Ska precis till att beställa Powerflexbussningar till min -89:as 535:a E34.
Enligt Powerflex så ska 535, 540 och M5 ha bärarmar i alu medan 520/530 har stål.
Enligt mitt relativt otränade öga så vill jag påstå att jag har stålbärarmar på min kärra.
Har jag tolkat Powerflex fel eller är min bil konstig?
I alla fall så är det olika bussningar till 530 och 535..
PFF 5602 - 520/530
PFF 5620 - 535/540/M5
Ni som köpt till era bilar kan ni hjälpa mig??
Mvh
Stål eller Alu på bärarmar 535 E34??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Stål eller Alu på bärarmar 535 E34??
Polarbear wrote:Ska precis till att beställa Powerflexbussningar till min -89:as 535:a E34.
Enligt Powerflex så ska 535, 540 och M5 ha bärarmar i alu medan 520/530 har stål.
Enligt mitt relativt otränade öga så vill jag påstå att jag har stålbärarmar på min kärra.
Har jag tolkat Powerflex fel eller är min bil konstig?
I alla fall så är det olika bussningar till 530 och 535..
PFF 5602 - 520/530
PFF 5620 - 535/540/M5
Ni som köpt till era bilar kan ni hjälpa mig??
Mvh
Är det bara jag i hela Sverige som ska byta till Powerflex
jag kan hjälpa dej så mycket att jag har alu på min 535ia -90!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
På min -89 535i E34 så är det minsann stålarmar.
Förstår inte Powerflex uppdelning - det är samma bussning oavsett om det är stål eller aluminium (iallafall för originaldelarna - kanske det är annorlunda för gummisakerna).
Vet inte när eller hur BMW började köra med alulänkarmar till E34:an, kanske det var när 518i introducerades. Men jag är ganska säker att alla tidiga E34:or hade till en början länkarmar i stål. Någon som har mer info om detta?
Om jag minns rätt så använder mer eller mindre alla E34:or samma bussning på nedre länkarmen (control arm) medans det är kraftigare bussning på diselmodeller och 530 och uppåt för övre länkarmen (thrust arm). Är det detta Powerflex menar?
Förstår inte Powerflex uppdelning - det är samma bussning oavsett om det är stål eller aluminium (iallafall för originaldelarna - kanske det är annorlunda för gummisakerna).
Vet inte när eller hur BMW började köra med alulänkarmar till E34:an, kanske det var när 518i introducerades. Men jag är ganska säker att alla tidiga E34:or hade till en början länkarmar i stål. Någon som har mer info om detta?
Om jag minns rätt så använder mer eller mindre alla E34:or samma bussning på nedre länkarmen (control arm) medans det är kraftigare bussning på diselmodeller och 530 och uppåt för övre länkarmen (thrust arm). Är det detta Powerflex menar?