?Wirf wrote:Saab`s funkar kostar typ 300 på mekonomen tror jag..
Saab trimmarna brukar byta till evo 6 ventil! Den kör dom ju 500hk med så den lär väl duga.. Kostar nog inte mkt mer!
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Jo visst, men jag vill inte ha någon "öppen pysventil" utan en återcirkulerande. Sen får det inte vara en sån som "studsar" utan den måste vara öppen helatiden när man har stängd trottel, annars misshandlas tydligen drivremmen och dreven i kompressorn..Andreas K wrote:är det inte bättre å bara köpa en stor direkt istället för krångla med dubbla små? 600kr för två små, då får man ju i princip någon snygg större.
Hittar inte nån dump till Evo 6 på Mekonomens hemsida...
Den som sitter på Audi S4 Biturbo heter 034145710A på Audispråk och 0280142108 på Bosch språk. Men om man vill ha en uppdaterad dump till sin Audi så är det 06A145710N eller 0280142114 på bosch språk som gäller.
Jag misstänker att de sista siffrorna i Bosch artikelnummer står för trycket... eller vad tror ni?
108 för 0,8 bar
110 för 1,0 bar
114 för 1,4 bar osv
Kolla mer här där de gjort nån test: Bosch dumparna verkar helt klart riktigt bra alltså!! De kanske är lite underskattade pga utseendet och att de inte pyser så mycket?
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.php
Last edited by Nisse977 on 10 Jan 2008, 14:24, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
finns ju större med återcirkulering men det kanske springer iväg i kostnad då. I min värld är färre komponenter = färre saker som kan krångla. Dumpar ska väl inte vara något större bekymmer men jag tycker det är bra att minimera allt på en motor.
(kom på att det blev ett lite ironiskt inlägg av någon som har dubbelturbo
men enkel i mitt fall hade varit smidigare)
(kom på att det blev ett lite ironiskt inlägg av någon som har dubbelturbo

Jo det finns ju större dumpar som är just återcirkulernade, Vortech har ju en, men den är lika dyr eller dyrare än två Bosch, och efter att ha läst testet ovan så känns det som större = långsammare på att både stänga och öppna.... Det blir nog två Bosch 280 142 114 för min del 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen