Aleex Bmw e30 S50 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Image



Fan vilken fin jycke!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

skulle vara förvånad ifall det var oljan men det är inte alls omöjligt :? !!

antar att du kört motorn när den endast är kall..

dvs att du stängt av den när du märkt att den låter och inte varmkört??

du har ju rätt rätt trögflytande olja när den är kall så det kan ev vara därför..
detta är ju iof bara en teori..

men om allt e ok med motorn.. pröva med en annan olja som "fulolja", tex en 10w-40, gärna helsynt, biltema har en billig :wink:, varmkör o kolla om det låter fortfarande!!

när du fyller på oljan.. tar du av ventilkåpan o fyller över kammarna eller håller du bara i oljepåfyllningen genom ventilkåpan..

hur lång tid har det gått från det att du fyllt på med olja tills det att du startat?? 1 timme eller 10 dagar??
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

När den är kall så låter det mer, tycker de låter mindre när man varmkört bilen, alltså på tomgång bara. Jag har ju inte provat att ut o köta typ en halvtimme om de blir bättre..
Jag fyllde bara på olja genom locket men det är inga problem för jag har olja precis överallt efetr starten. nu har de gått flera dagar sen jag hade fyllt på.
xelerator wrote:skulle vara förvånad ifall det var oljan men det är inte alls omöjligt :? !!

antar att du kört motorn när den endast är kall..

dvs att du stängt av den när du märkt att den låter och inte varmkört??

du har ju rätt rätt trögflytande olja när den är kall så det kan ev vara därför..
detta är ju iof bara en teori..

men om allt e ok med motorn.. pröva med en annan olja som "fulolja", tex en 10w-40, gärna helsynt, biltema har en billig :wink:, varmkör o kolla om det låter fortfarande!!

när du fyller på oljan.. tar du av ventilkåpan o fyller över kammarna eller håller du bara i oljepåfyllningen genom ventilkåpan..

hur lång tid har det gått från det att du fyllt på med olja tills det att du startat?? 1 timme eller 10 dagar??
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Man blir galen på det här. Nån som har tips på vad de kan vara?
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu är man nyss hemkommen från garaget. Nu har jag plockat ner lådan o rubbet. Motorn står på stativet mm. Jag hittade ju aldrig va de va för konstigt ljud. Så nu får maskinen åka isär.
jag ska kolla lagerspel och allt sånt..
Så får man hoppas att man hittar nått...

Det jag har gjort nu det suger riktigt mycket, tanken var att allt skulle va färdigt så jag skulle slippa skruva i vinter med..
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu e de väl dags att skriva lite här. De va ju som sagt problem med min motor. Jag tröttnade lite kan man säga så jag lämnade iväg motorn till en polare som skulle fixa problemet åt mig, har som sagt ingen tid att skruva just nu.
När maskinen revs isär så såg man att kolvarna hade tagit i toppen. Den yttersta toppen på kolven. Då började man ju fundera vad som kunde ha orsakat detta. Vi trodde de va blocket som va för mycket deckat först. Men de va de inte, vi blandade ihop måtten med 3.2:an.
sen så mätte vi komphöjden på Wiseco kolvarna på skoj. Då hade den 32.6mm i komphöjd. Men de roliga var ju att orginal kolven hade ju bara 31.5mm. :? Bad bmw fredde att mära sina orginalkolvar från sin 3.2:a. Den hade ca 32.5mm i komphöjd.
Alltså var de fel på kolvarna. de känndes ju lite surt, för lagrena pajjade ju me på köpet..
Nu är kolvarna avsvarvade 1.5mm, så nu ska de inte ta i...
Allt känndes ju värdelöst eftersom maskinen fick rivas igen, och nya lager, toppackning var ju rvungen att köpas...

Så ligger de till nu...
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Gött att det äntligen ordnar till sig nu :D
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

trist som faan.. nåja du svarvade av dina kolvar iaf? hang in there..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Fear This wrote:trist som faan.. nåja du svarvade av dina kolvar iaf? hang in there..


Trist va de. Ja de va lika bra att svarva av de.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag förstår inte hur man inte kan se att kolven sticker upp över packningen när man skruvar ihop en maskin?

Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt, men ska man bygga en racemaskin så krävs det faktist lite koll också. Man kan inte bara kasta ihop och hoppas att det fungerar.

