Utväxlings frågor

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Utväxlings frågor

Post by Frozz »

Hej alla glada. De e så att min e34 520 e de bytt motor till en 2,5a och när man kör så varvar motorn ut väldigt fort på alla växlar. Man hör att de händer grejer i motorn men bilen rör inte på sej efter de ljudet utan lunkar i normal takt typ. Detta tror jag har med att lådan och klumpen/bakaxeln e 520. Eller har jag fel? Fattar inte de här med utväxling men kan tänka mej att detta handlar om de.
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Du skall byta till en bakaxel med lägre utväxling i (lägre siffra) för att bilen skall "gå längre på växlarna".
Henrik Back
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Tycker det låter som någonting slirar om jag förstår din förklaring rätt?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Har du automatlåda?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Känns som om den slirar. Motorn varvar bra och fort men bilen går inte alls lika fort. Jag jämför nu men min e30 320. Nej de e en manuell. De e svårt att förklara fenomenet. Tänk er att man sitter i bilen och drar på vad bilen orkar. Och när man varvat ut 3:an e bilen uppe i 60km bara. Så beter den sej. 2an drar jag bara till 40. De kan inte va att kopplingen inte sitter ordentligt eller nått sånt?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

luktar det brännt eller inte?

Stå stilla på torrt underlag, ner med kopplingen, lägg i ettan eller tvåans växel och fullt varv och upp med kopplingen snabbt som sejtan.

på tvåans växel ska den försöka och sedan gå ner i varv väääldigt snabbt
på ettan ska den iaf lyckas vrida runt däcken.

Men om den fortsätter att hålla högt varv men inget hjul rör på sig så är din dåliga koppling ännu lite sämmre nu så då vet du ju vart felet ligger.

Kan ju egentligen bara va kopplingen.

Vilken koppling har ni på? Den som satt på din 520 motor eller den som satt på 525 motorn när ni köpte den? Om det är den ifrån 525an så vet man ju aldrig vilken väderlek den har fått smaka på och skick osv.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

K. Jag ska prova idag om jag hittar torr mark. Har kommit 15cm snö. :D
Jag vet inte om de e 525 eller 520s koppling. Har funderingar på att byta låda till 525ans då femte växlen viner lite när man kör. Byte av koppling då med tror jag. Skilljer de mycke på 520ans 0ch 525ans kopplingar? Ska i alla fall kolla kopplingen så som du skriver.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

kan va svänghjulet som sagt upp sig ifall det sitter dubbelmassa hjul!
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

bmw_fredde wrote:kan va svänghjulet som sagt upp sig ifall det sitter dubbelmassa hjul!


Dubbelmassa hjul? Missa att kolla drivningen vid burn. Ska kolla de i morgon.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Två metalldelar med typ gummiupphängning i mellan funkar som en hardyskiva ungefär... brukar kunna gå sönder..
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Finns väll ändå inte på m20?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

tror ja inte trodde det va m50 :oops:
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Då Jag inte kan alla beteckningar undrar jag vad de e för någon på bilen. De e en 520 e34 men e berikad med 2,5an. Samma typ av 2,5 som i e30. Vad blir betekningen?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

M20B25
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Så de e m20 e typen och b25 storleken. Typ.. Va ute nu och kolla kraften. Hitta inget tort ställe men ett vått utan snö. 1:an drog den bra och la lakris. 2:an la den ingen lakris men gick ner i varv tills den gick fram. Med andra ord. Dog inte utan stak iväg. De small till lite i bakvagnen när jag gjorde de annars inga problem. Tycker detta verkar konstigt. Drog på som f*n på e4 med. Gick att dra den mer i växlarna. :oops: Bara jag som fega innan. Men den låter faktiskt som om de e mer varv än de visar. Växellådan e nog ganska kass med då den låter lite på 3:an nu med. (Lätt bara på 5:an innan) När jag bytar låda e de väll lika bra att ta en m20b25 låda då och samma angående kopplingen? Håller bättre. Hur blir då utväxlingen om bakvagnen e 520?
Post Reply