Fråga om compressor surge?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Fråga om compressor surge?
Har kollat runt på filmer och varje film där nån kör en bil med sånt "pys" ljud som jag vill ha så skriver folk att dom har compressor surge och att det inte är nå bra?? Kan någon förklara vad compressor surge är för nåt?
Vad jag har förstått så är det när turbon suger luft baklänges eller nåt sånt??
Är allt som har med sånt ljud att göra skadligt eller finns det dumpventiler som ska kvittra??
Skulle gärna vilja reda ut detta så jag slipper fundera på det nå mera..
http://www.youtube.com/watch?v=tXqgTtHECnk
Mvh Christian
Vad jag har förstått så är det när turbon suger luft baklänges eller nåt sånt??
Är allt som har med sånt ljud att göra skadligt eller finns det dumpventiler som ska kvittra??
Skulle gärna vilja reda ut detta så jag slipper fundera på det nå mera..
http://www.youtube.com/watch?v=tXqgTtHECnk
Mvh Christian
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
Är det ingen som vet?
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Är det inte så att impellern kaviterar? Om jag kommer ihåg rätt 
Edit: Det du hör på filmen är dock ingen surge, det är bara vanligt dumpljud

Edit: Det du hör på filmen är dock ingen surge, det är bara vanligt dumpljud

Last edited by Nisse Järnet on 17 Dec 2007, 23:46, edited 1 time in total.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Hehe kaviterar? Vad är det?Nisse Järnet wrote:Är det inte så att impellern kaviterar? Om jag kommer ihåg rätt

Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
kompressor surge innebär att "luften" går tillbaka genom kompressorn, alltså bakvägen som du själv sa..
o ja det är mycket skadligt för turbon..
det kan hända pga olika anledningar, men den orsaken som folk syftar på, på youtube tex vilket många gånger är felaktigt är vid stängt spjäll..
dvs när du slutar gasa så fortsätter turbon att pumpa luft och bygga tryck, men den luften har ingenstans att ta vägen när spjället/spjällen är stängt/stängda, och till slut får man så pass högt tryck att kompressorn inte orkar med och luften trycks ut genom kompressorn vilket kan ge det där "kvittrade" ljudet..
för att slippa detta har man därför en dumpventil..
det folk inte har förstått i staterna än är att det finns dumpventiler som låter på olika sätt, har för mig att hks dumpen som även finns som kinacopy ska ge lite av det där fjädrande ljudet..
dock betyder det inte att det ibland är kompressor surge man hör i filmerna heller
..
mvh
o ja det är mycket skadligt för turbon..
det kan hända pga olika anledningar, men den orsaken som folk syftar på, på youtube tex vilket många gånger är felaktigt är vid stängt spjäll..
dvs när du slutar gasa så fortsätter turbon att pumpa luft och bygga tryck, men den luften har ingenstans att ta vägen när spjället/spjällen är stängt/stängda, och till slut får man så pass högt tryck att kompressorn inte orkar med och luften trycks ut genom kompressorn vilket kan ge det där "kvittrade" ljudet..
för att slippa detta har man därför en dumpventil..
det folk inte har förstått i staterna än är att det finns dumpventiler som låter på olika sätt, har för mig att hks dumpen som även finns som kinacopy ska ge lite av det där fjädrande ljudet..
dock betyder det inte att det ibland är kompressor surge man hör i filmerna heller

mvh
Tack så mycket Xelerator
Man har ju sett riktigt serriösa byggen som har en "kvittrande" dumpventil och då tycker jag att det borde vara som det ska! Mycket bra svar.
Du har inte nått tips om namn på dumpventiler som ger sånt ljud? Sånt SKA jag ha i min bil

Man har ju sett riktigt serriösa byggen som har en "kvittrande" dumpventil och då tycker jag att det borde vara som det ska! Mycket bra svar.
Du har inte nått tips om namn på dumpventiler som ger sånt ljud? Sånt SKA jag ha i min bil

Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
jag har fått höra att hks dumpen ska låta lite fjädrande..
jag har dock inte hört den irl tyvärr så jag vet inte om det bara är försäljarsnack
..
men såhär ser originalet ut iaf..
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dsv
kopior på den finns på stylingfirmor..
ppf:s dump låter lite "pjooff", personligen tycker jag att den låter bra, men den låter inte som du syftar på men iaf..
det man inte vill ha är ju en en sk monsterdump alá volvo 740 som låter pyyyysssccch från 200m bort..
jag har dock inte hört den irl tyvärr så jag vet inte om det bara är försäljarsnack


men såhär ser originalet ut iaf..
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dsv
kopior på den finns på stylingfirmor..
ppf:s dump låter lite "pjooff", personligen tycker jag att den låter bra, men den låter inte som du syftar på men iaf..
det man inte vill ha är ju en en sk monsterdump alá volvo 740 som låter pyyyysssccch från 200m bort..
Sånt här ljud är jag ute efter 
http://www.youtube.com/watch?v=NEZUk-t4 ... re=related
Där ser man också ett bra exempel på när dom skriver om just compressor surge hehe..
Haha nej du ingen alá 740 "psssssh" här inte

http://www.youtube.com/watch?v=NEZUk-t4 ... re=related
Där ser man också ett bra exempel på när dom skriver om just compressor surge hehe..
Haha nej du ingen alá 740 "psssssh" här inte

Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor_surge
saxat från gofastbits.com:
"Compressor surge: You can think or surge as the point at which the compressor blades begin to “slip” in the air, losing their pumping ability, much like an aircraft wing loses its lift when it stalls. In a turbo, this happens in a series of bursts, as the blades slip, then bite, slip then bite. This sets up a pulsing wave in the turbo piping and explains why the sound has that characteristic “flutter”.
The interesting thing about compressor surge is that it occurs much more readily at low turbo shaft speeds. At these low shaft speeds, on road cars this is generally between 2000 and 3000 RPM, compressor surge is not much of a problem, as the loads generated by the surge are miniscule compared to what the turbo encounters at high boost. However, if surge occurs at high RPM and boost, it is possible to reduce the turbo life and/or damage the compressor.
"
saxat från gofastbits.com:
"Compressor surge: You can think or surge as the point at which the compressor blades begin to “slip” in the air, losing their pumping ability, much like an aircraft wing loses its lift when it stalls. In a turbo, this happens in a series of bursts, as the blades slip, then bite, slip then bite. This sets up a pulsing wave in the turbo piping and explains why the sound has that characteristic “flutter”.
The interesting thing about compressor surge is that it occurs much more readily at low turbo shaft speeds. At these low shaft speeds, on road cars this is generally between 2000 and 3000 RPM, compressor surge is not much of a problem, as the loads generated by the surge are miniscule compared to what the turbo encounters at high boost. However, if surge occurs at high RPM and boost, it is possible to reduce the turbo life and/or damage the compressor.
"
Det där ljudet kan du få från vilken turbobil som helst.
Tillräckligt hårt spänd dump, eller ingen alls, sen kvittrar den fint.
Sliter ju dock extremt på turbon.
nu har jag glömt vad han heter, men han med den svarta supran som gick duktigt bra. Han åkte helt utan dump, Där jäklar var det kvitter
Tillräckligt hårt spänd dump, eller ingen alls, sen kvittrar den fint.
Sliter ju dock extremt på turbon.
nu har jag glömt vad han heter, men han med den svarta supran som gick duktigt bra. Han åkte helt utan dump, Där jäklar var det kvitter

Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Björck va? Har ett svagt minne att jag läst de i hans tråd..Chrille wrote:Det där ljudet kan du få från vilken turbobil som helst.
Tillräckligt hårt spänd dump, eller ingen alls, sen kvittrar den fint.
Sliter ju dock extremt på turbon.
nu har jag glömt vad han heter, men han med den svarta supran som gick duktigt bra. Han åkte helt utan dump, Där jäklar var det kvitter
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Om man vill ha en helt ljudlös dumventil, vilken ska man satsa på då?
Eller finns det sådana där luften leds ut genom ett rör,
så man tex kan sätta nån liten ljuddämpare kanske?
Ska kompressormata bilen och jag bör väl ha nån dump precis som de med turbo har.
Så trycket släpps ut när jag tex släpper gasen så spjället stängs vid höga varv.
Eller finns det sådana där luften leds ut genom ett rör,
så man tex kan sätta nån liten ljuddämpare kanske?
Ska kompressormata bilen och jag bör väl ha nån dump precis som de med turbo har.
Så trycket släpps ut när jag tex släpper gasen så spjället stängs vid höga varv.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Ajjemän, Bjärck var det..
Här åker han helt utan dump. http://www.youtube.com/watch?v=cdrmz0LRqMc
Här åker han helt utan dump. http://www.youtube.com/watch?v=cdrmz0LRqMc
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Aha, så jag bara leder tillbaka luften till insuget på kompressorn?
Jag gillar inte när det låter som nån slår av kranen på en 100 bars flaska varje gång man släpper gasen
Men lite kan det få låta om man har turbo 
Jag vill helst inte att det ska höras att jag har nått extra under huven. Men lite jetmotorljud blir det väl alltid när man gasar på, oavsett om det sitter en turbo eller Vortech på motorn.
Jag gillar inte när det låter som nån slår av kranen på en 100 bars flaska varje gång man släpper gasen


Jag vill helst inte att det ska höras att jag har nått extra under huven. Men lite jetmotorljud blir det väl alltid när man gasar på, oavsett om det sitter en turbo eller Vortech på motorn.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact: