Vad behöver jag ha kvar?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vad behöver jag ha kvar?
Hejsan. ska börja bygga tryckrör och så i helgen.
ska köra med vems.
behöver jag ha kvar tomgångsmotorn och allt annat krimskrams som sitter på slangen mot spjällhuset? eller är det bara att plugga tomgångsmotorn?
jag behöver väl vacuumet till bromsarna och anslutningen för dumpen, behöver jag någonting mer?
MVH Micke
ska köra med vems.
behöver jag ha kvar tomgångsmotorn och allt annat krimskrams som sitter på slangen mot spjällhuset? eller är det bara att plugga tomgångsmotorn?
jag behöver väl vacuumet till bromsarna och anslutningen för dumpen, behöver jag någonting mer?
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
tackar för svar. hur mycket klarar gummiböjen som sitter där original? kan jag ladda 0.8bar utan att den går sönder?
spelar det någon roll vilken sida av spjällhuset jag pluggar in sakerna?
MVH Micke
spelar det någon roll vilken sida av spjällhuset jag pluggar in sakerna?
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
flp wrote:tackar för svar. hur mycket klarar gummiböjen som sitter där original? kan jag ladda 0.8bar utan att den går sönder?
spelar det någon roll vilken sida av spjällhuset jag pluggar in sakerna?
MVH Micke
Det är lite olika på hur mycket den där orginal böjjen vill vara med om, beroende på skick e.t.c.
Jag skulle personligen byta ut den för att det finns inget drygare än att ha tryckrör som lossnar och retas med en.
- Alla saker du ska plugga in ska sitta efter spjället då där även finnes vaakuuum då spjället stängs.
Tomgångs motorn sätter du i orginalhålet samt på tryckröret så det blir en typ av bypass.
okay. vad bra. får se om jag får intercoolern idag. isf blir det att börja bygga tryckrör och så
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
nu har man tagit lös insuget. ska göra ungefär som du har gjort peppe. med pneumatickopplingar och så. blir ju rätt porrigt
fick även intercoolern. blir inte att börja med tryckrören förän på onsdag. en kompis kommer med lite rör och så då.
MVH Micke
fick även intercoolern. blir inte att börja med tryckrören förän på onsdag. en kompis kommer med lite rör och så då.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
har byggt tryckrör på insugsidan nu iaf. funderade på lite saker.
1. hur gör jag med bromsvacumet? det går ju en slang från "bomben" som delar sig till 2st som går in i spjällhuset baki spjället. den övre slangen har en extra anslutning som sitter i gummibälgen original. räcker det om jag gör så att det bara går en slang direkt in på insuget?
2. wastegaten. har en inbyggd wg, ska vacumet till den sitta på tryckröret eller på insuget? dvs före eller efter spjället.
MVH Micke
1. hur gör jag med bromsvacumet? det går ju en slang från "bomben" som delar sig till 2st som går in i spjällhuset baki spjället. den övre slangen har en extra anslutning som sitter i gummibälgen original. räcker det om jag gör så att det bara går en slang direkt in på insuget?
2. wastegaten. har en inbyggd wg, ska vacumet till den sitta på tryckröret eller på insuget? dvs före eller efter spjället.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Dom kopplingarna jag har är rätt okey, gör du så.
- Nu minns jag inte hur det såg ut orginal på min bil. Men jag har ju också 1 slang från bromservon som delar sig i två. Jag tigade bara fast anslutningarna på spjället och kopplade då in dom två där.
Skrotade nog den som satt i gummi bälgen?
- Jag har slangen till min wastegate i plenumet, bakom spjället.
- Nu minns jag inte hur det såg ut orginal på min bil. Men jag har ju också 1 slang från bromservon som delar sig i två. Jag tigade bara fast anslutningarna på spjället och kopplade då in dom två där.
Skrotade nog den som satt i gummi bälgen?
- Jag har slangen till min wastegate i plenumet, bakom spjället.
okay. då ska jag prova plugga den som går till gummibälgen. spelar det någon roll ifall jag har wg`n före eller efter spjället? en kompis sa att jag skulle ha den före.
btw. det är tur man har peppe som är snabb på att guida
MVH Micke
btw. det är tur man har peppe som är snabb på att guida
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
På turbo aggregat som har inbyggd wastegate brukar det sitta in nippel på kompressor huset, där bruckar man jacka in wg'n.
- Tror inte det spelar någon roll om man har den bakom spjället eller inte. Men en sak jag funderade på igår kväll är ju att vid vacccum så bör ju ventilen i wastegaten rå öppna.
Dock stängas lika fort som då man gasar men ändå.
- Tror inte det spelar någon roll om man har den bakom spjället eller inte. Men en sak jag funderade på igår kväll är ju att vid vacccum så bör ju ventilen i wastegaten rå öppna.
Dock stängas lika fort som då man gasar men ändå.
tänkte också på det där med vacuum. tror det går att ha på båda sätten.
blir nog att stoppa den på tryckröret. har ingen nippel på turbon iaf.
får iaf lite givare och så till vemset idag som jag ska försöka få dit på ett vettigt sätt
MVH Micke
blir nog att stoppa den på tryckröret. har ingen nippel på turbon iaf.
får iaf lite givare och så till vemset idag som jag ska försöka få dit på ett vettigt sätt
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Hei
Noen tanker ang. styring av WG: Slangen til WG kan plasseres hvor som helst på trykksiden, men prestanda vil variere litt.
Plassering vs prestanda:
* Ved kompressor utløp: Rask WG respons og bra trykkregulering. Trykket til plenum vil være lavere enn WG preset grunnet trykkfall i IC osv. Dårlig spoolup, WG "creeping".
* Mellom IC og gasspjeld: Tregere WG respons, trykket til plenum vil være nærme WG preset, ustabil WG respons mulig. Medium spoolup.
* I Plenum: Tregeste WG respons, trykket vil være lik WG preset, peaking i ladetrykk kan forekomme. Best spoolup.
Issues:
Trykket i plenum er ikke noe problem om du har trykkregulator/bleed. Har du ikke det vil plassering i plenum gi mest trykk/effekt, men tregere WG respons. Endring i WG respons kommer av at trykket må bygge seg opp i systemet før WG "ser" preset trykk. Dette kan ta noe tid og kan føre til dårlig trykkregulering. Turboen vil spinne og ladde trykk over WG preset før WG åpner noe som kan føre til detonasjon, overoppheting av WG osv. Med slange plassert mellom IC og gasspjeld kan du oppleve ustabil WG respons, dvs. at når spjeldet lukkes vil en positiv trykkbølge til WG åpne litt ekstra som fører til trykkfall. Er du riktig uheldig kan dette oscillere på et gitt rpm/belastning og WG kan ikke kontrollere trykket skikkelig. En rask dumpventil bør ordne dette. WG med både vakuum og trykk tilkobling vil også hjelpe på WG kontroll/spoolup. Enveis ventil på vakuum siden er nødvendig.
Konklusjon:
WG plassering nærme kompressor utløp med fjærbelastet trykkregulator/bleed for å forhindre "creeping" er etter min mening den beste løsningen.
Mvh,
Stein Frode
Noen tanker ang. styring av WG: Slangen til WG kan plasseres hvor som helst på trykksiden, men prestanda vil variere litt.
Plassering vs prestanda:
* Ved kompressor utløp: Rask WG respons og bra trykkregulering. Trykket til plenum vil være lavere enn WG preset grunnet trykkfall i IC osv. Dårlig spoolup, WG "creeping".
* Mellom IC og gasspjeld: Tregere WG respons, trykket til plenum vil være nærme WG preset, ustabil WG respons mulig. Medium spoolup.
* I Plenum: Tregeste WG respons, trykket vil være lik WG preset, peaking i ladetrykk kan forekomme. Best spoolup.
Issues:
Trykket i plenum er ikke noe problem om du har trykkregulator/bleed. Har du ikke det vil plassering i plenum gi mest trykk/effekt, men tregere WG respons. Endring i WG respons kommer av at trykket må bygge seg opp i systemet før WG "ser" preset trykk. Dette kan ta noe tid og kan føre til dårlig trykkregulering. Turboen vil spinne og ladde trykk over WG preset før WG åpner noe som kan føre til detonasjon, overoppheting av WG osv. Med slange plassert mellom IC og gasspjeld kan du oppleve ustabil WG respons, dvs. at når spjeldet lukkes vil en positiv trykkbølge til WG åpne litt ekstra som fører til trykkfall. Er du riktig uheldig kan dette oscillere på et gitt rpm/belastning og WG kan ikke kontrollere trykket skikkelig. En rask dumpventil bør ordne dette. WG med både vakuum og trykk tilkobling vil også hjelpe på WG kontroll/spoolup. Enveis ventil på vakuum siden er nødvendig.
Konklusjon:
WG plassering nærme kompressor utløp med fjærbelastet trykkregulator/bleed for å forhindre "creeping" er etter min mening den beste løsningen.
Mvh,
Stein Frode
jag är dålig på norska. men du menar att det är bäst att ha dne nära kompressur utloppet med någon typ av tryckregulator?
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort