Bmw e30 whanabee m3(s50b30,turbo,kompressor)SÅLD
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
yees torrsump blir det också.AndreasT wrote:PT88, eaton kompressor, rakställd motor och då antar jag du tänker kommer köra med torrsump? Kan ju bara bli ett effektmonster då. Oneklig fräckt iallafall
effektmonster kommer det att bli

Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
hehe, blir bra detta tomas! Har spårat ur ännu mera nuPaparaZZi wrote:yees torrsump blir det också.AndreasT wrote:PT88, eaton kompressor, rakställd motor och då antar jag du tänker kommer köra med torrsump? Kan ju bara bli ett effektmonster då. Oneklig fräckt iallafall
effektmonster kommer det att bli

haha spårat ur det här det förlänge sedan gjort måste få nordens starkaste e30 förre år 09 annars är det bara att försöka mera tills jag har det!sedan när du har ritnitningen så skicka den på msn åt mej så jag får se om jag kan andvända samma.Henka. wrote:hehe, blir bra detta tomas! Har spårat ur ännu mera nuPaparaZZi wrote:yees torrsump blir det också.AndreasT wrote:PT88, eaton kompressor, rakställd motor och då antar jag du tänker kommer köra med torrsump? Kan ju bara bli ett effektmonster då. Oneklig fräckt iallafall
effektmonster kommer det att bliTänkte ta å fixa en ritning till flänsen åt kompressorn bara jag får med min hit till Vasa. Kanske vi kan skära till två på samma gång då?!
jepp, ska jag göra sen då jag får det fixatPaparaZZi wrote:haha spårat ur det här det förlänge sedan gjort måste få nordens starkaste e30 förre år 09 annars är det bara att försöka mera tills jag har det!sedan när du har ritnitningen så skicka den på msn åt mej så jag får se om jag kan andvända samma.Henka. wrote:hehe, blir bra detta tomas! Har spårat ur ännu mera nuPaparaZZi wrote: yees torrsump blir det också.
effektmonster kommer det att bliTänkte ta å fixa en ritning till flänsen åt kompressorn bara jag får med min hit till Vasa. Kanske vi kan skära till två på samma gång då?!
blir nog fränt det där
passar på å klipper i en bild på motrn jag just byggt till min bil.
nästans samma fast japans.
3 liters rak sexxa med eaton M90 å en holset Luk4 (typ hx50-55)
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... 071111.jpg
fast jag kommer köra min hela vägen till varvstopp är dte tänkt, enligt shema jag hittat så stjäl m90in ca 45 hkr vid 14000 å 12psi, så det kan jag leva med bara för enklare intsallation, tvåstegs serieladdnig ger ju desutom en del andra fördelar, så som att man kan ladda nästan obegränsat mycket

fast jag kommer köra min hela vägen till varvstopp är dte tänkt, enligt shema jag hittat så stjäl m90in ca 45 hkr vid 14000 å 12psi, så det kan jag leva med bara för enklare intsallation, tvåstegs serieladdnig ger ju desutom en del andra fördelar, så som att man kan ladda nästan obegränsat mycket

nice nice jo jag tänkte ladda på ganska bra jag också kanske du har några flera kort så man får titta lite hur du gjort, intressant med kompressor och turbo.kanske du vet någon bra sidan som man skulle få lite tips från när man andvänder både turbo och kompressor. mvhknotan wrote:blir nog fränt det där![]()
varifrån suger din kompressor luften? i bakkant antar ja? hur blir det med smörjningen av skruvdreven när du har den liggandes på sida?knotan wrote:blir nog fränt det där![]()
Henka. wrote:varifrån suger din kompressor luften? i bakkant antar ja? hur blir det med smörjningen av skruvdreven när du har den liggandes på sida?knotan wrote:blir nog fränt det där![]()
Inga problem, då Eaton ligger i ett oljebad. =) Inga oljeslangar..
Hmmm, jo de vet jag att de gör (har en eaton m112 själv) men tänkte på hur smörjningen blir på det drev som ligger "överst". Om smörjningen blir tillräcklig. Drevhuset är ju inte fyllt med olja menar jag...Pitbull wrote:Henka. wrote:varifrån suger din kompressor luften? i bakkant antar ja? hur blir det med smörjningen av skruvdreven när du har den liggandes på sida?knotan wrote:blir nog fränt det där![]()
Inga problem, då Eaton ligger i ett oljebad. =) Inga oljeslangar..
jo lite bilder finns på min hemsida, men finns inte så mycket att titta på. började med bygget för nån månad sedan, men ska slänga i motorn i bilen nu inom snarast (väntar på kopplingslamell först bara) å kommer kasta upp lite bilder efter det.
kommer dra tryckrör från turbon under motorn längs bak vid vxl.lådssvepet å sen upp, mot torpedväggen är inlopp på kompresrorn,
sen tryckröret ut nästan in genom rambalken (blir jävligt tight mao) sen fram in i IC på förarsidan, sen ut upp på passagerarsidan å över motorn in i insuget.
har hitta dåligt med info om just tvåstegsladdning med kompresssor å turbo, det finns ju det sättet som hilmersson kör med å frikoppla kompressorn å låta turbon ta över, MEN det blir mycket platsbegränsat med alla extra ventiler å laddnings rör på det viset. så jag tänkte köra så simpelt som möjligt.
grejjjen är att när man tvåstegsladdar så blir det inte bara dubbla laddet utan laddet stiger enormt då kompressorn hela tiden dubblar vad turbon skulle gett ensam.
dvs laddar du 1 bar med kompressorn å låter turbon ladda 1 bar så får du ca 3 bar i insuget,
så det blir väldigt viktgt att ha koll så WG styrning osv fungerar tillfredställande, annars om man får en laddpeak från turbon så kan det mycket fort gå åt helvete med hela motorn