Hoppas att det blir rätt nu så du får den klar i god tid inför nästa år....
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Bäckis wrote:Jag förstår inte hur man inte kan se att kolven sticker upp över packningen när man skruvar ihop en maskin?

Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt, men ska man bygga en racemaskin så krävs det faktist lite koll också. Man kan inte bara kasta ihop och hoppas att det fungerar.

Hoppas att det blir rätt nu så du får den klar i god tid inför nästa år....


Nej du har säkert rätt angående de. Men jag tycker att man ska lita på att man har fått rätt saker. Men från o med nu så litar jag inte på nått stämmer.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Fy fan vad trisst, men bra du hittade felet iallafall :(
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fear This wrote:
Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh


Han hade kunnat få rätt kolvar, men bearbetade kolvar vill jag inte gärna ha tillbaka och Alex ville väl ha ihop maskinen snabbt och valde den vägen.

När det gäller delar för tävlingsbruk som tex smidda kolvar mm mm så krävs det att man förstår vad man gör och jag vet ingen som lämnar garantier på delar avsedda för tävlingsbruk. Går en smidd kolv sönder så är det så, ingen tillverkare ersätter dig. Går en kullagrad turbo så får man inte en spänn av Garrett. Vill man ha RACE så får man tyvärr ha det så.

Mät komphöjden på dina Johan. Är det fel får du nya bara.

Det är inget som feltillverkat, däremot så hade Wiseco märkt 3.2 kartonger med 3.0.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Bäckis wrote:
Fear This wrote:
Bäckis wrote:Att Wiseco hade märkt kartongerna fel är naturligtvis beklagligt

vet inte hur alex kartong är men på min är lappen med artikelnummer etc helt sönderriven på så man inte ser något alls om vad för innehåll det är..
inuti finns en lapp med alla mått, det står dock inte vilken maskin kolvarna är avsedda till..
i övrigt kan ja bara hålla med dej om att slår man ihop en racemaskin ska ALLT mätas annars kan det gå åt helvete, inget snack om den saken..

däremot lär ni väl ta ert ansvar och ersätta han på något sätt? vet att jag vill iaf inte bearbeta mina kolvar som jag köpt för 9k pga felbeställning/feltillverkning mm, då känns det som att det är byta dem mot "rätt" kolvar av märke med liknande kvalitet eller kompensation som gäller?
mvh


Han hade kunnat få rätt kolvar, men bearbetade kolvar vill jag inte gärna ha tillbaka och Alex ville väl ha ihop maskinen snabbt och valde den vägen.

När det gäller delar för tävlingsbruk som tex smidda kolvar mm mm så krävs det att man förstår vad man gör och jag vet ingen som lämnar garantier på delar avsedda för tävlingsbruk. Går en smidd kolv sönder så är det så, ingen tillverkare ersätter dig. Går en kullagrad turbo så får man inte en spänn av Garrett. Vill man ha RACE så får man tyvärr ha det så.

Mät komphöjden på dina Johan. Är det fel får du nya bara.

Det är inget som feltillverkat, däremot så hade Wiseco märkt 3.2 kartonger med 3.0.

nej nej, garanti på racedelar har alltid vart obefintlig & kommer nog så vara i all framtid:) oki fel kartonger asså :!: jag ska mäta komphöjden på mina under veckan för enligt papprena som låg i kartongen så var det 3,2ans komphöjd men ja återkommer efter det..
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Jag svarvade av kolven för att enligt ärtan så skullde de ta flera veckor innan jag skulle få nya kolvar och innan jag fick nya så var ni tvungna att skicka tillbaka de.
Men nu e kolven avsvarvad 1.5mm så jag hoppas verkligen att de skulle stämma att de va 8.6 i komp. för de räknade ärtan ut. mer vill jag inte ha i komp..

mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Aleex wrote:Jag svarvade av kolven för att enligt ärtan så skullde de ta flera veckor innan jag skulle få nya kolvar och innan jag fick nya så var ni tvungna att skicka tillbaka de.
Men nu e kolven avsvarvad 1.5mm så jag hoppas verkligen att de skulle stämma att de va 8.6 i komp. för de räknade ärtan ut. mer vill jag inte ha i komp..

mvh


Ja, det är korrekt. det tar alltid tid att få hem kolvar.

Just nu har vi betällningar ligger på både 3.0 och 3.2 kolvar som ska vara för lagerhållning, så inom kort hoppas vi ha hemma till dessa maskiner hela tiden.
Post Reply