ang smörjningen så är jag inte rikgtigt säker på hur det funkar, men vad jag fattat som så är det ju bara stänksmörjning på drev/lager via det oljebad, och badet ska väll vara helt tätat så den borde funkgera lika bra oavsett läge.
sen så är dem ju rätt billiga med, iallafall om amn köper från staterna så är ju bara till å testa
finns ingen möjlighet att sätta den på nått annat sätt utan att modifiera hela främmre ramen i bilen å det känns inte så aktuellt just nu
kommer dra tryckrör från turbon under motorn längs bak vid vxl.lådssvepet å sen upp, mot torpedväggen är inlopp på kompresrorn,
sen tryckröret ut nästan in genom rambalken (blir jävligt tight mao) sen fram in i IC på förarsidan, sen ut upp på passagerarsidan å över motorn in i insuget.
har hitta dåligt med info om just tvåstegsladdning med kompresssor å turbo, det finns ju det sättet som hilmersson kör med å frikoppla kompressorn å låta turbon ta över, MEN det blir mycket platsbegränsat med alla extra ventiler å laddnings rör på det viset. så jag tänkte köra så simpelt som möjligt.
grejjjen är att när man tvåstegsladdar så blir det inte bara dubbla laddet utan laddet stiger enormt då kompressorn hela tiden dubblar vad turbon skulle gett ensam.
dvs laddar du 1 bar med kompressorn å låter turbon ladda 1 bar så får du ca 3 bar i insuget,
så det blir väldigt viktgt att ha koll så WG styrning osv fungerar tillfredställande, annars om man får en laddpeak från turbon så kan det mycket fort gå åt helvete med hela motorn

ang smörjningen så är jag inte rikgtigt säker på hur det funkar, men vad jag fattat som så är det ju bara stänksmörjning på drev/lager via det oljebad, och badet ska väll vara helt tätat så den borde funkgera lika bra oavsett läge.
sen så är dem ju rätt billiga med, iallafall om amn köper från staterna så är ju bara till å testa

finns ingen möjlighet att sätta den på nått annat sätt utan att modifiera hela främmre ramen i bilen å det känns inte så aktuellt just nu

intressant ska kolla lite där då knotan, jag tänkte iallafall frikoppla kompressorn när turbon börjar ladda över det tänkta laddet med kompressorn.
denhär hilmersson vist är det han med mantan,för jag har funderingar att gjöra lika som han men skulle behöva lite mera info hur han gjort vet någon om han har någon projekt tråd på nått forum där han förklarat allt typ eller, för på hans hemsidan har jag kollat och där fans det lite info men det skulle gjärna behövas mera info åt mej så jag får det rätt från början.
annars är de bara att tänka ut en lösning då.
iallafall pt88 turbon är bestäld nu så det blir att knåda ihop ett nytt grenrör då och bygga kompressorfästen så man får allt på plats så man ser hur mycket mera rum det blev att flytta motorn 20cm backåt
denhär hilmersson vist är det han med mantan,för jag har funderingar att gjöra lika som han men skulle behöva lite mera info hur han gjort vet någon om han har någon projekt tråd på nått forum där han förklarat allt typ eller, för på hans hemsidan har jag kollat och där fans det lite info men det skulle gjärna behövas mera info åt mej så jag får det rätt från början.

iallafall pt88 turbon är bestäld nu så det blir att knåda ihop ett nytt grenrör då och bygga kompressorfästen så man får allt på plats så man ser hur mycket mera rum det blev att flytta motorn 20cm backåt
typ så här har jag tänkt bygga, dvs bara enkelt i serie.
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... /skiss.GIF
och typ så här har hilmersson byggt det, å det gör jag nog med till nästa säsong om det blir vidare bygge av denna bil. (dvs om man inte hinner tröttna eller krocka eller nått)
dvs med backebntiler som styr flödet och en ventil som dumpar ut kompressorns luft sp den "frikopplas" dvs när den slipper bygga tryck så tar den ingen effekt längre...
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... ersons.GIF
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... /skiss.GIF
och typ så här har hilmersson byggt det, å det gör jag nog med till nästa säsong om det blir vidare bygge av denna bil. (dvs om man inte hinner tröttna eller krocka eller nått)
dvs med backebntiler som styr flödet och en ventil som dumpar ut kompressorns luft sp den "frikopplas" dvs när den slipper bygga tryck så tar den ingen effekt längre...
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... ersons.GIF
nice tack för den! 

okej lite uppdateringar då endast kapa kapa och svetsa svetsa haha här är några bilder:

säg till bara om ni har några tips hur man skulle gjöra det bättre när man endå holler på eller andra frågor!

detta spjäll tackar jag FOX för grymt stort hahaha
mvh

säg till bara om ni har några tips hur man skulle gjöra det bättre när man endå holler på eller andra frågor!

detta spjäll tackar jag FOX för grymt stort hahaha

mvh